וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב הרוגי הפיגוע: בני נוער

6.3.2003 / 1:30

בין 15 ההרוגים אב ובנו ו-2 חיילים; 2 מהפצועים במצב קשה מאוד, 6 במצב קשה; המחבל: איש חמאס בן 21 מחברון; סגר מלא הוטל על יהודה ושומרון; מסוקים וטנקים פועלים ברצועה

זוהו שישה מ-15 הרוגי פיגוע ההתאבדות שבוצע אתמול בחיפה. בין ההרוגים אב ובנו, נער ונערה כבני 13 ושני חיילים. שניים מההרוגים הם מעל גיל 45. מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר נמסר כי תהליך הזיהוי מורכב בשל הפגיעה החמורה בגופות.

בבתי החולים בחיפה מאושפזים 33 פצועים. מצבם של שניים מהם קשה מאוד, שישה קשה, חמישה בינוני והשאר קל. הלילה הסתיימה ישיבתו הראשונה של הקבינט המדיני-ביטחוני, שכונס בעקבות הפיגוע. אחד השרים מסר שתגובת ישראל תכלול כמה פעולות שגרתיות, אך "לא משהו דרמטי". בישיבה הוחלט להטיל סגר כללי על כל שטחי יהודה ושומרון מהלילה ועד יום ראשון. כמו כן התקבלה הצעתו של שר התחבורה, אביגדור ליברמן, לתגבר את האבטחה באוטובוסים. סוגיית גירושו מהשטחים של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, לא עלתה בישיבה.

מקורות פלסטינים דיווחו כי כוחות צה"ל פועלים הלילה בצפון הרצועה. לפי הדיווחים, בפעולה נהרג פלסטיני ושלושה נפצעו. עוד דווח כי טנקים ומסוקים פועלים באזור מחנה הפליטים ג'בלייה והעיירה בית לאהייה.

מערכת "הארץ" מוסיפה:

הפיגוע בוצע סמוך לשעה 14:15, בשעה שאוטובוס בקו מספר 37 של אגד, שנסע מהתחנה המרכזית הישנה בבת גלים לאוניברסיטה, נכנס אל תחנת האוטובוס בשדרות מוריה, בצומת הרחובות צפרירים ושמשון, בכניסה לשכונת כרמליה. מדובר באחת התחנות המרכזיות בקו, וממתינים בה בדרך כלל נוסעים רבים. הנהג החל להעלות את הנוסעים, ואז פוצץ המחבל את חגורת הנפץ שנשא על גופו במרכז האוטובוס. כתוצאה מהפיצוץ נגרם לאוטובוס נזק חמור והוא עלה באש.

אביו ו-2 אחיו של המחבל נעצרו

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, אמר כי המטען היה בינוני בגודלו, ולפי הערכות משקלו היה כ-10 ק"ג. מחקירת המשטרה עולה שהמחבל עלה לאוטובוס כמה תחנות לפני שהתאבד.

אף ארגון לא קיבל אחריות למעשה, אך מקורות ביטחוניים מעריכים כי פעילי חמאס מחברון הם האחראים לפיגוע. בשרידי האוטובוס נמצאה תעודת זהות של החשוד כמחבל המתאבד: מחמוד עמדאן סלים קוואסמה, בן 21 מחברון, סטודנט בפוליטכניק. על גופתו נמצא מכתב בערבית המהלל את הפיגוע שביצע ארגון אל קאעדה במגדלי התאומים בארה"ב ואת הפיגוע שאותו הוא עומד לבצע. המכתב כולל פסוקים מהקוראן. עדיין לא ברור באיזו דרך הגיע לחיפה, ונראה שהסתייע בפעילים נוספים. כוחות צה"ל עצרו הלילה את אביו ושני אחיו של המחבל.

מהמשטרה נמסר כי לא היתה התרעה ממוקדת לפיגוע באזור חיפה, אולם היו ההתראות הקבועות על ניסיונות לבצע פיגועים בתחומי הקו הירוק, והמשטרה היתה ערוכה בכוחות גדולים. הפיגוע האחרון שבוצע בקו הירוק היה בנווה שאנן בתל אביב לפני כחודשיים.

בוש והרשות גינו - החמאס והג'יהאד שיבחו

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, גינה את הפיגוע וציין כי ארה"ב עומדת לימין ישראל במאבקה בטרור. בהודעת הבית הלבן נמסר כי וושינגטון תמשיך לפעול לקידום השלום במזרח התיכון.

הרשות הפלסטינית גינתה את הפיגוע. חבר הקבינט הפלסטיני, סאיב עריקאת, אמר כי הרשות מתנגדת להרג אזרחים פלסטינים וישראלים. חמאס והג'יהאד האיסלאמי, לעומת זאת, שיבחו את המעשה. ד"ר מחמוד א-זהר, מראשי החמאס ברצועת עזה, אמר כי הפיגוע הוא "התגובה ההולמת על מותם של חפים מפשע בעזה". זהר אמר כי עדיין לא ברור אם חמאס הוא שביצע את הפיגוע, אך מכל מקום ברור כי הוא תגובה למדיניות שנוקט השר מופז. גם בג'יהאד האיסלאמי אמרו כי הפיגוע הוא תגובה לפעולות צה"ל ברצועת עזה בימים האחרונים.

השתתפו בהכנת הכתבה: עמוס הראל, אורי אס ואלוף בן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully