וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח ועדת הבדיקה לבריחה מכלא גלבוע: נציבת שב"ס לא תודח, מפקד מחוז צפון יסיים את תפקידו

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 17:20

הוועדה קבעה כי גם לא יינקטו צעדים נגד סגן הנציבה וציינה כי על מפקד הכלא היה להתפטר אחרי הבריחה הדרמטית בספטמבר 2021. הדוח המסכם הוגש לבן גביר

ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע/יותם רונן

ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע המליצה היום (רביעי) שלא להדיח את הנציבה קטי פרי, בעוד שהיא סבורה שעל מפקד המחוז הצפוני, גונדר אריק יעקב, לסיים את תפקידו עד לסוף חודש ספטמבר השנה ולא ימשיך לתפקיד פיקודי בתחום המבצעי. הדוח המסכם הוגש לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בלשכתו בכנסת.

בנוסף לכך, הוועדה ממליצה שלא לנקוט צעדים פיקודיים נגד גונדר מוני ביטן, סגן הנציבה וראש אגף המבצעים והביטחון. עם זאת, אם בעתיד תישקל האפשרות למנות את גונדר ביטן לתפקיד נציב בתי הסוהר, יינתן משקל גם למסקנות הוועדה בעניינו.

הוועדה קראה לדרג המדיני לפעול לקידום שב"ס ולהתאמת פעילותו למציאות המתחדשת ולמשימותיו החיוניות. היא מסרה כי היא מקווה שהדוח ישמש לשיפור הארגון ולחיזוק המשרתים בו..

הבריחה הדרמטית מהכלא אירעה בשעות הבוקר המוקדמות של 6 בספטמבר 2021, כשישה אסירים - בהם זכריא זביידי - נמלטו מהמתקן הבטיחוני דרך מנהרה. בתום מצוד נרחב, ארבעה מהם נלכדו בשטח ישראל לאחר ארבעה ימים ושניים אחרים נתפסו בג'נין, כשבועיים לאחר מכן.

כוחות ביטחון סורקים את חומות כלא גלבוע אחרי בריחת שש האסירים הביטחוניים, 6 בספטמבר 2021. רויטרס
סריקות מחוץ לחומות כלא גלבוע אחרי בריחת האסירים, ספטמבר 2021/רויטרס
שלומי הלר

בהקשר לבריחת האסירים, מצאה הוועדה כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב"ס העוסקים באסירים ביטחוניים: המבצעים, המודיעין, העברות האסירים, והיחס לאסירים הביטחוניים. כשלים וליקויים אלו אפשרו את הבריחה. רובם אינם מוגבלים לבית הסוהר גלבוע. הוועדה המליצה המלצות מערכתיות נוקבות ומרחיבות בתחומים אלו, ויישומן נדרש כדי למנוע בריחות בעתיד.

הוועדה עסקה גם בסוגיות רלוונטיות נוספות, כמו פרשת הטיפול של שב"ס בטענות לפגיעה מינית בסוהרוֹת בבית הסוהר גלבוע, שלא ירדה מסדר היום הציבורי, ודרך מינוי קצינים בכירים בשב"ס.

בתגובה למסקנות, אמרה נציבת שב"ס כי "הוועדה זכתה לשיתוף פעולה מלא מכלל הגורמים בשב"ס" והוסיפה: "אני שמחה כי הוועדה קבעה שאין מקום להמליץ על נקיטת צעדים לגבי וגם שיבחה אותי על המהלכים שהובלתי. אני משרתת בשירות בתי הסוהר 35 שנה - את כל חיי הקדשתי לארגון במסירות ובמקצועיות".

לדבריה, "עברתי תקופה לא פשוטה, אך היום נעשה איתי צדק. בכוונתי ללמוד לעומק את דוח ועדת הבדיקה, ולהוביל לתיקון כל הליקויים הנדרשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully