וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום שנה במספרים: התקשורת הישראלית התפרקה לשבטים

עודכן לאחרונה: 22.9.2023 / 15:29

המפץ בעולם הטלוויזיה סביב ההפיכה המשפטית מקבל ביטוי במספרים, והם מובהקים: חדשות 12 נחלשת, 14 מזנקת וכאן 11 מתקרבת לחדשות 13. וגם, הגרף המפלצתי של הפריים טיים של ערוץ 14 - והאם המעברים של איילה חסון וגיא לרר השתלמו?

מגישים תמונה ראשית. צילום מסך, מערכת וואלה!
מגישים תמונה ראשית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת שנת 2023, פורסם בוואלה! ברנז'ה טור עורך שכותרתו "הורדו המסכות: החלום של נתניהו מתגשם לנגד עינינו". הטור התפרסם לאחר עזיבתם הדרמטית (תוך שבוע) של שרון גל ואיילה חסון את חדשות 13 והתבסס על אופי הסיקור ונתוני הצפייה המשתנים בערוצים השונים. "פנינו לחדשות מותאמות אישית. איש איש - דעותיו - וחברת החדשות שלו", נכתב אז. מאז, הפכו הנבואות לעובדות, ששינו את מפת התקשורת הישראלית, אולי לנצח.

לתשפ"ד, התקשורת הישראלית נכנסת כשנראה ששינוי הכיוון ההיסטורי עדיין בעיצומו: כפי שכבר נכתב פה כבר כמה פעמים השנה, תם רשמית עידן ה(יומרות ל-) ראש בראש של קשת 12 ורשת 13 שאפיין את הצפייה בישראל מאז הקמת הטלוויזיה המסחרית; רשת 13 מוצאת עצמה מדי יום ראש בראש מול ערוץ 14 וכאן 11. המעניין הוא שלפי הפרסום בוואלה! ברנז'ה מלפני כמה שבועות, בחברה לא הרימו עדיין ידיים, ויוציאו ברבעון האחרון של 2023 למעלה מ-60 מיליון שקל על ריאליטי, מתוך מטרה לחזור ולהיות רלוונטיים כשחקנים מובילים.

ממול, אחרי שזרמו אליו כל כוכבי התקשורת הימניים-ביביסטים, ערוץ 14 מתחזק ואולי לא נושף בעורפה של קשת - אבל בהחלט "גונב" לה צופים. גם בקשת מכירים בכך.

רייטינג המגמות לשנת תשפ"ג. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
רייטינג המגמות לשנת תשפ"ג/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
למרות בלימה ברורה במגמת העליה בחודשים האחרונים, בחישוב שנתי, הפריים של ערוץ 14 מזנק ב-170% (!!!) בשנה החולפת

לצד הערוצים המסחריים, ואחרי ניסיונות פגיעה שיטתיים מצד שר התקשורת - כאן 11 הופכת לשחקן מרכזי במגרש הטלוויזיה הישראלי. הודות לשורת צעדים, בהם מינוף מיטבי של משחקי מונדיאל (ומונדיאליטו) והאירוויזיון, רצועת הפריים בכאן 11 (בין 20:00 ל-23:00) מזנקת בשנת תשפ"ג בכמעט 50% לעומת השנה הקודמת, ועומדת בפער של 2.3 נקודות בלבד מ"רשת" שכזכור, שידרה שתי תוכניות ריאליטי יקרות שהובילו את לוח השידורים שלה.

אלא שעם כל הכבוד לשינויים בערוצים האחרים, את פרס זינוק השנה רושם ערוץ 14, המזוהה עם ראש הממשלה, ונהנה מתמיכה בלתי מסויגת בו מצד הממשלה. למרות בלימה ברורה במגמת העליה בחודשים האחרונים, בחישוב שנתי, הפריים של הערוץ מזנק ב-170% (!!!) בשנה החולפת. זהן שיעור קפיצה שלא זכור כמותו, אולי מאז עליית ערוץ 2 הניסיוני לאוויר. בשל חרם המפרסמים השקוף, עליו דווח השנה בוואלה! ברנז'ה, בערוץ לא הצליחו לתרגם את הזינוק להכנסות.

במקביל, רשת 13 איבדה כחמישית (!) מכוחה. קשת 12 חווה בשנה החולפת ירידה קטנה יותר, וממשיכה להוביל על פני המתחרים בפער גדול.

עוד בוואלה!

הורדו המסכות: החלום של נתניהו מתגשם לנגד עינינו

לכתבה המלאה

בחדשות: 14 מזנקת, כאן 11 נצמדת ל-13

חדשות כאן 11 עם מיכל רבינוביץ וטלי מורנו צמחו בתוך שנה בכ-30%, ומסיימות עם שיא של ממוצע שנתי מאז הקמת התאגיד – 5.1%, בפער של 1.5 נקודות בלבד מחדשות רשת עם אודי סגל והילה קורח

כל אלו מקרינים על הגזרה החשובה ביותר, בוודאי בשנה פוליטית כה משמעותית שכמעט וקרסה תחת עומסים של פייק ניוז על רקע ניסיון הפיכה משטרית - גזרת החדשות. בשורה התחתונה: גם בה, היחידות שרושמות עליה בטלוויזיה הישראלית בשנה העברית החולפת הם חדשות ערוץ 14 וחדשות כאן 11.

חדשות כאן 11 עם מיכל רבינוביץ וטלי מורנו צמחו בתוך שנה בכ-30%, ומסיימות עם שיא של ממוצע שנתי מאז הקמת התאגיד - 5.1%, בפער של 1.5 נקודות בלבד מחדשות רשת עם אודי סגל והילה קורח.

בחדשות ערוץ 14 נהנים בשנה החולפת מעליה של 160% (!!). בהקשר זה יצוין ערוץ 14 אינו משדר מהדורה בימי שישי, מה שמוריד באופן יחסי את ממוצע הצפייה השנתי של הערוץ.

גם בהסתכלות צרה רק על הגזרה הזו, חדשות 13 רושמת בשנה החולפת את הירידה החדה ביותר - בגובה 13%. יחד עם זאת, מדובר בירידה חדה הרבה פחות מזו של היקף הפריים כולו. בשבועות האחרונים נכנס לתפקידו מנכ"ל החברה החדש אור צלקובניק, לפניו עבודה רבה.

רייטינג מהדורת החדשות. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
רייטינג מהדורת החדשות/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

תם עידן השפעת הפריים

כשבוחנים את הישגי חברות החדשות במנותק מהפריים (פריים ראשון: 21:15-22:15), מגלים כי הקשר בין החדשות לפריים הפך לרופף מתמיד. מאז ומעולם הכתיב הפריים את גובה הצפייה במהדורות החדשות, ולהפך, אלא שהשנה נראה כי בקושי קיימת התאמה בין השניים. עדות אחרונה לכך היה ניתן לראות בתוכנית הגמר של "האח הגדול" ברשת 13, שזכתה ל-18.5% ולמרות זאת, חדשות 13 עמדו באותו ערב על שפל של 5.6% בלבד.

גם במבט שנתי, התופעה מקבלת חיזוק: רצועת החדשות של ערוץ 14 עלתה, כאמור, אך הפריים של הערוץ (הכולל בתוכו את "הפטריוטים") עלה ב-200%. ממול, ברשת 13, הפריים הראשון ירד ב-19% ואילו החדשות ב-13% - שיעור דומה, שדווקא מעיד על חוסנן היחסי של חברות החדשות. לעומת זאת, הפריים של כאן עלה בתשפ"ג ב-54% - נתון כפול מהעליה של כאן חדשות.

גיא לרר. ראובן קסטרו
שיח של חלופות. לרר/ראובן קסטרו

המפץ של שבע

רצועת שבע עם חסון יותר מהכפילה את שיעורי הצפייה שלה (מסיימת עם ממוצע שנתי של 4.1%, לעומת 2% בלבד בשנה הקודמת). במקביל, תוכנית חיסכון של קשת איבדה כ-14%

בתחילת 2023 היכה מנכ"ל תאגיד השידור גולן יוכפז את הענף בתדהמה כשגייס לשורות כאן 11 את אחת העיתונאיות היותר מזוהות עם הקו הביביסטי בתקשורת, איילה חסון. מטרתו הייתה כפולה - להחליש את היריב החדש-ישן חדשות 13 ולייצר עבור כאן 11 מאסת צופים לקראת חדשות הערב שסבלו עד אז מנחיתות. עבור השינוי הזה הוא היה מוכן לשלם גם את המחיר, וגם את הביקורת הציבורית שהגיעה מאוחר יותר.

לפי נתוני סיכום השנה, רצועת שבע עם חסון יותר מהכפילה את שיעורי הצפייה שלה ומסיימת עם ממוצע שנתי של 4.1%, לעומת 2% בלבד בשנה הקודמת.

מנגד, ברשת 13 בחרו השנה להעביר את "הצינור" - אחת התוכניות המצליחות בערוץ - לשעה 19:00. פה נראה שהמהלך הוכיח את עצמו באופן חלקי בלבד, אם בכלל. למרות התחלה קשה, בסוף השנה העברית מתברר שהרצועה שמרה על כוחה ואף עלתה במעט ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה, לרר נותר רחוק מביצועיו המוכחים בפריים טיים, וזאת למרות שמקבל מ"אזור בחירה" של דרוקר נתון גבוה בהרבה מזה שקיבלו קודמיו. שיח של חלופות.

רייטינג רצועת 19:00 בערב. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
רייטינג רצועת 19:00 בערב/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

בערוץ 14 החליטו להזיז את היועץ לרה"מ יעקב ברדוגו מהרצועה, ולשבץ במקומו את העיתונאי אמיר איבגי - גם במקרה זה, המהלך השתלם ובגדול: איבגי העלה, לאט ובשיטתיות, את ממוצע הרצועה ב-87%.

למעשה, היחידה שיורדת בשנה האחרונה בהיקף הצפייה היא תוכנית חיסכון של חדשות 12 שמאבדת 14% בשנה, ויורדת לראשונה מזה שנים לנתון חד ספרתי. עם זאת, גם בגזרה זאת, חדשות 12 שומרת עדיין על הובלה ברורה ומובהקת על פני המתחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully