וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת 13 קברה את "נבסו" ונטפליקס הצילה אותה. מה צפוי לה עכשיו?

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 12:10

אף שזכתה בפרס האמי הבינלאומי, העונה השנייה של "נבסו" זכתה להתעללות בשיבוץ - 14 פרקיה פוזרו על פני שנה שלמה. "לרשת יש היסטוריה מאוד 'יפה' להרוס עונות בשיבוצים", אומר בכיר לשעבר בערוץ. עכשיו כשהיא זוכה להצלחה גדולה בנטפליקס, מה זה אומר לגבי עונה שלישית?

קטע מתוך פרק פתיחת העונה השנייה של "נבסו", עם סטפן בתפקיד אורח/רשת 13

לאחר שהסדרה הקומית "נֶבְסוּ" "נקברה" על ידי הגוף שעבורו הופקה - רשת 13 - היא זוכה עכשיו לתחיית המתים ולהצלחה גדולה בנטפליקס ישראל. לפני חודש עלתה לנטפליקס ומעט אחרי כן נכנסה לדירוג עשר הסדרות הנצפות ביותר בארץ, שם נשארה עד היום לצד להיטים בינלאומיים גדולים כמו "דאהמר - מפלצת", "הצופה" ו"הקיסרית". זוהי הצלחה מקומית גדולה מאוד לסדרה, שיצרו וכתבו שי בן עטר, שגם ביים, ליאת שביט ויוסי ואסה שגם מככב בה. נבהיר שבינתיים לא מדובר במכירה לסטרימינג העולמי אלא בשלוחתו הישראלית בלבד, ועם זאת ההישג מרשים ויש אופק אחר מעבר לים. הסדרה נמכרה לאחרונה לערוץ הציבורי ZDF הגרמני שצילם ויעלה בשנה הבאה שמונה פרקים עם עיבוד שלו ל"נבסו", שכזכור זכתה ב-2018 בפרס האמי הבינלאומי בקטגוריית הסדרה הטובה ביותר לאותה שנה.

"התחייה המחודשת של הסדרה זה דבר מרגש בטירוף", אומר במאי הסדרה ואחד מיוצריה, שי בן עטר, לוואלה! תרבות, "לסדרה יש מקום מאוד מיוחד בחיים וביצירה שלי, יש לי שותפות ארוכת שנים עם יוסי ואסה, זו סדרה שנולדה מחברות. הכוח של נטפליקס מדהים. כולנו מקבלים כל הזמן סמסים וטלפונים, כאילו פתאום גילו את הסדרה מחדש, למרות שהעונות האלה היו זמינות ב-VOD של הוט, יס וסלקום. יוסי סיפר לי שעמדו לא מזמן אנשים מחוץ לבית שלו ושרים את שיר הפתיחה של הסדרה, 'הנה הוא מגיע'!"

יוסי ואסה, כוכב הסדרה ואחד מיוצריה, אומר: "ההצלחה של הסדרה בנטפליקס זו הרגשה נפלאה. לעשות איתה סיבוב נוסף זה אושר. זה אומר שיש למה לחכות מבחינת תחיית המתים".

המילים "תחיית המתים" נאמרות בחיוך מר, כי הסדרה מתה שלא כדרך הטבע. מי ש"הרג" את הסדרה הוא דווקא הגוף המשדר המקורי שלה - רשת 13, כך אומרים בכירים בתעשיית הטלוויזיה, כולל כאלה שעבדו ברשת עצמה.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

ההתנהלות של רשת ביחס לסדרה הייתה תמוהה ביותר, בלשון המעטה. אבל ההתחלה דווקא הייתה מוצלחת. "נבסו", שבה כיכבו לצד ואסה מירב פלדמן, חנה לסלאו, גדי יגיל, מסקי שיברו וסולומון מרשה, עלתה לאוויר עוד בימי ערוץ 2, ברשת, במרץ 2017. מי שראוי לקרדיט הוא ארז בן הרוש, שהיה אז סמנכ"ל התוכן של רשת, קיבל את הסדרה והוציא אותה לדרך. בעונתה הראשונה זכתה "נבסו" להצלחה רבה, גם ברייטינג חזק, גם בביקורות טובות וגם בדיבור שהיה עליה. וזה עוד בלי לדבר על הערך המוסף החברתי שהביאה איתה כסדרה שהגיבור במרכזה הוא בן העדה האתיופית. חודש לאחר מכן, אפריל, כשהעונה הראשונה הגיעה למחציתה, לאחר שבעה פרקים, שידורה הופסק למשך לא פחות משבעה חודשים. במהלך הזמן הזה פוצל ערוץ 2, ולאחר המולת הפיצול שבה למסך - לרשת 13.

בנובמבר 2018 זכתה הסדרה בהישג גדול כשקטפה את פרס האמי הבינלאומי בקטגוריית הסדרה הקומית הטובה ביותר של 2018. גורם שעבד באותה תקופה בתפקיד בכיר ברשת אומר לוואלה! תרבות: "הזכייה באמי זה מה ששכנע את רשת, שהייתה באחד מסבבי הטרללת המרובים שלה, לעשות עונה שנייה. אני משער שאם לא היה את האמי, יש סיכוי טוב שזה היה נופל, כמו המון הפקות אחרות שנפלו בתקופה הזאת. כשעושים משהו עם מוטיבציה כזאת זו לא התחלה טובה לכלום. כלומר, התחושה הייתה שאי אפשר לבטל אותם כי הם זכו באמי, אבל ברשת לא באמת רצו לעשות עוד עונה. ומפה התחילה איזו בעיה או ריקבון".

שי בן עטר במאי הסדרה נבסו. טל גבעוני, מערכת וואלה! NEWS
"עונה שלישית היא כרגע יותר ווישפול ת'ינקינג. יוצרי הסדרה "נבסו" - הבמאי שי בן עטר והשחקן המככב בה בתפקיד הראשי, יוסי ואסה/מערכת וואלה! NEWS, טל גבעוני

העונה השנייה עלתה לאוויר ביוני 2020. שיבוצי הפרקים בעונה השנייה היו עם קטיעות ארוכות, רבות ובלתי נתפסות, שפגעו ביוצריה והזיקו להרגלי הצפייה בסדרה. 14 פרקי הסדרה שודרו לאורך שנה שלמה. חלפו שישה שבועות בין שידור הפרק החמישי לפרק השישי, עברו מעל לחודשיים בין שידור הפרק השמיני לפרק התשיעי, ופסחו יותר מחמישה חודשים (!) בין שידור הפרק התשיעי לפרק העשירי. "זו סדרה שהייתה לה שליחות מעבר ללהיות קומדיה מצחיקה בערוץ מסחרי", אומר הבכיר לשעבר ברשת, "היא עשתה עבודה מאוד טובה בקטע הזה אבל לרשת יש היסטוריה מאוד 'יפה', במירכאות כפולות, להרוס עונות בשיבוצים. לא יודע מה ההסבר לזה, גם ככה היו כל כך מעט סדרות ברשת. והנה סדרה סבבה, כבר הוצאת את הכסף עליה, הסדרה זכתה באמי הבינלאומי, אז לא תעשה עוד מאמץ לשבץ אותה כמו שצריך?".

אדם אחר שעבד בתפקיד משמעותי ברשת בתקופה שבה שודרה "נבסו" אומר לוואלה! תרבות: "רשת החביאו את הסדרה וזה גמר אותה, וזה חבל. אני מעריך שזה נעשה משיקולים כלכליים, כנראה הפסידו הרבה כסף באותם ימים. כשמתחילים לשחק עם לוח השידורים הצופה מאבד עניין. ההתנהלות של רשת זו חרפה, כי בסוף לסדרה כזאת יש באמת נפח. היה חסר מישהו שיגן על זה בתוך המערכת. זה לא חוכמה ללכת על ריאליטי גדול. העבודה הקשה שצריך לעשות זה להגן על דרמה קטנה וטובה שזכתה באמי. אבל לא קידמו אותה. עצוב. לפחות עכשיו היא מצליחה בנטפליקס, זה מחזיר איזה כבוד אבוד".

התנהלות רשת עוררה אכזבה וכעס גם בקרב יוצרי ומשתתפי הסדרה. "זה גמר אותי", אומר שי בן עטר, "זו יצירה שנולדה מדם לבנו. השקענו בכל פריים. נסענו לאתיופיה. מאוד כאב לנו. בעונה הראשונה הסדרה זכתה לנתוני רייטינג מעולים ממש. גם ששת הפרקים הראשונים בעונה השנייה הביאו נתונים מעולים, שהיו זהים לחלוטין לנתונים של 'שנות ה-80', שנחשבת להצלחה אדירה וזכתה לתמיכה מהערוץ. מאוד התבאסנו שאנחנו לא קיבלנו את התמיכה הזאת.

"אחר כך היו עוד שמונה פרקים ששודרו על פני תשעה חודשים, בכל מיני צורות שהפתיעו את הצופים ולא יצרו הרגלי צפייה. ויצא שהמחצית השנייה של העונה השנייה הלכה לאיבוד והתמוססה. אנשים שאוהבים את הסדרה פספסו את העונה השנייה או חלק ממנה. מה שחשוב לציין שרשת במהלך שתי העונות של 'נבסו' עברה לא פחות מארבעה גלגולים שבהם ההנהלה השתנתה לחלוטין. כלומר ההתנהגות של רשת היא לא חד ממדית. כל הנהלה היא סיפור בפני עצמו, לכל אחד היה את התפיסות שלו והאג'נדות שלו. וזה חלק מהקשיים ברשת".

הכוכב ואחד מיוצרי הסדרה, יוסי ואסה, אמר לוואלה! תרבות כבר בזמן אמת, בדצמבר 2020, במהלך אחת ההפסקות הארוכות בשידור פרקי העונה השנייה: "ההתנהלות של רשת מבאסת אותי. אני יודע שהרבה צופים מתלוננים. לא מבין את ההתנהלות של רשת. כנראה זה לא המקום שלנו כל כך להיות שם". הזמן שעבר וההצלחה בנטפליקס לא שיככו את כעסיו, והשבוע אמר ואסה לוואלה! תרבות: "סדרה טובה צריכה הורים שיתמכו וידחפו ויטפלו ויטפחו אותה. אני לא יודע אם רשת היו הורים כאלה. ביאס אותי שעשו הפסקות ארוכות בשידור הפרקים. מוזר שסדרה, אחרי שזכתה באמי וכל כך אהובה, נפסקת פתאום באופן כזה. זה מוזר. באמת אין לי תשובות לשאלה למה זה קרה. אני חושב שנתוני הרייטינג בשתי העונות היו טובים".

גורם אחר בתעשייה, המקורב לרשת, דווקא יוצא להגנת הערוץ: "אין להתכחש לזה שהסדרה נדפקה בשיבוץ שלה אבל יש נסיבות מקלות שהביאו לקשיים בשיבוץ, שלא היו מנותקות מדברים כמו פיצול ערוץ 2, ואחר כך הקורונה ונסיבות נוספות. זה לא שרשת עשתה את זה בעיניים עצומות או לא רצתה שהסדרה תצליח. אי מיקסום השיבוץ של 'נבסו' לא נבע בגלל שרשת לא האמינה בסדרה, וזה לא שרשת ראתה בה סדרה ש'ממלאת חורים'. הייתה תקופה של חוסר יציבות, קורונה ולא היה כסף".

עוד בוואלה!

"האווירה במסדרונות איומה. עובדים מסתובבים שפופים ולא מבינים לאן המקום הזה הולך"

לכתבה המלאה
נבסו עונה 2. רונן אקרמן,
שמונה פרקים על פני תשעה חודשים. הסדרה "נבסו"/רונן אקרמן

מה גרם לסדרה להחיות את עצמה, שנים לאחר שנקברה על ידי רשת? אחת הסיבות המרכזיות היא כמובן הכוח של נטפליקס. "הרבה אנשים צופים בה בפעם הראשונה כי קודם זה היה להם פחות זמין, ואני שומע שהרבה אנשים צופים בזה עוד פעם", אומר ואסה.

סיבות נוספות הן מיעוט הקומדיות הטובות בעברית, וזו בהחלט קומדיה שעשויה כמו שצריך, שמצליחה גם להצחיק וגם לתת ערך מוסף. לדעת בן עטר, גם למציאות הישראלית הקשה בתקופה זאת יש חלק בעניין המחודש בסדרה: "מה שמשמח אותי זה גם שזו סדרה שיש בה סאטירה וביקורת אבל יש בה גם משהו מאוד אופטימי, שלוקח את המקומות של הקיטוב, השונות ואפילו הגזענות בחברה הישראלית ומצליח להאיר אותם בהומור, באהבה ובתקווה. איכשהו, בתוך המציאות שאנחנו נמצאים בה לפחות בשנתיים האחרונות, שהכל נהיה יותר חד וחריף, אני מאוד שמח שיש מקום לתוכן שהוא יותר אופטימי ומחמם לב כזה. אני לפחות רוצה לחשוב שאולי הקהל צמא לזה, כי גם טלוויזיונית וגם חברתית חסרים לנו תכנים כאלה".

"הסדרה מוכיחה שהיא עדיין רלוונטית וטובה", מוסיף ואסה. "'נבסו' היא מסוג הסדרות שמביאות חומרים אנושיים שאנשים יכולים להתחבר אליהם ולא רק לצחוק אלא גם להרגיש, להיפתח ולהכיר דברים אחרים".

ראיתם כסף משמעותי מהמכירה לנטפליקס ישראל ולערוץ גרמני?

בן עטר: "לא הייתי אומר שמכירה לנטפליקס ישראל היא מכירה גדולה. חשוב שמס הכנסה יידע את זה. לא קרה שום דבר, אין צורך בבדיקה!".

לאור ההצלחה המחודשת, מה הסיכוי כעת שתהיה עונה שלישית לסדרה? "ברשת רוצים להמשיך עם 'נבסו'", אומר מקורב לרשת. "זו סדרה שבערוץ מאוד אוהבים, מעריכים ושמחים על ההצלחה שלה, והיו רוצים ממנה עוד. משיקולים כאלה ואחרים זה לא הסתייע עד עכשיו. ברשת רואים את ההצלחה שלה בנטפליקס, וזה כמובן מגביר להם את הרעב שיש לרשת גם ככה להמשיך עם הסדרה. אם הם יידעו איך מממנים אותה היא תצא לכתיבה מהר. כרגע יש רצון אבל זה לא משהו שרשת התחילה להניע".

ואילו גורם ברשת אומר לוואלה! תרבות: "הרוח בחודשים האחרונים השתנתה ובתקופה האחרונה התקיימו פגישות רבות עם יוצרים ובתי הפקה שונים במטרה לבחור ולהפיק תוכניות חדשות ובדגש על סוגה עילית. במסגרת רצף פגישות אלו התקיימו פגישות גם עם יוצרי 'נבסו'".

ואסה: "יש איזשהו דיבור אבל אני לא יודע אם תהיה עונה נוספת. אני מקווה מאוד שאולי התנועה הזאת עכשיו עם נטפליקס וההתעניינות בעולם יגרמו לסדרה הזאת לא להיקבר, וייתנו לרשת את התחושה שהילד הזה טוב ושאפשר לעשות עוד. אני מקבל המון תגובות מהקהל, שמחכים לעוד עונה, ויש עוד מה לספר. מעבר לזה שהיא מצחיקה ומשעשעת, יש מקום להמשיך עם הסדרה גם בגלל הערך המוסף שלה וההשפעה הטובה שלה על החברה שלנו".

בן עטר: "עונה שלישית היא כרגע יותר ווישפול ת'ינקינג. אנחנו מחכים לדעת אם נמשיך או לא נמשיך. בחודש האחרון 'נבסו' היא הסדרה הישראלית היחידה שנמצאת בטופ 10 בנטפליקס, לצד להיטים בינלאומיים, וזה מראה בבירור את הרצון של הצופים לצפות בזה וגם יוצר באזז. כולי תקווה שההנהלה החדשה ברשת תעשה את ההחלטה הנכונה ותתן תמיכה לסדרה המאוד מיוחדת וטובה הזאת".

בניין רשת 13, מרץ 2022. ראובן קסטרו
קברה את הסדרה שלה. רשת 13/ראובן קסטרו

לפני קצת יותר מחמש שנים רשת פוקס האמריקאית צילמה פיילוט לעיבוד לסדרה, אבל הוא נמצא לא מספיק טוב ולא עלתה שם. אתם, היוצרים הישראלים, הייתם מעורבים בעיבוד? למה זה לא התקבל?

בן עטר: "בדרך כלל כשיש מכירה לשוק האמריקאי, ליוצרים הישראלים מאוד קשה להיות מעורבים. אז לא היינו מאוד מעורבים. מה שקרה שם זה שהאמריקאים חשבו שהסיטואציה בין אפריקנים-אמריקנים ללבנים מאוד שונה מהיחסים בין יוצאי אתיופיה לישראלים. עד כמה שנראה לנו שהיחסים פה קשים, בארצות הברית היחסים בין שחורים ללבנים הם הרבה יותר טעונים עם היסטוריה יותר קשה ומדממת. וישראל לא נמצאת במקום של הפוליטיקלי קורקט שבו נמצאת ארצות הברית. ולכן הם החליטו לעשות לזה סוויץ' לבחור הודי ובכלל לקחו לעיבוד תסריטאי הודי. כנראה שזה קצת התרחק מדי".

ואסה: "היינו בדיאלוג עם היוצרים של הפיילוט בפוקס, והיו לנו אי הסכמות עם היוצרים שם על המקומות שהם רצו לקחת את זה. אבל ברגע שזה שלהם זה שלהם".

בניגוד לפיילוט שנכשל בארצות הברית, הצלחתם השנה למכור את הסדרה לערוץ הגרמני ZDF, ועיבודו ל"נבסו" כבר צולם ויעלה שנה הבאה. שם אתם יותר מעורבים? ומה אתם יכולים לגלות על הכיוונים שאליהם העיבוד הולך?

בן עטר: "הצילומים של הגרסה הגרמנית הסתיימו כבר באוגוסט, הסדרה נערכת ממש עכשיו. מדובר בשמונה פרקים שיעלו בערוץ הציבורי ZDF, שמקביל ל-BBC. הגרמנים בכל מה שקשור לפוליטיקלי קורקט הם יותר קרובים לישראל מאשר לאמריקנים, ולכן יכלו להשתמש ממש בתסריטים שמאוד קרובים לגרסה הישראלית. הם לקחו את זה לכיוון של פליטים אפריקאיים, כלומר סיפור על משפחה אפריקאית שמגיעה לגרמניה כפליטים, והבן מתחתן עם בת של משפחה גרמנית שורשית".

ואסה: "האמת היא שאנחנו לא מעורבים כל כך בגרסה הגרמנית. רצינו לתת להם את החופש להתעסק בזה. מרגישים שזה בידיים טובות. אני מחכה לשמוע בגרמנית את שמלש (אחת הדמויות בסדרה - ש"ב)".

לסיכום, איך אומרים פאדיחה לרשת באמהרית?

ואסה צוחק. "אין מילה כזאת באמהרית. אנחנו מאוד מנומסים!"

seperator

מרשת נמסר בתגובה: "רשת 13 גאה ב'נבסו', ובהצלחתה המקומית והבינלאומית, ולכן בימים אלה ההנהלה הנוכחית, שהחלה עבודתה בחודש אפריל 2022, מנהלת מגעים עם יוצרי הסדרה להפקת עונה חדשה. המקרים המובאים בכתבה מיוחסים להחלטות ההנהלות הקודמות ולכן לא נוכל להגיב עליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully