וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המראה הגדולה ביקום: עננים מתכתיים הפכו כוכב לוהט לראי עצום

12.7.2023 / 14:42

דמיינו כוכב לוהט ב-2000 מעלות, שפונה תמיד אל השמש שלו, והוא כה רותח עד שמתכות הופכות בו לעננים. עכשיו הפסיקו לדמיין, כי כוכב כזה התגלה לאחרונה על ידי אסטרונומים מצ'ילה

הכוכב LTT9779b. Universidad de Chile,
הכוכב LTT9779b/Universidad de Chile

לאחרונה גילו אסטרונומים את מה שנראה כמו הכוכב בעל החזר האור העצמתי ביותר מחוץ למערכת השמש שלנו. הכוכב מתפקד כמו מראה קוסמית, שכן כל פניו מכוסים בעננים המורכבים מיסודות מתכתיים. הכוכב, שקיבל את הכינוי LTT9779 b נמצא 264 שנות אור מאיתנו, ומחזיר כ-80 אחוז מהאור שמקרין עליו כוכב השבת שלו. לשם השוואה, כדור הארץ מחזיר רק 30 אחוזים מהאור שהשמש שלנו מאירה עליו.

בתחרות של מי מחזיר יותר אור, הוא מנצח גם את כוכב נגה שלנו, המחזיר 75 אחוזים מאור השמש. LTT9779 b גם רחב בהיקפו פי חמישה מכדור הארץ, מה שהופך אותו למראה הקוסמית הגדולה ביותר שנתגלתה. הכוכב עצמו, אגב, לוהט בטמפרטורות של 2000 מעלות צלסיוס, והוא דומה לנפטון שלנו בגודלו - רק רותח

"דמיינו עולם בוער, קרוב לשמש שלו, עם עננים מתכתיים כבדים, המורידים טיפות גשם של טיטניום", מתאר בציוריות האסטרונום ג'יימס ג'נקינס, מאוניברסיטת דייגו פורטלס שבצ'ילה, השותף למחקר.

LTT9779 b התגלה לראשונה על ידי לוויין TESS של נאס"א ב-2020, אבל טבעו המראתי לא התגלה עד שכלי מחקר חללי לחקר מערכות כוכבים רחוקות (CHEOPS בראשי תיבות) של סוכנות החלל האירופית צילם אותו גם. העובדה שהוא תמיד פונה אל השמש שלו, והוחום הרב על פניו, מונע מענני מים להיווצר, אבל כן יוצר עננים של מתכות. המדענים למעשה סברו כי כוכב כזה לא יכול להתקיים, אבל הנה הוא קיים, וענני המתכת שלו הם תעלומה שעוד המדענים ירצו לחקור.

  • עוד באותו נושא:
  • כוכב לכת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully