רמאללה. שאטרסטוק, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, עיבוד תמונה
רמאללה/עיבוד תמונה, שאטרסטוק, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אי של יציבות, בינתיים: אם רמאללה תיפול לידי פעילי הטרור - תהיה אינתיפאדה שלישית

21.1.2023 / 6:00

הרחובות נקיים, אחוזי האבטלה נמוכים, מנה פלאפל עולה 4 שקלים וסניפי KFC ופיצה האט הם הלהיט בעיר בה נמצאים משרדי הרשות, ונחשבת שקטה יחסית לשכם וג'נין. אלא שהקיפאון המדיני, יחד עם הממשלה החדשה בה מככבים סמוטריץ' ובן גביר מאיימים להתסיס את השטח: "יהיה רע מאוד"

שב"כ התריע לפני כארבעה חודשים כי מפקדת החמאס בחו"ל הזרימה כסף רב לאזור הכפרי סביב רמאללה במטרה לבצע פיגועי ירי באזור. אחרי הערכות מצב הוחלט להציב מארבי צלפים בכמה מוקדים, אך אף אחד לא העלה במדויק את התרחיש המרושע. פעיל החמאס קיס שג'עאיה, בן 22 מהכפר הפלסטיני דיר ג'ריר הגיע אל פאתי בית אל, מאומן היטב בירי וחמוש ברובה אמ-16 מקוצרר ושש מחסניות, ופתח באש מרחוק לעבר היושבים בסוכות בין הבתים. אזרח ישראלי אחד נפצע מרסיסים. שג'עאיה לא הביא בחשבון את רמת הדריכות של צה"ל בגזרה, ואת הצלפים שהמתינו לו ימים ארוכים בשטח.

שני צלפים מגדוד 890 של חטיבת הצנחנים היו מספיק עירניים וחדים כדי לזהות את המחבל במהלך הירי, ולפגוע בו במדויק מטווח של 300 מטר. באותו הלילה נעצרו כלל חברי החוליה. "לחמאס יש פה חוליות שמדי פעם הוא מנסה לעורר אותם ולהריץ כאן פיגועים", אמר קצין בכיר בגזרה, "לשמחתי הרבה כל מה שהוא הוציא סיכלנו. יש פה מאמץ גדול של חמאס עם הרבה מאוד כסף ליצור בעיות בגזרה, אבל ידנו על העליונה. לא בטוח שתמיד זה יישאר ככה".

כיצד עובדת השיטה? מפקדות החמאס בטורקיה, לבנון, סוריה, קטאר ועזה, מגייסות בשיחות טלפון צעירים פלסטינים מאזור הכפרים שעוטפים את רמאללה, ביתוניא ואל בירה שמוגדרים כ"גוש מטרופולין". בתום תהליך הגיוס, שולחים לפעילי הטרור הטריים מטבעות דיגיטליים בהודעות ברשת הטלגרם ולאחר שהם פודים באמצעותם כסף בשטחי יהודה ושומרון מחלפני כספים, הם רוכשים אמצעי לחימה ויוצאים לבצע פיגוע. שג'עאיה קיבל ממפקדת חמאס עשרות אלפי שקלים עבור הקמת תשתית, תשלומי לסייענים וביצוע הפיגוע.

רמאללה. דובר צה"ל
חמאס בחו"ל הזרים כסף לאזור על מנת לבצע פיגועים. צה"ל ברמאללה/דובר צה"ל

בזמן שפעילי הטרור בג'נין מתחרים בפעילי הטרור בשכם על הובלת הטרור נגד ישראל ביהודה שומרון ואהדת הרחוב הפלסטיני, פועלים צה"ל ושב"כ לבודד את מטרופולין רמאללה מגלי הטרור, ומתסיסה בטבעת הכפרים שעוטפת אותה להבעיר את השטח. אותה טבעת גיאוגרפית שמהווה קרקע פוריה לגיוס פעילי טרור. בצה"ל ובצד הפלסטיני תמימי דעים כי אם רמאללה תיפול לידי גורמי הטרור זו תהיה אינתיפאדה שלישית.

רמאללה עדיין יחסית שקטה ומוגדרת על ידי גורמי ביטחון בשגרה מלאה. אף ישראלי לא נהרג בגזרה הזו בשנת 2022. "למה? מכמה סיבות", הסביר קצין בכיר בגזרה. "האחת היא שיש לפלסטינים אינטרס מובהק שכאן יישמר השקט. ברמאללה נמצאים משרדי הכלכלה, הבריאות, האוצר, משפטים. הכול כאן, כאן המשילות חייבת להיות חזקה יותר. יש משטרה פלסטינית ברחובות, כאן עוצרים אזרחים ברחובות על עבירות תנועה, כאן עוצרים סוחרי סמים וסוחרי אמל"ח וגברים שמכים את הנשים שלהם".

בניין הספינה, רמאללה. אמיר בוחבוט
אף ישראלי לא נהרג בגזרה ב-2022. "בניין הספינה" ברמאללה/אמיר בוחבוט

מפקדי צה"ל בגזרה ומקביליהם במנגנוני הביטחון הפלסטינים מקיימים מערכת יחסים קרובה מאוד שמבוססת פחות על הערכה, אלא יותר על אינטרס משותף מובהק: יציבות ביטחונית, בדגש על רמאללה בה נמצא יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שיושב במוקטעה, ומתחתיו עשרות אלפי פקידים פלסטינים במשרדי הממשלה השונים. זאת בנוסף לאונר"א, הצלב האדום, הסהר האדום, דיפלומטים רבים ומולטי-מיליונרים פלסטינים.

"עד כמה האינטרס משותף?", הסביר הקצין הבכיר. "למשל ביום היווסדות החמאס לפני כחודש, היו אפס הפרות סדר. אפס הפגנות. אם בעבר ביום ציון הקמת החמאס היו כאן כאוס, הפגנות ונוכחות חמושים ברחובות וצומת איו"ש בערה, אז השנה אחרי עבודה אינטנסיבית שלהם, כולל באוניברסיטת ביר-זית, והנוכחות ברחובות. השנה הייתה אפס אלימות נגד כוחותינו".

הפעילות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים היא רק תוסף לפעולות המבצעיות המשמעותיות במטרופולין רמאללה וטבעות הכפרים ומחנות הפליטים במעטפת. בשנת 2022 בוצעו 221 פעולות בעומק השטח.
43 במחנה הפליטים אל-עמרי, 40 במחנה הפליטים קלנדיה, 38 באל-בירה, 23 בביתוניא, 21 ברמאללה, ו-22 בכפר עקב. הדבר מצביע כי השטח תוסס ומסוגל לייצר פיגועים מתפרצים בהיקף שיכול לטלטל את האזור.

מפת רמאללה, אל-בירה, ביתוניא. גוגל מפות, עיבוד תמונה
מפת מרחב רמאללה/עיבוד תמונה, גוגל מפות

"אנחנו נכנסים כמעט כל לילה למבצע, פועלים כאן כל היחידות", אומר הקצין הבכיר. "סיירת מטכ"ל, דובדבן, כל היחידות המסוערבות. בשבוע שעבר בלילה אחד ביצענו 32 מעצרי מבוקשים בסילוואד. בשנת 2022 נעצרו בחטיבת בנימין 1,500 חשודים. אנחנו פועלים גם בכפרים. לא יודעים מאיפה תגיע הצרה. סיימנו את השנה עם 18 הרוגים מחבלים (בכל רחבי איו"ש היו 153 הרוגים א.ב). אפס הרוגים לכוחותינו ואפס אזרחים הרוגים".

לסיפור של מטרופולין רמאללה יש גם סיפור אזרחי וכדי להעמיק בו חייב היה להניע את הרכב ולהגיע ללב העיר הפלסטינית שוקקת החיים. ברשומות מתגוררים בה 400 אלף פלסטינים, אך בפועל ההערכות הן סביב 650 אלף תושבים. לצד הפלסטינים יש גם מבנים רגישים רבים בגלל הבכירים שמתגוררים באזור, ולכן כל מעצר בסמיכות לביתו של בכיר מתנהל בהקפדה יתרה כדי להימנע מתקריות מיותרות.

מרכז רמאללה. אמיר בוחבוט
בין 400 ל-650 אלף תושבים. מרכז רמאללה/אמיר בוחבוט

המעבר בנסיעה ברכב מאל-בירה לשכונות היוקרה של רמאללה כמו שכונת הדיפלומטים, מסיון, וא-טירה מורגש היטב לפי הניקיון ברחובות ורמת הטיפוח. הנהג ברכב גיחך, והדגיש שההבדל בין האזורים הוא בעיקר בכסף. "3 מיליון דולר לדונם. וברחוב דיזנגוף של יהודה ושומרון, מרכז אל-ארסגל , הרחוב המרכזי ברמאללה, זה 10 מיליון דולר לדונם".

דירה ממוצעת במרחב רמאללה, בגודל של 150 מ"ר, עולה בסביבות 1000 דולר למ"ר בבניין חדש. זוג צעיר ניגש אל הבנק המקומי, ממשכן את הדירה, ובכפוף להוכחה לשכר קבוע של שני בני הזוג הוא מקבל הלוואה בריבית נמוכה. בשנת 2022 ניתנו הלוואות בסך 6 מיליארד דולר על ידי הבנקים המקומיים. על פנינו חולפים רכבי יוקרה רבים כמו ב.מ.וו ומרצדס, אך הרכב הבולט הוא ריינג' רובר. "בשנת 2022 נמכרו בכל יהודה ושומרון 18 טון זהב", סיפר הנהג, "פתאום אתה רואה הרבה בניינים כי יש באזור מצוקת אדמות. אז בונים לגובה".

במהלל הנסיעה בתחילת רחוב אלארסגל בולטים היטב שני סניפים חדשים של פיצה האט ו-kfc שמוגדרים כלהיט בשטחי הרשות הפלסטינית. הסטודנטים באוניברסיטת אריאל בשומרון, הרחק מרמאללה, מספרים בשם הפרופורציה, כי הם מזמינים פיצה האט בכחצי עלות מחיר לעומת ישראל, ללא הגבלת תוספות ושתייה, או ארוחות kfc מסניפי חווארה (אחד מתוך 27 סניפים בשטחי הרשות) באמצעות שליחים שמביאים את האוכל עד לגדר. הסניף הגדול ביותר של kfc ממוקם בשכם ומשתרע על פני 2000 מ"ר.

סוחרים פלסטינים מרמאללה מעריכים כי 40% מכוח הקנייה בתחום המזון, הריהוט ושירותי מכונאות הרכב במטרופולין רמאללה הוא של ערביי ישראל. פרשת חטיפתו של האזרח האזרחי טיראן פיירו בג'נין יצרה רתיעה בקרב ערביי ישראל מלהגיע לרמאללה לתקופת זמן קצרה על רקע החשש הביטחוני.

הכוח העיקרי הנוסף הם עשרות אלפי פקידים מכל שטחי הרשות שעובדים במשרדי הממשלה ברמאללה, אך עוזבים את העיר אחרי ארבעה ימים מאחר והסופ"ש הפלסטיני מתחיל ביום רביעי. הם אלו שגורמים לכך שהיקף האבטלה הנמוך נע סביב 8.5%.

לא ניתן גם להתעלם מאלפי הסטודנטים במרחב שמהווים כוח פוליטי מתסיס ופחות מאזן, אך גם כוח קנייה ועבודה. בבחירות האחרונות לאגודת הסטודנטים 'הכותלה איסלאמיה' של חמאס ניצחו את ה'שביבה' של פת"ח, והתהליך הפוליטי היווה צלצול השכמה לרשות הפלסטינית לתהליך השתלטות על מוקדי כוח בגדה המערבית.

סניף רשת kfc, רמאללה. אמיר בוחבוט
הלהיט של השטחים. סניף KFC ברמאללה/אמיר בוחבוט

רמאללה מוגדרת עיר פחות תעשייתית ויותר פיננסית, עם מגמה מאוד ברורה לתחילת הרחבת העיסוק במקצועות היי-טק. ראשית פתיחת חברות שמעסיקה מאות עובדים בשטחי הרשות ויותר מ- 1,500 פלסטינים שעובדים בישראל. אחת החברות עובדת עבור חברת אינטל. את האפקט לביקושים ניתן לראות לדברי הפלסטינים בדרישה ממוסדות האקדמיה המקומיים ללימודים מתחום ההיי-טק ופחות מהפקולטה למדעי הרוח והחברה.

באופן די טבעי כששאלתי את המקומיים כמה חנויות ספרים יש באזור הם השיבו בעייפות שאין. חיפוש בגוגל העלה שתי חנויות קטנטנות ולא מרשימות בעליל כמו 'שהרביין' ו'הוסארי'. אחרי שהתעקשתי לקבל תשובה יותר מעמיקה בנושא אז סיפר אחד המקומיים כי אבו מאזן בנה בית מאוד מפואר ברמאללה לא הרחק מהמוקטעה וכשהתגברה הביקורת הציבורית על תקציב הבנייה וגובה התחזוקה הוחלט ברשות הפלסטינית להפוך את המקום לספריה עירונית. לפחות מבחוץ היא נראית מרשימה אך לא שוקקת חיים.

ענייני יוקר המחיה מעסיקים את הפלסטינים ברמאללה. מחיר הפלאפל עלה בחצי השנה האחרונה לחמישה שקלים, עורר ביקורת ומהר מאוד חזרו הדוכנים למחיר מנה בסך ארבעה שקלים לעומת שני שקלים בשכם. לא הרחק מהדוכנים ניתן לחלוף על שלטי פרסום ענק עליהם מתנוסס הלוגו של מסעדת 'קוויאר', מהיוקרתיות שיש באזור. זכורה לי היטב גם מסעדת 'אל באזר', עם רמת שירות מהגבוהות שהכרתי.

עוד נתון שמצביע על טווח השונות ברמאללה היא תקופת הקורונה במהלכה נדרשו אנשי העסקים הבכירים בעיר להקים קרן אליה הועברו תרומות כדי לסייע לרשות הפלסטינית שסבלה מבעיות תקציב חריפות. בכל אזור יציב ונורמלי זה אמור להיות הפוך.

עצרת במלאת 58 שנה להקמת פתח, רמאללה, 29 בדצמבר 2022. רויטרס
בצה"ל נערכים ליום שאחריו. כרזה עם דמותו של אבו מאזן בעצרת פת"ח בעיר/רויטרס

בחזרה מרמאללה לאל-בירה מקדמים את פנינו שני קניונים גדולים. על אחד מהם מתנוסס שלט ענק של אישה לבושה בשמלה אופנתית חשופה ועל המבנה הנוסף תמונת נבחרת מרוקו מהמונדיאל, שחלק משחקניה נופפו בדגל הרשות הפלסטינית ועוררו עבור הפלסטינים תחושת גאווה, ואת הפאן-ערביות אותה קידם בכל כוחו נשיא מצרים בזמנו גמאל עבד אל-נאצר.

במעלה הכביש הצר התנוססו דגלים צהובים ואדומים זה לצד זה על אותו עמוד. "אחד של הפת"ח ואחד של החזית העממית", הסביר נהג שהתקדם באיטיות ואז הצביע על מבנה רחוק בו נתלתה תמונת ענק של יאסר ערפאת. "זה נשאר תלוי מציון יום השאהיד. רק שתדע שרמאללה העיר הכי שקטה בכל הגדה. הכי פחות הפרות סדר, גם הכי פחות ימי שביתה".

כששאלתי סוחרים מקומיים מדוע הם שובתים וסוגרים חנויות על הרג מחבל אז אחד מהם הסביר, "כואב לנו על כל אחד שנהרג. במיוחד כשמדובר בילדים. כמו שיש לישראלים שבעה ימים". ניסיתי להסביר לו שביהדות זה ממש שונה ולגמרי אחרת, אבל ברגע שהבנתי שאני נכנס לשדה מוקשים פוליטי חדלתי מלשאול בנושא.

תוך כדי שיחה הוא הסביר, שברמאללה היו בשנת 2022 ימים בודדים של שביתת מסחר כמחאה והזדהות עם "הרג שאהידים" לעומת 25 ימים בג'נין, ואז הבנתי שלא כל כך מהר סוגרים חנויות כהזדהות עם הרג מחבלים, מאחר שתלוי מי הכריז על השביתה ולאיזו תנועה הוא משתייך. בשלב מסוים מסמן שוטר פלסטיני לרכב לעצור את הרכב בצד, בודק רישיונות, מציץ פנימה לרכב, שואל כמה שאלות, מאפשר להמשיך בנסיעה ורק מתריע על שלט אין כניסה חדש מולנו שמחייב לבצע פניית פרסה. דקות של מתח מתפוגגות עם חיוך וברכת שלום של השוטר.

כרזה עם דמותו של יאסר ערפאת תלויה על בניין, רמאללה. אמיר בוחבוט
"זה נשאר תלוי מיום השאהיד". כרזה עם דמותו של ערפאת על בניין ברמאללה/אמיר בוחבוט
שוטרים פלסטינים בא-ראם. רויטרס
דקות של מתח מתפוגגות עם חיוך מהשוטר. שוטרים פלסטינים/רויטרס

היציאה החוצה מרמאללה דרך אל-בירה מנחיתה כל אחד שמבקר באזור אל המציאות מהר מאוד. ככל שמתרחקים מרחוב אלארסגל הרחובות הופכים לצרים, מוזנחים ומלוכלכים בלשון המעטה, ומצביעים על הפער העצום בין הכוח הכלכלי והיציבות של רמאללה לעומת הסביבה הכפרית. באופק ניתן לראות את שכונת פסגות, את הבנייה החדשה של בית אל ואת אוגדת יו"ש. לפקק שלפנינו גרמו אנשי מכס פלסטינים שבדקו סחורות ברכב מסחרי בדרך לרמאללה.

ביקור קצינים בכירים של צה"ל באוגדת יו"ש וסיורים של בכירים בדרג המדיני ומערכת הביטחון באזור מצביעים על האצת ההכנות לקראת חג הרמדאן שיחל בחודש מרץ שמוגדר מדי שנה כתקופה רגישה עם פוטנציאל לאלימות וטרור גבוהים לעומת שאר ימות השנה. אם נוסיף לכך את הקיפאון המדיני, המתיחות סביב הר הבית, החלפת הממשלה בישראל, ההתבטאויות הקיצוניות והשינויים שמובילים השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', החשש מהידרדרות ביטחונית מקבל משנה תוקף.

בצה"ל נערכים גם לאפשרות של אובדן משילות של הרשות הפלסטינית באזור כולל לכתו של אבו מאזן, תחילת מלחמות הירושה על כיסאו כיו"ר, הפסקת התיאום הביטחוני ופיגועים קשים של חוליות תנזים מהפת"ח על הצירים. אחת השאלות האחרונות שלי הייתה: "מה מופיע בראש סדר היום הציבורי בכלי התקשורת המקומיים?". כולם ענו ללא היסוס: "איתמר בן גביר, אחר כך הממשלה בישראל". אחד מהם אמר, "אם הכול דיבורים זה בסדר. אבל אם מה שאומרים יקרה זה יהיה רע. רע מאוד לכולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully