וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מתכוננת ל"חורף עגום" חדש: גל שביתות משבש את המדינה

עודכן לאחרונה: 15.12.2022 / 16:42

מאה אלף אחיות יצאו לשביתה הארצית הראשונה בתולדות שירות הבריאות הלאומי שנוסד ב-1946. אליהם הצטרפו עובדי רכבות, התחתית והדואר. עובדי נמל התעופה היתרו, נהגי אוטובוס, צוותי תחזוקת כבישים ועובדי חברות אנרגיה צפויים להצטרף - וכל זה לפני חג המולד

בריטניה מתכוננת ל"חורף עגום", על רקע שלל שביתות בכמה מגזרים בתעשייה שמאיימות להשבית את המדינה לקראת חג המולד.

עובדי הדואר והרכבות יצאו לשביתה - מה שגורם לעיכובים של חבילות של חג מולד ושיבושים בנסיעות של מיליונים שבועיים לפני החג. הבוקר (חמישי), הצטרפו אליהם כמאה אלף אחיות שיצאו לשביתה - הראשונה בתולדות שירות הבריאות הלאומי (NHS ) - שעלולה לעכב טיפולים בבתי חולים ברחבי אנגליה.

בוחני נהיגה במחלקת התחבורה עומדים לשבות, כמו גם עובדי מטען, נהגי אוטובוס, צוותי תחזוקת כבישים ועובדי חברות אנרגיה. העיתונים המקומיים אף החלו לפרסם לוחות שנה עם צבעים שונים כדי לעזור לקוראים לעקוב אחר התאריכים השונים שבהם צפויים שיבושים.

שביתות מתוכננות להתחיל ביום שישי גם בקרב מאות עובדי נמל התעופה היתרו, לדברh מנהיגי איגודים, ושביתות נוספות ייצאו לפועל בין חג המולד לשנה החדשה. לדברי ארגן יונייט, עובדי נמל התעופה הגדול בבריטניה דחו את הצעת השכר האחרונה של המעסיק מנזיס. העובדים ישבתו במשך 72 שעות, החל מ-4 בבוקר ביום שישי, 16 בדצמבר, ושוב ב-29 בדצמבר וב-1 בינואר, גם כן למשך 72 שעות. מדובר ביותר מ-400 עובדים בטרמינלים 2,3 ו-4 בהיתרו.

שביתת עובדי רכבות באנגליה. רויטרס
עובדי הרכבות שובתים/רויטרס
שביתת אחיות באנגליה. רויטרס
האחיות יצאו לשביתה/רויטרס
שביתת אחיות באנגליה. רויטרס
100 אלף אחיות מוחות/רויטרס

האי נחת המתפשטת בקרב העובדים עוררה השוואות לחורף של תחילת 1979 שכונה "החורף העגום" (Winter of discontent), שבו הגיעו שביתות המגזר הציבורי לשיאים חדשים. את הביטוי טבע ראש הממשלה דאז מהלייבור, ג'יימס קלהאן. החורף הזה עלה ללייבור בבחירות במאי 19179, שבהן ניצחו מרגרט תאצ'ר ומפלגת השמרנים. אמנם לאיגודים המקצועיים אין את אותה השפעה שהיתה להם בשנות ה-70 בבריטניה, אך השביתות עדיין מהוות איום על הממשלה השמרנית של רישי סונאק.

גל שביתות בסגנון שנות ה-70 פרץ גם ביוני ברחבי בריטניה בכל מגזרי השירותים הציבוריים, החל ברכבות. גם המורים ועובדי שירות הבריאות הלאומי (NHS ) איימו אז בצעד דומה בשל דרישתם להעלאות שכר.

שביתת אחיות באנגליה. רויטרס
שביתת אחיות/רויטרס
שביתה באנגליה. רויטרס
שביתה ברכבות/רויטרס

סונאק אמר היום ל"דיילי מייל" כי הוא מתכנן להציג חקיקה נגד שביתות בשנה הבאה. "אני מקווה שמנהיגי האיגודים יבינו שזה לא בסדר גרום לאומללות ושיבושים כאלה לכל כך הרבה אנשים, בעיקר בחג המולד".

התקווה של הממשלה היא שהציבור ייצא נגד האיגודים, ומי שישלם את המחיר במקרה כזה תהיה מפלגת הלייבור, כפי שקרה ב-1979. אך הסקרים מראים כי אנשים ממשיכים לתמוך בעובדים השובתים, ששכרם בקושי צמח עם השנים, ושהיו בחזית המאבק במגפת הקורונה. בסקר של חברת המחקר יוגוב 59% מהנסקרים אמרו כי יש לאפשר לעובדי רכבות ורכבות התחתית לשבות, 30% התנגדו. במקרה של האחיות, 52% תמכו בעוד 38% התנגדו לשביתה שלהן. הקולג' המלכותי לאחיות, שמייצג את האחיות, דורש העלאה של 19% בשכר. הממשלה מסרבת לשאת ולתת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully