וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא מהו גזע הכלבים החכם ביותר - וזה לא בורדר קולי

19.1.2023 / 0:05

מחקר חדש קבע מי הם הכלבים החכמים ביותר, אחרי שהעביר למעלה מאלף כלבים סדרת מבחנים שנועדה לבדוק את היכולות הקוגנטיביות שלהם. הבורדר קולי שנחשב בעיני רבים לגזע החכם ביותר הסתפק במקום השני - נחשו מי ניצח אותו

לא להאמין: הכלב שמצייר, מנגן, מכבס ואפילו משכיב את הקטנה לישון/עמוד היוטיוב של GreenDO1324

מחקר חדש חושף מהו גזע הכלבים החכם ביותר ובאופן מפתיע - זה לא הבורדר קולי. הגזע שעד היום נחשב לחכם ביותר נאלץ להסתפק במקום השני לאחר שגזע אחר, אימפולסיבי ומומחה בתפיסת פושעים, הצליח לגבור עליו במבחנים. מנחשים מיהו?

הערכת אינטליגנציה היא משימה מסובכת שכן ישנם סוגים שונים של אינטליגנציה, אפילו בקרב כלבים. כדי לנסות ולייצג מגוון רחב של כשרונות קוגניטיביים, המחקר העביר למעלה מ-1,002 כלבים במבחן הקוגניציה smartDOG, אשר בוחן את היכולת של הכלב לפתרון בעיות ואסטרטגיה, שליטה בדחפים, יכולת לקרוא מחוות אנושיות, יכולת להעתיק התנהגות אנושית, זיכרון והיגיון לוגי. הכלבים עברו סדרת מבחנים בהם צברו נקודות על מנת לפענח מי הוא הגזע בעל היכולות הקוגנטיביות הגבוהות ביותר - והתוצאות בהחלט הציגו הבדלים בין הגזעים.

כלב בורדר קולי שחור לבן מדלג. Cliff Lloyd, ShutterStock
בורדר קולי מסתפק במקום השני הפעם/ShutterStock, Cliff Lloyd

כפי שציינו, את המקום השני תפס הבורדר קולי, גזע שטופח במיוחד לעבודה בשיתוף פעולה עם בני אדם, כשמי שהביס אותו ותפס את המקום הראשון הוא... הרועה הבלגי. כן, הגזע שמשמש בדרך כלל ככלב משטרה לצורכי חילוץ, רחרוח של חומרי נפץ או סמים ותפיסה של פושעים - הוא הכלב החכם ביותר בעולם.

"לרוב הגזעים היו חוזקות וחולשות משלהם", אמרה ל-The Telegraph מחברת המחקר, סערה ג'ונטילה, שעושה דוקטורט בקוגניציה של כלבים באוניברסיטת הלסינקי. "לדוגמה, הלברדור רטריבר היה טוב מאוד בקריאת מחוות אנושיות, אבל לא כל כך טוב ביכולת פתרון בעיות מרחביות. כמה גזעים, כמו כלב רועים שלטי, קיבלו ציון די שווה כמעט בכל המבחנים".

לעומת זאת

המחקר שגילה: יש כלבים גאונים והם שייכים בעיקר לגזע אחד

לכתבה המלאה

הבורדר קולי קיבל ציון טוב ברוב המבחנים. עם זאת, הרועה הבלגי השיג ביצועים טובים יותר והוביל ב-9 נקודות, מה שהביא אותו לתוצאה של 35 מתוך 39 נקודות אפשריות במבחני הקוגניציה של smartDOG.

כלב רועה בלגי. cynoclub, ShutterStock
הרועה הבלגי הוא הכלב החכם ביותר בעולם/ShutterStock, cynoclub

עוד על כלבים
מה הכלב שלכם באמת רוצה כשהוא נשכב על הגב? ליטוף? לא בטוח
סריקות מוח חשפו מה כלבים באמת חושבים על בעליהם

אם אתם לא מכירים את הגזע, רועה בלגי הוא בחירה פופולרית לעבודות אבטחה. נראה שהזיקה שלהם לרחרח פשעים ולזהות מטרות לחיפוש עשויה להיות קשורה לכישורי פתרון הבעיות יוצאי הדופן שלהם. הם היו בעלי הביצועים הגבוהים ביותר במבחנים הנוגעים לפירוש מחוות אנושיות ופתירת בעיות בזמן שהם מנווטים בסביבתם.

עם זאת, על אף שהם המנצחים הגדולים - הם לא היו נטולי חולשות. הרועה הבלגי, כמו גם הרועה הגרמני, קיבל ציון נמוך מאוד במבחן הצילינדר, בו כלבים למדו לחלץ חטיף מתוך גליל אטום. לאחר שלמדו כיצד לעשות זאת, הגליל הוחלף בצילינדר שקוף. אם הכלב ימשיך להיכנס לתוך הגליל כפי שלמד - הוא יצליח במבחן. אם הוא יבחר במסלול הישיר - יכשל. מבחן הצילינדר מאתגר את הדחף שלהם, שכן כלבים חייבים להתנגד לדחף ללכת ישירות למטרה ולהשתמש בידיעה המרחבית שלהם כדי לגשת לפרס שלהם מסביב. חולשתו של הרועה הבלגי במבחן הזה קשור לתפקידו ככלב עבודה, שכן כלבי אבטחה ומשטרה דורשים תגובה מהירה הקשורה לשליטה נמוכה בדחפים.

10 דברים שלא ידעתם על הרועה הבלגי:

החוקרים מסכימים שטיפוח הגזעים יכול להסביר נקודות חוזק קוגניטיביות מסוימות בכל גזע, כגון כלב רועים ורטריבר שקיבלו ציון גבוה במשימות התנהגות המכוונות בידי האדם. עם זאת, המחקר לא הצליח להסביר את כל ההבדלים בין הגזעים, מכיוון שציוני הקוגניציה של כלבים מסוימים היו מעבר למה שניתן לצפות מהם, כמו הלאפהאנד הפיני שנכשל במשימה המכוונת בידי אדם למרות היותו כלב רועים.

החוקרים מוסיפים אזהרות מסוימות למחקר, כמו העובדה שהכלבים שנחקרו אינם מייצגים את כל אוכלוסיית הכלבים, אך מאמינים שהמחקר תורם להשגת תמונה שלמה יותר של התנהגות אופיינית לגזעי כלבים.

מחקר מ-2021 מצא שישנם כלבים יחידי סגולה מחוננים. בעוד רובם המוחלט של הכלבים במחקר התקשו ללמוד שמות של חפצים, מקבץ קטן של כלבים מחוננים הצליח בזה ללא כל מאמץ. באופן לא מפתיע, הכלבים המוכשרים שנמצאו במחקר השתייכו לגזע בורדר קולי.

שני המחקרים פורסמו ב-Scientific Reports.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully