וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מאמינים שבקרוב יתווסף אור חדש לרמזור - האור הלבן

25.2.2023 / 23:56

בעתיד שבו מספר המכוניות האוטונומיות יגדל, עשוי להתווסף אור רביעי לרמזור שלנו - האור הלבן המיועד לכלי רכב ללא נהג. כך זה הולך לעבוד

סידני תציב רמזורים על שפת הכביש - להולכי רגל שדבוקים לסמארטפון/סיפור בדקה

אדום-צהוב-ירוק-לבן: על פי חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה אלה הולכים להיות הצבעים ברמזורים שלנו. בעתיד (הלא רחוק) שבו כלי רכב אוטונומיים ישלטו בכביש, ברמזורים עשוי להופיע אור רביעי - אור לבן, שנועד לטובת כלי הרכב הללו.

באתר המדעי iflscience דווח שהחוקרים מציעים "אור לבן" נוסף ברמזור שיאותת לנהגים שכלי רכב אוטונומיים (AV) נמצאים בצומת הקרוב והדבר יביא לזרימת התנועה בצורה חכמה יותר. הרעיון הוא להפחית את הגודש בתנועה ולהוריד את צריכת הדלק הכוללת.

המכוניות והמשאיות האוטונומיות לא יצטרכו "להסתכל" באור הלבן, כי הן יתקשרו איתו באופן אלחוטי. עם זאת, האור יהווה סימן לנהגים אנושיים שעליהם לאפשר לכלי הרכב בצומת לשלוט בצעדים הבאים.

רמזורים. Alexey_Erofejchev, ShutterStock
לא מבלבל מספיק? בקרוב אור חדש ברמזור: האור הלבן/ShutterStock, Alexey_Erofejchev

סימולציות חדשות מצביעות על כך שהנורה הרביעית, שתהיה ככל הנראה לבנה, תעזור לנהגים אנושיים לקבל הבנה טובה יותר על מה שקורה בכביש - תוך סיוע לכלי רכב אוטונומיים לשלוט בזרימת התנועה, לחסוך בזמן ובדלק. "המושג הזה שאנו מציעים עבור צומת תנועה, אותו אנו מכנים 'שלב לבן', נוגע לכוח המחשוב של כלי רכב אוטונומיים (AVs) עצמם", אומר עלי חג'באי, מחבר המאמר, בהצהרה, "קונספט 'השלב הלבן' משלב גם איתות תנועה חדש, כך שנהגים אנושיים ידעו מה הם אמורים לעשות. האור האדום עדיין משמעו עצירה. האור הירוק עדיין פירושו לנסוע, ואורות לבנים יגידו לנהגים אנושיים פשוט לעקוב אחרי המכונית שלפניהם".

בשורה התחתונה, כלי הרכב האוטונומיים יקבלו שליטה מלאה בצומת בכל פעם שהאור הלבן יופיע. כלי רכב אוטונומיים יוכלו לתקשר זה עם זה, לקבוע במדויק את מיקומם ואת המהלך הבא שלהם ביחס לעצמם ולאפשר זרימה מהירה יותר על הכביש. אם מספיק רכבים אוטונומיים יתקרבו לצומת, הם יתאמו את זרימת התנועה הטובה ביותר והאור הלבן יסמן לנו לעקוב אחר התוכנית שלהם לפי מעקב אחר המכונית מלפנים. אם אין רכבים אוטונומיים בסביבה, האורות אדומים-צהובים-ירוקים ישלטו כרגיל בתנועה. החוקרים גם מדגישים שזה לא חייב להיות דווקא אור לבן, אך הצבע צריך להיות מוסכם מבחינה בינלאומית.

עוד באותו נושא

מחקר מצא: גרסאות אמיתיות של המכוניות עם העיניים מסרטי פיקסאר יצילו חיי אדם

לכתבה המלאה

כאשר הנושא נבדק בסימולציה קטנה ובאמצעות מודלים ממוחשבים, האור הלבן האיץ את התנועה בכמות קטנה אך משמעותית כאשר כלי רכב אוטונומיים היוו בין 10 ל-30 אחוזים מכלל המכוניות. ב-30 אחוזים, העיכובים צומצמו ב-10.7 אחוזים, אך ככל שמספר המכוניות האוטונומיות גדל, כך גדלה מהירות התנועה. הדבר יאפשר להאיץ את הרמזורים בצורה דרמטית, שכן מכוניות אוטונומיות יוכלו להעריך את דרך הפעולה הטובה ביותר בהשוואה למערכת עצירה-התנעה מתוזמנת פשוטה.

עם זאת, בעוד שהסימולציות מצביעות על כך שהאור הלבן יזכה לאהדה רבה, ייתכן שהנהגים בפועל לא ייהנו ממורכבות נוספת למערכת שכזו בכל מקום. החוקרים מכירים בכך שמערכת חדשה תהיה קשה ליישום בקרוב, אבל הם חושבים שיש לתת הזדמנות לניסויי פיילוט. "ישנם אלמנטים שונים בתפיסת 'השלב הלבן' שניתן לאמץ עם שינויים קלים בלבד הן בצמתים והן ב-AVs קיימים. אנחנו גם חושבים שיש הזדמנויות לנסיעת מבחן בגישה זו במקומות ספציפיים", אומר חג'באבי, "לדוגמה, הנמלים רואים נפחים גבוהים של תנועת כלי רכב מסחריים, שזרימת התנועה עבורם חשובה במיוחד. נראה כי לכלי רכב מסחריים יש שיעורים גבוהים יותר של אימוץ רכבים אוטונומיים, כך שיכולה להיות הזדמנות ליישם פרויקט פיילוט באותה סביבה - שיכול להועיל לתעבורה בנמל ולתחבורה מסחרית".

המחקר פורסם ב-IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully