וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות לאחר הפיגוע בחווארה: מאות מתנחלים התפרעו בשומרון, הפלסטינים מדווחים על הרוג

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 23:53

מאות הפגינו הערב ביישוב בו נרצחו האחים הלל ויגל יניב. מכוניות ומבנים הוצתו, מאות פונו מבתיהם - ורק כעבור שעות הצליחו כוחות הביטחון להשיג שליטה. זמן קצר לפני כן, קרא סגן ראש המועצה האזורית שומרון למחוק את הכפר. "דם ילדינו על הכביש, צריך למחוק את חווארה"

במהלך עימותים בין יהודים לערבים בחווארה- הוצת בית של משפחה פלסטינית/שלומי הלר

כמה שעות לאחר הפיגוע שהתרחש היום בחווארה ובו נרצחו שני צעירים תושבי השומרון, מאות מתנחלים תקפו הערב (ראשון) פלסטינים בכניסה לישוב ובצומת תפוח. עשרות מכוניות, חנויות ובתי משפחות הוצתו - וכן נהגים פלסטינים הותקפו באבנים. לפני זמן קצר, דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים על גופת פלסטיני שככל הנראה נורה בין כפר זעטרה לחווארה שבאיזור.

עשרות משפחות פלסטיניות פונו מבתיהם לאחר שהוצתו. כוחות הביטחון פעלו להרחקת המפגינים ורכב משטרתי מסוג מכת"זית נכנס למקום, אולם רק כעבור שעות הושגה שליטה - לאחר שאלו המשיכו לתקוף ולהצית מבנים באיזור. עוד נמסר כי פלסטיני נפצע קל מיידוי אבנים, ומשרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 20 פצועים קל משאיפת עשן, ועל פצוע קשה מפגיעת אבן בראש.

כעבור כמה שעות, החלו הצתות בכמה מוקדים נוספים בשומרון וכן בגזרת יריחו. במקביל, כ-150 כלי רכב בהם מאות מתנחלים הגיעו למאחז המפונה גבעת אביתר, והחלו לעלות אל הגבעה. כוחות מג"ב הגיעו למקום והחלו לפנותם. "זה הולך להיות לילה ארוך מאוד", נמסר מטעם גורם צבאי. "ההודעות של ראש הממשלה, הנשיא, ושר הביטחון מדברות בעד עצמן. חשש גדול מאוד מנטילת החוק לידיים וביצוע פיגוע נגד פלסטינים. לכן, הרמטכ"ל הנחה על תגבור כוחות".

עימותים בין יהודים לערבים בחווארה- הוצת בית של משפחה פלסטינית. 26 בפברואר 2023. שלומי הלר
הפרות סדר בחווארה/שלומי הלר

"הממשלה לא עושה כלום", אמר אחד המפגינים בחווארה מוקדם יותר. "פיגוע רודף פיגוע. כל נהג שני פה חוטף אבנים מערבים והם לא מפסיקים לרצוח אותנו. בסוף זה התפרץ". מפגין נוסף הוסיף כי "הזעם פה מטורף, אני לא זוכר כזה בלאגן. עד עכשיו ספגנו בשקט, לא עוד".

מגורם ביטחוני נמסר כי קיים חשש גדול מפשיעה לאומנית מחר לאחר לווית הנרצחים. עוד נמסר כי הרמטכ"ל יבצע הערכת המצב בשומרון, בה ייבחן בין היתר האם יש צורך בתגבור נוסף בשטח.

זמן קצר לפני כן, קרא סגן ראש המועצה האזורית שומרון "למחוק את הכפר" בפוסט שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "כאן בחווארה, שפוך על הכביש דם ילדינו, תושבי השומרון שנרצחו פה לפני שעה. את הכפר חווארה צריך למחוק היום. מספיק עם דיבורים של בניה וחיזוק ההתיישבות, את ההרתעה שאבדה צריך להחזיר מיד ואין מקום לרחמים", כתב.

עוד בוואלה!

היו ברכב ונפגעו מירי המחבל: הלל ויגל יניב נרצחו בפיגוע בשומרון

לכתבה המלאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להפרות הסדר, וקרא "לא לקחת את החוק לידיים". "קרה היום אסון נורא. צה"ל וכוחות הביטחון נמצאים כרגע במרדף אחר הרוצח. אנחנו נמצא אותו, אנחנו נלכוד אותו ואנחנו נבוא איתו חשבון", אמר.

"גם כשהדם חם והרוחות לוהטות, אני מבקש לתת לצה"ל ולכוחות הביטחון לעשות את עבודתם. אני מזכיר לכם שבשבועות האחרונים הם חיסלו עשרות מחבלים ומנעו עשרות פיגועים. תנו לצה"ל להשלים את המרדף, אל תיקחו את החוק לידיים - וביחד ננצח את הטרור", הוסיף.

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לאירועים. "נטילת החוק בידיים, פרעות ואלימות כלפי חפים מפשע - אינם דרכנו ואני מגנה זאת בתוקף", כתב בפוסט שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "עלינו לאפשר לצה"ל, למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון ללכוד את המחבל הנתעב ולהשיב את הסדר על כנו לאלתר".

עימותים בין יהודים לערבים בחווארה-ניידת כבאות של הרשות הפלסטינית נרגמה באבנים על ידי יהודים. 26 בפברואר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ניידת כבאות פלסטינית שהושחתה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"בלתי נתפס שבערב כזה חיילי צה"ל צריכים לעצור פורעים ישראלים, במקום לרדוף אחרי טרוריסטים"

"לצד הצער העמוק והכבד על הפיגוע הקשה, המראות הערב בחווארה צריכים לבייש כל אדם וכל יהודי בפרט", התייחס להתפרעויות גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. "זו לא דרכנו. בלתי נתפס שבערב כזה, חיילי צה"ל צריכים לעצור פורעים ישראלים ולמנוע רצח של חפים מפשע, במקום לרדוף אחרי טרוריסטים".

עוד הוסיף כי "שתיקתם של השרים סמוטריץ' ובן גביר מבישה ומסוכנת. על כל מנהיגי הציבור לקרוא ולפעול עכשיו להרגעת הרוחות".

זמן קצר לאחר מכן התייחס גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לאירועים. "אחי המתיישבים, הכאב גדול, אך האמינו לי שאנחנו עובדים קשה כדי לתת מענה אמיתי לטרור, גם צבאית וגם התיישבותית", כתב בפוסט שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "מאז הפיגוע הנורא אנו עסוקים רק בזה. אבל אסור לקחת את החוק לידיים ולייצר אנרכיה מסוכנת שעלולה לצאת משליטה ולעלות בחיי אדם. תנו לנו כדרג מדיני לגבש את המענה ולצה"ל לנצח".

גם חבר הכנסת אחמד טיבי התייחס לאירועים, כשהעלה תמונה מההתפרעויות לחשבון הטוויטר שלו והוסיף את התיאור "ליל בדולח בחיווארה".

המחבל טרם אותר

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב ביטחונית, בנוכחות שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ וגורמי ביטחון נוספים.

מוקדם יותר היום כינס אלוף פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס הערכת מצב בה הוצגו הצעדים המודיעינים כחלק מהמאמץ לאיתור המחבל. עוד נמסר כי הכוחות סורקים בשטח, וכי נחסמו צירים ונסגרו כלל החנויות בציר הראשי בחווארה. בנוסף, תוגברו הכוחות באיזור שכם, בישובים ובצמתים בשומרון.

עימותים בין יהודים לערבים בחווארה- הוצת בית של משפחה פלסטינית. 26 בפברואר 2023. שלומי הלר
עשרות מכוניות ובתים הוצתו/שלומי הלר

כוחות הביטחון יערכו בכוחות גדולים לקראת זמני ההלוויה של הנרצחים, תושבי הר ברכה, מחר בבוקר בירושלים - על רקע החשש מהפרות סדר אלימות שיחלו במהלכן שומרון. מגורם צבאי נמסר כי העלאת הדריכות והכוננות החלה, וכי ההנחיה היא לביטחון שוטף מוגבר - עד להודעה חדשה. מחר תתקיים הערכת מצב נוספת על רקע ההתרעות.

שני האחים, הלל מנחם יניב ויגל יעקב יניב בני 21 ו-19, נרצחו בפיגוע ירי בכביש 60 סמוך לחווארה. מחקירת הפיגוע עולה כי המחבל ככל הנראה ירה מטווח אפס בעזרת אקדח בנרצחים.

עימותים בין יהודים לערבים בחווארה- הוצת בית של משפחה פלסטינית. 26 בפברואר 2023. שלומי הלר
עימותים בחווארה/שלומי הלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully