וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן של פורום קהלת נגד המהפכה המשפטית: "תכרסם בעקרונות הדמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 10:21

ד"ר מיכאל שראל, חבר הפורום שנמנה על היוזמים של התכנית שמקדמת הממשלה, מותח עליה ביקורת חריפה. "הרפורמה המוצעת מעניקה כוח כמעט בלתי מוגבל לקואליציה"

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

הכלכלן של פורום קהלת, ד"ר מיכאל שראל, מותח הבוקר (רביעי) ביקורת חריפה על המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה - שבין יוזמיה נמצא הפורום. "בישראל הקואליציה שולטת הן על הרשות המבצעת והן על הרשות המחוקקת, וכוחה לא מוגבל על ידי חוקה שניתן לשנות רק ברוב מאד מיוחס", כתב. "כוחה גם לא מוגבל על ידי שיטה פדרלית בה יש לשלטון המרכזי תפקיד מצומצם, וגם לא על ידי בית פרלמנט נוסף".

לכן, לדבריו, "הרפורמה המוצעת מעניקה כוח כמעט בלתי מוגבל לקואליציה. הרפורמה המקודמת כעת מעלה אצלי את החשש שקואליציה כלשהי, בהווה או בעתיד, תכרסם באופן משמעותי בעקרונות הדמוקרטיה הייצוגית.

עוד כותב שראל על השפעת הרפורמה על הכלכלה: "ההשפעות הכלכליות הצפויות של הרפורמה המוצעת, או בתקווה רפורמה מתוקנת, משניות בעיני בהשוואה להשפעות הישירות של הרפורמה על שיטת המשטר - ונגזרות מהן. אם הרפורמה תסלול את הדרך לפגיעה קשה בדמוקרטיה הליברלית, תהיה בטווח הבינוני גם פגיעה קשה בכלכלה. יתרה מכך, מכיוון שציפיות המשקיעים והצרכנים לגבי העתיד משפיעות על הכלכלה כבר בהווה, הפגיעה בכלכלה צפויה להקדים את הפגיעה בדמוקרטיה".

יריב לוין, שמחה רוטמן, דיון במליאת הכנסת, 21 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
מובילי ההפיכה המשטרית. רוטמן ולוין בכנסת/ראובן קסטרו

לדבריו, "אולם, אם הרפורמה תהיה טובה, תתקן את הפגמים הקיימים, תשפר את הפרדת הרשויותותחזק את הדמוקרטיה הליברלית, אז המשילות תגבר, העימות הפוליטי בין המחנות יתמתן, מאבקי הכוח בין הרשויות ידעכו, שלטון החוק יחוזק והוודאות העסקית תשופר. כל אלה יובילו לתוצאות טובות מאד גם במישור הכלכלי ויתרמו לשגשוג כלכלי וחברתי. בכל מקרה, התוצאות הישירות של הרפורמה המשפטית על איכות החיים במדינת ישראל במובן הרחב תהיינה, לדעתי, הרבה יותר חזקות ומשמעותיות מההשפעות על הרווחה הכלכלית-חומרית במובן הצר".

אתמול הוצג מתווה פשרה חדש לשר המשפטים יריב לוין, שטען כי "יש בו כיוונים טובים", והוא יבחן אותו. על המתווה, שנחשף בחדשות 12, חתומים האלוף במיל' גיורא איילנד, הפרופסורים דניאל פרידמן ויובל אלבשן וד"ר גיורא ירון. מטעמו של שר המשפטים נמסר לוואלה! כי "מדובר במתווה ראשון שיוצא מחוץ לקופסה, יש בו כיוונים טובים והוא יבחן על ידי שר המשפטים".

השינוי המרכזי במתווה הוא השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, הסוגיה שנחשבת הכי נפיצה וגם הכי חשובה בעיני לוין, עד כדי כך שכל התפשרות בנושא זה נחשב ל"דיל ברייקר" מצדו של השר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully