וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תזהו אם בן המשפחה שלכם סובל מהתמכרות

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 7:53

בניגוד למה שרובכם חושבים התמכרות היא לא רק עניין של אוכלוסיות מוחלשות או אנשים בלי גב. היא יכולה לקרות לכל אחד ויש כמה סימנים לזהות אותה

פורנו. ShutterStock
תופעה של שימוש חוזר בכמויות הולכות וגדלות של חומר או התנהגויות הגורמות להנאה/ShutterStock

בן המשפחה או חברים קרובים פתאום משנים התנהגות והרגלים באופן קיצוני? הפך מאדם שמח ואופטימי לדכדוך ותנודות חדות במצב הרוח? מאדם דייקן וחרוץ שלא מפספס פגישות או לימודים, למאחר כרוני, וחוסר אסתטיות, חוסר תאבון בולט? אלה סימנים לכך שמשהו לא טוב קורה.

אנחנו חיים במרוץ נגד הזמן רוב הזמן. רובנו עסוקים, בעבודה התובענית, בית, משפחה ילדים ואירועי החיים סוחפים את רובנו לתת לסימני מצוקה של יקירינו לחלוף ללא כל יכולת להתייחסות. כאשר בן או בת משפחה שלנו מראה סימנים לשינויי התנהגות ושינויים באורח החיים היומיומי, רצוי וכדאי לבדוק האם קיימת התנהגות המלמדת על התמכרות. דוברת קשתי, עובדת סוציאלית ומנהלת מקצועית במרכז הגמילה וילה באלאנס מרחיבה על התופעה המסוכנת.

מה זו התמכרות בכלל?

התמכרות לפי ההגדרה מדברת על התניה בלתי נשלטת לחזור על פעולה גם אם נוגדת את רצון בעליה. היא תופעה של שימוש חוזר בכמויות הולכות וגדלות של חומר או התנהגויות הגורמות להנאה, אשר מביאים את המשתמש בהם למצב שבו אי שימוש גורמת למצוקה ודחף להשתמש שוב, כלומר נוצר מצב של תלות נרכשת פסיכולוגית וגופנית, בחומר או בפעילות כלשהם.

אחת הנקודות המהותיות ביותר בכל הנוגע לזיהוי התמכרות, היא ההבנה כי זה יכול לקרות לכל אחת ואחד מאיתנו. אין בית שזה אופייני לו, יכול להתקיים בכל בית אם במשפחה ממעמד סוציו אקונומי גבוה או נמוך. עבודה תובענית, או בטלה ומובטלות. נשים, גברים. נוער, מבוגרים ואף בגיל השלישי. מהתלמידים המובילים בבתי הספר הטובים ביותר. למנהלים בחברות גדולות. ועד לצעירים המגיעים למצבים מורכבים בעקבות טראומה. תמיד קיימת האפשרות שיקירכם נמצא במצב ריגשי שאינו נראה, ואינו מדובר, לכן ההמלצה הכי טובה שאוכל לתת לכולם, חדדו את החושים שלכם, פתחו עיניים, ושימו לב לסימנים.

צעירה שלא מצליחה להרדם. Sergey Mironov, ShutterStock
לא נרדמים, לא מתעוררים בבוקר. אישזה עם בעיות שינה/ShutterStock, Sergey Mironov

סימנים המעידים על היתכנות להתמכרות

שינויים בתפקוד היומיומי ושיבוש השגרה הנהוגה. למשל אם אדם רגיל להתעורר כל בוקר מוקדם, להתארגן ולצאת לעבודתו ופתאום יש שינוי, הוא או היא ישנים עד שעות מאוחרות, מאחרים לעבודה או לא מגיעים בכלל.

אדם שהיה מאוד מסודר ופתאום כל הסביבה שלו בבלגן. החדר הפרטי מלוכלך, מזוהם, חנוק. אצל אנשים מבוגרים יכול להיות גם כל הבית במצב זה.

הזנחה אישית. אדם שמזניח עצמו ללא מקלחות, התזונה לא מאוזנת ולא מסודרת. ללא ניקיון או היגיינה ואסתטיקה אישיים.

שינויים בהרגלי אכילה. חוסר תיאבון, ירידה במשקל או להיפך בולמוסי אכילה ועליה דרסטית במשקל.

חוסר סובלנות לסובבים בין אם בבית במקום העבודה או עם חברים. לעיתים יהיו מצבים של ניתוק מחברים ומשפחה מורחבת. התבודדות. שינויים קיצוניים במצב הרוח, התפרצויות זעם, דיכאון, תגובות למצבים לא מתואמים לסיטואציה.

במקרים רבים הסביבה הקרובה באופן לא מודע מאחרת לראות את הקורה במצבם כגון אלה, רובנו בדעה שאצלנו זה ממש לא קורה, אבל כפי שכבר ציינתי זה יכול לקרות בכל בית.

לא להתמודד לבד

הצעד אולי הכי חשוב הוא לפנות לסיוע, אל תטעו לחשוב שתצליחו להתמודד לבד, אל תתנו לאדם המכור להשלות אתכם שהמצב אצלו בשליטה, על מנת להצליח להחלים, חייבת להגיע עזרה מקצועית. בנוסף כדי להצליח לעבור את התקופה כמשפחה חשוב ללמוד לא ליפול למניפולציות לקבוע גבולות ברורים.

לעיתים תמצאו את עצמכם נוהגים בניגוד גמור לאינסטינקט שלכם, למשל: יבקשו מכם כסף, יבקשו שתקנו עבורם, יבקשו למשל לחיות בבית, בחדר. להמשיך באותו אורח חיים, ואתם תצטרכו להקשיח גבולות ולסרב בכל הסיטואציות הללו. אלו סיטואציות מאוד קשות, ומי שנמצא ומכיר את הסיטואציה בוודאי נקרע. ובכל זאת, תהליך גמילה מקצועי, מחייב גם הדרכה לכל בני המשפחה. ללא הדרכה משפחתית הסיכוי למכור להצליח להתמיד במצב נקי פוחת.

  • עוד באותו נושא:
  • התמכרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully