וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפגישה עם השר כהן: שרת החוץ של לוב פוטרה ונמלטה לטורקיה

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 12:54

ראש הממשלה הדיח את נג'לא אל-מנקוש, שפגישתה ההיסטורית עם שר החוץ ברומא הובילה להפגנות זעם במדינה. לפי דיווחים, היא עזבה את המדינה חרף צו מעצר שהוצא נגדה: "לוב מסרבת לנרמל את יחסיה עם הישות הציונית"

בוידאו: זעם בלוב לאחר פגישת שרת החוץ הלובית עם אלי כהן/רויטרס

שרת החוץ של לוב נג'לא אל-מנקוש הודחה מתפקידה על ידי ראש הממשלה עבד אל-חמיד דובייבה, שהודיע על פתיחת חקירה נגדה, ונמלטה מהמדינה - כך דווח היום (שני) בכלי תקשורת לוביים. זאת בעקבות זעם ציבורי על פגישתה ההיסטורית עם שר החוץ אלי כהן.

הפגישה החשאית, שנערכה בשבוע שעבר ברומא, נחשפה אתמול על ידי כהן, שאמר כי הם נועדו ברומא ודנו בדרכים לשיתוף פעולה בין המדינות. זמן קצר לאחר הידיעה על הפגישה, פרצו הפגנות קטנות בכמה ערים בלוב, שאינה מקיימת יחסים עם ישראל. חלק מהמפגינים אף שרפו דגלי ישראל וחולצה עם תמונותיהם של אל-מנקוש וכהן.

במשרד החוץ של ממשלת האחדות של לוב ניסו למזער נזקים ולטעון כי היא דחתה פגישה עם נציגים ישראל, ובסך הכול היה זה "מפגש שגרתי וללא הכנה מוקדמת בזמן פגישה במשרד החוץ של איטליה". ואולם, בירושלים הציגו גרסה אחרת, שלפיה הפגישה הייתה מתוכננת מראש בתיווכו של שר החוץ האיטלקי.

"לוב מסרבת לנרמל את יחסיה עם הישות הציונית. אנו תומכים בעם הפלסטיני", נמסר בהודעת המשרד. הפגישה לא כללה דיונים או התייעצויות בין השרים, כך טענו במשרד, שמסר כי במהלך המפגש בין הצדדים, השרה הבהירה "בצורה נחרצת" את עמדתה של מדינתה בעד הסוגייה הפלסטינית.

שר החוץ של לוב נג'לא אל-מנקוש בכנס בטריפולי, 21 באוקטובר 2023. רויטרס
שילמה את המחיר. שרת החוץ הלובית אל-מנקוש/רויטרס

למרות ההכחשות שהפגישה עסקה בשיתוף פעולה אפשרי בין המדינות וההדגשה כי לוב ממשיכה לדחות על הסף כל נורמליזציה עם ישראל, הלחץ על אל-מנקוש גבר. הבוקר דיווחו כלי תקשורת לוביים כי היא המריאה לטורקיה, בעלת ברית קרובה של הממשלה בטריפולי, אף שהוצא נגדה צו מעצר.

ישראל שואפת להרחיב את הנורמליזציה שלה עם מדינות ערב, בהמשך להסכמי אברהם ב-2020 שהביאו לכינון יחסים עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין, וסודאן. עם זאת, לוב מפולגת מאז הדחתו של הרודן מועמר קדאפי ב-2011 בין כמה גופים שלטוניים יריבים ובשטחה פועלות מיליציות יריבות רבות.

אל-מנקוש היא חלק מממשלת האחדות בטריפולי, שהוקמה בתחילת 2021 בתיווך האו"ם. ואולם, הלגיטימיות שלה נשחקה מאז תחילת השנה שעברה משום שהיא לא קיימה בחירות כלליות כפי שהבטיחה ובמזרח המדינה פועל פרלמנט יריב. מהלכים קודמים במדיניות החוץ שקידמה ממשלת האחדות בלוב, כולל הסכמים עם טורקיה, נדחו על ידי הפרלמנט במזרח ואותגרו בבתי המשפט.

מועצת הנשיאות, גוף המשמש כראש המדינה הלובית, דרש אתמול מראש הממשלה הבהרות לגבי הפגישה. ומועצת המדינה העליונה, שלו תפקיד מייעץ בפוליטיקה הלובית, אמר כי הוא "מופתע" מהדיווחים והוסיף כי אלו שאחראים לפגישה "צריכים להיענש".

מפגינים שורפים צמיגים במחאה על פגישת שרת החוץ עם שר החוץ אלי כהן בטריפולי, לוב, 27 באוגוסט 2023. רויטרס
המדינה נותרה בכאוס מאז הפלת קדאפי. הפגנות נגד ישראל בטריפולי, הלילה/רויטרס

עוד בטרם הודיע ראש הממשלה על השעייתה מהתפקיד ובהמשך על פיטורי, חברי פרלמנט מקומיים רבים קראו לו לפטר אותה. לקריאות הצטרפו כמה מפלגות מרכזיות במדינה, בהן גם "מפלגת הצדק והבנייה" המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים שדרשו לנקוט נגדה בצעדים משמעותיים.

לפי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים בלוב, כמה מפגינים פרצו למטה משרד החוץ בבירה טריפולי והחלו להתפרע במקום, כשהם קוראים להפלת הממשלה הנוכחית. דווח על ירי שנשמע בתוך הבניין, אך לא דווח על נפגעים.

אתמול חשף כהן את דבר הפגישה, שלפי משרד החוץ מטרתה הייתה לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה, קשר בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully