וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת נקודת שיא: תמלילי החקירה של עד המפתח בתיק הצוללות נחשפים

עודכן לאחרונה: 8.6.2023 / 14:11

שייקה ברקת, מי שהיה איש אמונם של המספנות בגרמניה ושל מערכת הביטחון בישראל, יעלה להעיד במשפט. לא מעט אלמנטים בעדותו מחזקים את ההגנה, אך גם את התביעה. לידי וואלה! הגיעו תמלולים מחקירתו שם הודה כי עשה את התפקיד שגנור ביצע: "אסור לי להגיד כמה הרווחתי במספנה"

בווידאו: גנץ החליט להקים ועדת בדיקה ממלכתית לפרשת הצוללות/צילום: טל עוז, משרד הביטחון

"זה שיש למספנה אנשי קשר שיכולים לסדר להם פגישות עם מקורבים לרה"מ זה לא דבר פשוט, אני לא רוצה לנחש מעבר לכך" - כך השיב תת-אלוף במיל' שייקה ברקת לשאלת חוקר להב 433 במשטרה צחי חבקין. ברקת הגיע למסור עדות פתוחה במסגרת החקירה שערכה המשטרה בפרשת הצוללות המכונה גם תיק 3000, פרשה שבמסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות וספינות מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בין השנים 2017-2009 ושחלק מהצוללות נרכשו בניגוד לעמדת שר ביטחון דאז בוגי יעלון.

ברקת יעלה היום (חמישי) להעיד בבית המשפט המחוזי בת"א בפרשת הצוללות במה שצפוי להיות אקורד הפתיחה של התיק. בריענון העדות שנעשה לו השבוע על ידי הפרקליטות אמר ברקת כי הוא חלה לפני מספר שנים, דבר שהוביל לפגיעה בזיכרונו אך למרות כך הוא זוכר את האירועים עליהם הוא העיד.

בנוסף, ברקת הרחיב לקראת החתימה על רכישת הצוללות 4 ו-5 והאופציה לרכישת הצוללת השישית, הוא שכנע את שר הביטחון הגרמני בעקבות קשריו עימו לוותר על חופשה אישית ולחתום על חוזה הרכש מול ישראל. פרט מעניין נוסף שנמצא בריענון הוא כי ברקת תיאם פגישה בין מנכ"ל המספנה וולטר פרטיג למי שמכונה בתעודת החיסיון הביטחונית "תפקיד בכיר במערכת הביטחון".

טענתו של ברקת שזכרונו נפגע, אך הוא זוכר היטב את האירועים עליהם העיד הובילה את הסנגורים בתיק להגיש בקשה לבית המשפט לבדוק האם הוצגו מסמכים רפואיים בנושא של ברקת התומכים את אמירתו. לפי הבקשה, יש חשיבות להבין האם הוצגו מסמכים כאלה מפני שברקת נחשב לעד מפתח ולכן הסנגורים עומדים על כך שמסמכים רפואיים יוצגו בפניהם בנושא.

חזרה לעדות של ברקת במשטרה - הודעתו של ברקת במשטרה מחזקת מצד אחד את התזה של התביעה, שלפיה ברקת הודח מתפקידו כנציג המספנה בישראל ובמקומו מונה מיקי גנור, מי שלפי כתב האישום היה אמור להעביר רווחים מעמלות מעסקאות עתידיות בין מדינת ישראל ובין התאגיד למי שדאג לכך שהוא יחליף את ברקת - אבריאל בר יוסף, נאשם אחר בפרשה.

שייקה ברקת. אוניברסיטת תל אביב
שייקה ברקת/אוניברסיטת תל אביב

מאידך, הודעתו מעלה תהיות לגבי התזה של התביעה, שכן ברקת מספר בעצמו על כך שהוא עצמו היה נציג המספנה בישראל, טענה שהסנגורים צפויים לעלות ולנסות לסדוק באמצעותה את התזה של התביעה ולטעון שמדובר בתפקיד דומה. לכך יש להוסיף כי גנור שחתם על הסכם עד מדינה בתיק חזר בו מהאמור וטען כי לא שיחד איש.

"עברתי לגור בעיר בון בגרמניה לבקשת משרד הביטחון הישראלי, זאת על מנת שאהיה קרוב לפרויקט בגרמניה", אמר ברקת בחקירתו. "הייתי איש אמונם של שני הצדדים, גם של משרד הביטחון וגם של המספנות בגרמניה. שלוש הצוללות הראשונות סופקו בשנות ה-90 לצה"ל. שכרי שולם ע"י המספנות בלי חוזה מסודר. בערך בשנים 2008-2006 סוכם על רכש של שתי צוללות נוספות מהסוג המשופר עם אופציה לצוללת שלישית. הרכש הזה יצא אל הפועל בזכות ראש הממשלה אריאל שרון.

ברקת סיפר גם על חוזהו: "הוא כלל את שכרי על עסקת הצוללות האלה ונחתם בשלב מאוחר יותר וכלל סכום כסף ששילמה לי המספנה הגרמנית. לשאלה מה היה הסכום ששולם לי על עסקת הצוללות הזאת אני משיב שיש לי חוזה סודי עם המספנה. אני חתום מול המספנה שאסור לי לחשוף את הסכום. אני רוצה לציין שאני לא מפחד שהסכום ששולם לי ייוודע לכם אבל עדיין יש לי חוזה עם המספנה הסכם סודיות".

מיקי גנור בדיון בבית המשפט העליון. רוני כנפו, אתר רשמי
מיקי גנור/אתר רשמי, רוני כנפו

בנוסף לכך, במענה מטעמו של ברקת שהוגש כתגובה לבקשת סנגוריו של גנור, שביקשו לקבל מסמכים מאת ברקת ביניהם בין היתר הסכום שהוא קיבל מהמספנה הגרמנית, טען האחרון שהוא "אינו מעיד על פעולותיו של גנור במסגרת עסקאות השוחד שבכתב האישום". זוהי טענה שיכולה לסייע לסנגורים שכן הם יבקשו לטעון שעדותו של ברקת אינה נוגעת לליבת האישיות. מנגד, ברקת טען שכל ניסיון לייחס לו פרקטיקה שדומה לגנור היא "בגדר דיבה שאינה מעוגנת בעובדות עליהן התבסס כתב האישום".

מאידך החלק הנוסף בעדותו של ברקת עשוי לחזק את התביעה. חלקים דומים מהחלק הזה פורסמו על ידי עיתונאי "מעריב" בן כספית כדברים שנאמרו למקורביו של ברקת ולא כדברים שנאמרו במשטרה, גם רביב דרוקר פרסם ראיון עם ברקת בערוץ 13 שאמר דברים דומים. אנו מפרסמים היום את הדברים שנאמרו על ידי ברקת במשטרה בגוף ראשון.

וכך אמר ברקת בעדותו הפתוחה במשטרה: "בזמן בניית הצוללת הרביעית, קיבלתי ידיעה שמפקד חיל הים צ'ייני (אליעזר מרום, ב"א) מגיע לביקור במספנה. כשנכנס צ'ייני לביקור שלו הוא הצביע עליי ואמר 'שייקה, גם הוא פה' ואז מנכ"ל המספנה אמר לצ'ייני שאני חלק מהמספנה. בשלב הזה עוד לא הבנתי כלום. ואז כעבור זמן לא ארוך, מנכ"ל המספנה וולטר פרטיג אמר לי שהוא הוזמן לביקור אצל מפקד חיל הים צ'ייני. עוד אמר לי פרטיג שהכול סגור ולא צריך תיאום שלי. פרטיג סיפר לי שסוכם שלמחרת בבוקר נפגוש את גבי אשכנזי שהיה אז מנכ"ל משרד הביטחון ואחר כך הולכים ללשכת מפקד חיל הים צ'ייני".

האלוף (במיל) אליעזר (צ'ייני) מרום  בחנוכת שדה התעופה רמון באילת, 21 בינואר 2019. ראובן קסטרו
לא הוגש נגדו כתב אישום. מפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום (צ'ייני)/ראובן קסטרו

ברקת הוסיף: "בהמשך היום, נאמר שנקבעה פגישה אצל שר האוצר שטייניץ בירושלים ובסוף היום ארוחת ערב. נכנסנו לפגישה אצל אשכנזי, פגישה שארכה למעלה משעה. לאחריה ירדנו למטה ושם נאמר לי שאני לא יכול לעלות לפגישה כי מפקד חיל הים לא רוצה אותי בפגישה. פרטיג אמר שבלעדיי הוא לא עולה לפגישה. החלטתי שאני לא מוכן להיכנס לפגישה ואמרתי להם ללכת בלעדיי".

בשלב זה נציין כי נגד מרום החליטה הפרקליטות לסגור את התיק בפרשת הצוללות והוא אינו נאשם בתיק. נימוק סגירת התיק נגד מרום הוא שקשה לקשור את סכומי הכסף שקיבל מרום מגנור לעבירה פלילית בין היתר בשל כך שעולה האפשרות כי "מרום עשוי היה לסבור שקיבל את הכספים בגין ייעוץ שנתן לגנור" ולא בעבור כך שהוא גרם לגנור להחליף את ברקת בתפקיד.

ברקת הוסיף וסיפר שבמהלך אותו היום הוא פגש שוב את פרטיג בחדרו במלון ושם אמר לו פרטיג שהוא היה בפגישה עם שטייניץ ועם עוד אדם שהוא שלא הכיר. "שאלתי את פרטיג מה שמו של האיש שלא הכיר והוא השיב לי ששמו גנור, עוד סיפר לי פרטיג שהוא שאל את צ'ייני בשקט בצד למה הוא התנגד שאני אבוא לפגישה אצלו, וצ'ייני אמר לפרטיג: 'אם ברקת ימשיך לייצג את המספנה אתם לא תקבלו אף חוזה, ואני אחתום חוזה עם הצרפתים".

בשלב הזה שואל חוקר המשטרה חבקין את ברקת: "האם פרטיג שאל את צ'ייני למה הוא לא רוצה שתייצג את המספנה הגרמנית?". על כך השיב ברקת: "לא שאל. הגרמנים לא שואלים שאלות כאלה. פרטיג סיפר לי שבדרך חזרה לירושלים הוא אמר: 'אני הנציג שלכם'".

עד כאן השלב שמחזק את תזת התביעה אך התשובה לשאלה הבאה של החוקר חבקין שניתנה על ידי ברקת עשויה להיות נקודת מחלוקת משמעותית בבית המשפט והיא מסוגלת לסייע לסנגורים. "מה התפקיד של מיקי גנור במספנה", שאל החוקר וברקת השיב: "הוא נציג המספנה בישראל, הוא עושה את התפקיד שאני עשיתי".

צוללת, טיסנקרופ. tKMS,
צוללת, טיסנקרופ/tKMS

תגובות

עו"ד ז'ק חן, אורן פינטו, ינון סרטל וניר לזר שמייצגים בתיק את אבריאל בר יוסף מסרו לוואלה: "הטענה שאבריאל 'דאג' או היה מעורב בדרך כלשהי בכך שגנור ימונה תחת ברקת היא מופרכת לחלוטין. מלבד היותה לא הגיונית, היא נסתרת חזיתית בראיות שמצביעות על הסיבות להפסקת עבודתו של ברקת על ידי המספנה. גם הטענה שבר יוסף היה אמור להרוויח בעתיד מעסקאות כלי השייט מופרכת לחלוטין. לא ננהל את המשפט בתקשורת כעת רק נזכיר שאין טענה שבר יוסף קיבל ולו אגורה שחוקה לכיסו מעסקאות אלה. לא אז ולא מאז ועד היום. הדבר מדבר בעד עצמו ומצטרף לראיות ולטענות שמוכיחות עד כמה הטענה תלויה על בלי-מה".

עו"ד עידן סגר, ב"כ של שייקה ברקת, בחר שלא למסור תגובה. עו"ד רוית צמח ועמית ניר שמייצגים את מיקי גנור בחרו שלא להגיב. אליעזר מרום (צ'ייני) השיב בשיחה לוואלה! שהוא לא מעוניין למסור תגובה. גם שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ בחר שלא למסור תגובה.

עו"ד עידן סגר, המייצג את תא"ל (מיל') ישעיהו ברקת, מסר: "בצר לו, מנסה מר גנור באמצעות עורכי דינו להכפיש את שמו הטוב של אדם ישר והגון, שפעילותו ארוכת השנים לביטחון מדינת ישראל לא תסולא בפז. לאורך שנות פעילותו למול המספנות, תא"ל (מיל') ברקת פעל לפי דין, כשערך ביטחון המדינה לנגד עיניו. טענותיו הסהרוריות של מר גנור הועלו בניסיון לפגוע בעדותו של תא"ל (מיל') ברקת מטעם התביעה, ובכל מקרה אין בהן כדי לסייע לו להתמודד עם האישומים החמורים שהוגשו נגדו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully