וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיעוד הראשון של חור שחור עבר שיפור עם בינה מלאכותית

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 10:52

כדי לצפות היטב בחורים שחורים עצומים המרוחקים עשרות מיליוני שנות אור מאיתנו, יש צורך בטלסקופ רדיו בגודל של כל כדור הארץ. בינה מלאכותית חדשה מחליפה את הטלסקופ הבלתי אפשרי הזה, והצליחה לשפר את התיעוד הראשון של חור שחור עצום מ-2017

מימן: תמונה חדשה של החור השחור שנוצר על ידי אלגוריתם PRIMO. L. Medeiros (Institute for Advanced Study), D. Psaltis (Georgia Tech), T. Lauer (NSF’s NOIRLab), and F. Ozel (Georgia Tech)),
מימן: תמונה חדשה של החור השחור שנוצר על ידי אלגוריתם PRIMO/L. Medeiros (Institute for Advanced Study), D. Psaltis (Georgia Tech), T. Lauer (NSF’s NOIRLab), and F. Ozel (Georgia Tech))

ב-2019 נחשף לציבור הצילום הראשון של חור שחור עצום, הידוע גם בשם M87, שנאסף בידי מערך הטלסקופים אופק האירועים (Event Horizon Telescope) עוד ב-2017. בשעתו עצם התיעוד של חור שחור סופר-מאסיבי עשה היסטוריה בכך שלראשונה הצליחו לתעד חור שחור בתמונה. כעת, התמונה ההיא, עברה עיבוד בידי בינה מלאכותית מיוחדת שאומנה לזהות חורים שחורים.

הטכנולוגיה, שנקראת PRIMO בראשי תיבות, מסוגלת להשלים חלקים חסרים בתמונה, ולאפשר למערך הטלסקופים לראשונה רזולוציה מלאה, על אף פערים אופטיים ביכולות האיסוף שלהם. כשפורסמה לראשונה התמונה של M87, שנמצא 55 מיליון שנות אור מאיתנו והוא בעל מאסה השווה ל-6.5 מיליארד שמשות שלנו, המדענים הופתעו כמה הוא מתנהג בהתאם לתיאוריית היחסות הכללית של איינשטיין מ-1915. השיפור בתמונה שיצר PRIMO אפשר למדענים להשוות את התצפיות של העולם האמיתי לתחזיות התיאוריה.

בינה מלאכותית חוזה: הסלפי ההאחרון שיצולם על כדור הארץ/TikTok/Robot Overloards)

"PRIMO היא גישה חדשה למשימה הקשה של בניית תמונות מתצפיות של מערך ה-EHT. אומר טוד לאואר, מדען חבר ב-EHT. "היא מספקת דרך לפצות על המידע החסר של האובייקט הנצפה, כדי ליצור תמונה שהייתה מתקבלת אם היה לנו טלסקופ רדיו עצום שגודלו כגודל כדור הארץ".

המכון למחקר מתקדם באוניברסיטת פרינסטון, האחראים ל-PRIMO, מסבירים כי הבינה פועלה עם למידת מילונית, שהיא ענף של למידת מכונה שמאפשרת למחשבים ליצור כללים לפי ערכות גדולות של מידע לימודי. הצוות הזין את המערכת ב-30,000 תמונות מדומות של חורים שחורים, שנוצרו לפי תחזיות תיאורטיות לגבי סוגים שונים של חורים שחורים, ונתנו ל-PRIMO לאתר בעצמה את הדפוסים.

הדפוסים ש-PRIMO זיהתה, מוינו לפי שכיחות שלהם בסימולציות, ואז יושמו על תמונות באיכות גבוהה של M87. הדפוסים חשפו פרטים בתמונה שמערך הטלסקופים אופק האירועים פספס. המשימה הבאה של המערכת יהיה ללמוד את החור השחור העצום שנמצא במרכז הגלקסיה שלנו, גלקסיית שביל החלב, וחורים שחורים גדולים נוספים.

  • עוד באותו נושא:
  • חור שחור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully