וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צייטלין": התלמידים התלוננו על אפליה בין "שחורים" ל"לבנים"

9.3.2003 / 16:45

תלמידים: יש כיתות של שחורים וכיתות של צפונים; סגן המנהל שלחם בתופעה חזר בו מהתפטרותו; בבית הספר מכחישים הטענות; ח"כ גילה פינקלשטיין (מפדל) ניהלה התיכון עד לפני 3 חודשים

אורי אורן, סגן מנהל בית הספר התיכון הממלכתי-דתי "צייטלין" בתל אביב, הודיע על פרישתו בעקבות חשיפת הטענות על גילויים של תופעות אפליה על רקע עדתי בבית הספר. היום חזר בו אורן מהתפטרותו.

על פי עדויות של תלמידים, הורים, בוגרים ומורים, מצטיירת תמונה קשה של אפליה, לכאורה, מצד הנהלת בית הספר כלפי תלמידים מהשכונות בדרום תל אביב והפריפריה, בני עדות המזרח.

ב"צייטלין" לומדים 1,500 תלמידים בחטיבת ביניים ובתיכון. התלמידים מגיעים לכיתה ז' אחרי שעברו מבחני מיון קפדניים, לפיהם קובעת ההנהלה את שיבוצם של התלמידים בכיתות. מתחקיר שערך "ידיעות אחרונות" עולה כי ברוב המקרים, תלמידים ממוצא אשכנזי נמצאים בכיתה אחת, ותלמידים ממוצא מזרחי נמצאים בכיתה אחרת. על פי עדויות תלמידים, גם בכיתות "מעורבות" לומדים תלמידים מזרחים, משום שאין מספיק תלמידים אשכנזים למלא את מכסת המינימום. אחד התלמידים סיפר כי "הכיתות בבית הספר מחולקות לכיתות 'לבנות' וכיתות 'שחורות'".

מ"מ מקום מנהלת בית הספר, נורית הופמן, מכחישה את הטענות. "הכיתות מחולקות על פי תוצאות המבחנים ולא על פי קריטריון אחר. דברו עם התלמידים וראו שאני צודקת. אני לא מרגישה אפליה בכיתות", אמרה. ואולם, תלמידות בכיתה ז' בבית הספר מספרות אחרת. "אנחנו הכיתה של הדרומיות. של הספרדיות. 41 תלמידות יש כאן, ורק אחת מהן אשכנזייה - ועוד אחת שהיא חצי חצי", סיפרו.

תלמידת כיתה י"ב מוסיפה: "אני מסיימת ללמוד כאן שנה, אבל אין סיכוי בעולם שאסכים שאמא שלי תשלח את האחים הקטנים שלי לכאן. מי שמשפיל אותי וחושב שאלוהים ברא את האשכנזים חכמים יותר - לא ראוי לו שיחנך יותר".

"יש לכם תרבות של שוק"

תלמידי אחת מכיתות י' מוחים אף הם על הנעשה בבית הספר. "כולנו כאן שחורים. בכיתה המקבילה יש רק צפונים לבנים". ואכן, אחד התלמידים בכיתה המקבילה מאשר את הדברים: "חייבים להודות כי יש כאן אפליה. אבל זה אף פעם לא בא מצדנו התלמידים. אם זה היה תלוי בי הייתי רוצה שיערבבו את הכיתות. ככה נצא מוכנים הרבה יותר לצבא ולחיים".

בכיתה אחרת סיפרו התלמידים: "באחד השיעורים המורה אמרה - "יש לכם תרבות של שוק". נותרנו המומים. במקרה אחר, כשמורה העירה לאחד התלמידים על צבע עורו, התלמיד נפגע והפך את השולחן על המורה".

תלמידים רבים טוענים כי בנוסף להפרדה בין הכיתות, הם חווים מדי יום "השפלה גדולה ביותר". מדי בוקר בודקים המורים את התלמידים בשער בית הספר, כדי לוודא שהם לבושים בתלבושת האחידה, כפי שנקבע בתקנון. תלמיד שלא עומד בהנחיות אלו, נענש ובחלק מן המקרים מוחזר לביתו כדי להחליף בגדים. תלמידים רבים טוענים כי בבדיקה זו יש גם אפליה על רקע עדתי, משום שהושפלו רק בגלל צבע עורם. לטענתם, ספרדים המגיעים לבית הספר בתלבושת לא תקנית מוחזרים הביתה, בעוד שתלמידים אשכנזים שעברו את אותה "עבירה" על התקנות - לא נענשו.

"באחד הבקרים הגעתי עם חברה שלי מהכיתה לשער בית הספר. שתינו לא היינו לבושות כמו שצריך, אבל המורה התורנית ראתה שיש לי עיינים כחולות ואני נראית צפונית - אז היא אמרה לי 'זה בסדר, תלכי לחדר שלי ותחליפי', ואת החברה שלי היא שלחה הביתה", מספרת אחת התלמידות.

אורן, סגן מנהל בית הספר, שכאמור התפטר בעקבות הגילויים, נלחם בגלוי בתופעת האפליה. הוא מספר כי לפני מספר חודשים טיפל במקרה שבו אחת המורות השמיעה הערות גזעניות כלפי תלמידיה. "פניתי להסתדרות המורים כדי להביא לפרישתה של אותה מורה. זו נאלצה לחזור בה ולהתנצל בפני התלמידים".

"צייטלין" נוסד בשנות החמישים, ונחשב לבית ספר דתי-ממלכתי יוקרתי אחת מ"ספינות הדגל" של הציונות הדתית. עד לפני כשלושה חודשים ניהלה את בית הספר, במשך יותר משנתיים, ח"כ גילה פינקלשטיין מהמפדל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully