וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקר המחיה: הנה ההוכחה שיבואני המזון משקרים לנו בפרצוף

עודכן לאחרונה: 23.5.2023 / 8:18

דוח של חברת שינוע הוא בדרך כלל עניין למשקיעים, אבל הדוח הרבעוני שפרסמה אתמול צים, מרסק את אחד התירוצים המרכזיים לעליות המחירים בשנה האחרונה. מה הקשר בין עלות הובלת מכולה לכיס של כולנו, ואפילו לתכנית של שר הכלכלה למלחמה ביוקר המחיה?

זוג צעיר עם ילדה עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
כל ביקור בסופרמרקט כואב יותר בכיס? עכשיו הוא גם יכאב בלב, כשתיבנו איזה סיבוב עושים על הצרכן הישראלי/ShutterStock

צים, חברת ספנות והובלה ימית גלובלית, פרסמה אתמול את תוצאותיה העסקיות, על בסיס מאוחד, לרבעון הראשון של שנת 2023.

הדוח לכשעצמו אינו מפתיע: צים רושמת הפסד קטן, במונחים של חברת ענק מסוגה, בסך 58 מיליון דולר (אחרי שברבעון המקביל ב-2022 הרוויחה החברה כ-1.7 מיליארד דולר), כמעט פרוטות בהיקף עסקיה, בוודאי כאשר כל מי שרכש את מניית החברה עם הנפקתה בניו יורק לפני כשנתיים וחצי, יודע שעשה את עסקת חייו.

לפיכך לא היינו מתעכבים על הדוח יותר מדי, אלמלא נחבא בו סעיף שמוכיח שאחד מהנימוקים המרכזיים לעליות מחירי המזון בישראל אינו אלא קשקוש:

מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) ברבעון הראשון עמד על 1,390 דולר, ירידה של 64% מהתקופה המקבילה אשתקד.

צים אחריות חברתית - שי לוי. יח"צ,
מכולות על אניית צים. מבלי שהתכוונה לכך, חשפה החברה בדוח הרבעוני שלה את אחד השקרים הגדולים סביב הזינוק בעלות יוקר המחיה/יח"צ

הנתון הזה משקף את גודל הסיבוב שעושות עלינו יצרניות ובעיקר יבואניות מזון (הראשונות מייבאות רק חלק מחומרי הגלם). כמה פעמים שמעתם על הזינוק בעלויות השינוע כסיבה, שבדיעבד אינה אלא תירוץ, להעלאת (סליחה: "עדכון" בשפה מכובסת)?

ייאמר מיד: הייתה עלייה חדה במחירי השינוע, היא החלה בתקופת הקורונה והגיעה לשיא עם הביקוש לסחורות שנוצר עם ההסרה ההדרגתית של המגבלות בגין המגפה. אלא שאחר כך באה ירידה - אפילו לא קטנה. שמעתם פעם יצרן או יבואן מבקש מהרשתות להוריד את מחיר מוצריו רק כי דמי ההובלה הימית ירדו?

יתרה מזאת, אחד הגורמים להתייקרות המחירים הוא הפיחות בשער השקל מול הדולר (בסך הכל כ-2% בחמשת החודשים האחרונים, מדאיג, אבל נמוך בהרבה מכל "עדכון" כלפי מעלה של מחיר שנגזר ממנו). בשנים שלפני כן, השקל עשה חיל מול הדולר והמטבעות האחרים. שמעתם פעם גורם עסקי שמודיע: "לציבור לקוחותינו, עקב התחזקות השקל הורדנו את מחירי המותגים שאנו מייבאים לישראל?". מעולם לא, נכון?

כאשר שואלים את היבואנים שאלות קשות כאלה, הם ממלמלים משהו על כך שבפועל ההתייקרות הייתה צריכה להיות מוקדמת וחדה יותר - ולכן הסעיפים הנ"ל אפשרו להם "לספוג" (מילה שהם מתים עליה) את העליות במשך איקס חודשים או שנים, עד שכאמור "נאלצו" להעלות את המחירים. גם את הטיעון הזה אפשר לסכם במילה אחת: קשקוש.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ושר הכלכלה, ניר ברקת ביקרו ערב הפתיחה בסניף קרפור עם כניסת הרשת באופן רשמי לישראל. קובי גדעון / לע"מ,
ניר ברקת, שר הכלכלה. לא בטוח שהמהלך שלו יצליח, אבל כשמעיינים בדוחות של צים, בא לנו לפחות לראות את היבואנים הגדולים מתפתלים/קובי גדעון / לע"מ

אתמול התגוללנו כאן על המהלך שיחייב 15 יצרנים ויבואנים גדולים מתחום המזון לחשוף את רווחיהם. טענו - ואנו עדיין מחזיקים בטיעון הזה - שלא מדובר במהלך שיביא לשינוי כיוון במלחמה ביוקר המחיה. אלא שדבר אחד צריך בכל זאת לומר לזכות ניר ברקת, שר הכלכלה: הוא לפחות מנסה.

יכול להיות שהיוזמה שלו לא תפחית שקל מסל הקניות שלנו, אבל היא תגרום להם להתפתל, אולי אפילו להודות שמאחורי "עדכוני" המחירים שלהם עומד הרצון הפשוט להרוויח עוד ועוד. זה לא פשע במקום שבו השוק הוא חופשי, לכן רק ציבור הצרכנים ישפוט האם מדובר ברצון לגיטימי או בתאוות בצע
- כי בשוק חופשי הצרכן הוא הפוסק האחרון.

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. RAPOPORT private news productions,
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. עליו אנחנו סומכים, על יבואני המזון - מעט פחות/RAPOPORT private news productions

ומילה על צים, שהסעיף הקטן בדוחותיה חושף את האמת על מנגנון הנימוקים המעוות שמאוחרי עליית המחירים בישראל.

אלי גליקמן, הנשיא והמנכ"ל המצליח מאוד של צים, סיכם את הדוח כשאמר: "תוצאות הרבעון הראשון של צים שיקפו את הירידה המשמעותית בדמי ההובלה".

הוא הוסיף גם: "הצעדים היזומים בהם נקטנו בתקופת הגאות בשוק מציבים אותנו בעמדה משופרת להתמודד עם אתגרים אלו, ואנו מאמינים כי האסטרטגיה המבדלת שלנו תביא, בסופו של דבר, ערך בר-קיימא לבעלי המניות שלנו בטווח הארוך".

אנחנו מאמינים לגליקמן, יש לו קבלות על ניווט צי הסוחר של צים מחיל אל חיל, אלה רק האנשים שמעלים לנו את מחירי המזון שלהם אנחנו מאמינים מעט פחות עם כל יום שעובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully