וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רישי סונאק נבחר לרה"מ הבריטי הראשון ממוצא הודי

עודכן לאחרונה: 24.10.2022 / 18:23

שר האוצר לשעבר ומיליארדר הוא ראש הממשלה החדש של הממלכה המאוחדת - וראש הממשלה הראשון הלא-לבן. מינויו לתפקיד יהווה ציון דרך היסטורי בעבור בן מהגרים מהודו ומזרח אפריקה - אך גם בעבור הממלכה

בווידאו: רישי סונאק, מועמד לראשות ממשלת בריטניה/רויטרס

סונאק, שר האוצר לשעבר של בריטניה, חבר המפלגה השמרנית ומיליארדר, נבחר היום (שני) לראש הממשלה החדש של הממלכה המאוחדת - ולראש הממשלה הראשון ממוצא הודי. בחירתו לתפקיד מהווה ציון דרך היסטורי בעבור בן מהגרים מהודו ומזרח אפריקה - אך גם בעבור הממלכה המאוחדת ששלטה עד המאה שעברה על אזורים אלה.

סונאק בן ה-42, ראש הממשלה הצעיר ביותר בממלכה מזה יותר מ-200 שנה, הוא ראש הממשלה השלישי של בריטניה בפחות מחודשיים. המשימה שמוטלת עליו כעת היא לשקם את הכלכלה ולהשיב את היציבות בחזרה לאחר שנים של סערות פוליטיות וכלכליות באחת הכלכלות הגדולות בעולם. בן ה-42, אחד הפוליטיקאים העשירים בבריטניה, יתבקש כעת על ידי המלך צ'ארלס השלישי לגבש ממשלה חדשה שתחליף את זאת של ליז טראס, שפרשה לאחר 44 יום בתפקיד.

סונאק אמר למחוקקים השמרנים זמן קצר לאחר ההכרזה, כי לא יקרא לעריכת בחירות כלליות. לדבריו, העדיפות הראשונה שלו היא לספק יציבות כלכלית ולאחר מכן למלא את ההבטחות של המפלגה בבחירות ב-2019, אמר עמיתו למפלגה איאן דאנקן סמית. הוא אמר גם כי "לכל מחנה במפלגה יהיה מקום בקבינט שלו", על פי דיווח ב"סאן".

טארס ברכה את סונאק בטוויטר על הבחירה בו לראשות המפלגה השמרנית וראשות הממשלה. "יש לך את תמיכתי המלאה", היא צייצה.

רישי סונאק, ראש הממשלה של בריטניה. רויטרס
רישי סונאק. עשה היסטוריה/רויטרס

סונאק לא היה מוכר בבריטניה כשג'ונסון, ראש הממשלה דאז, מינה אותו ב-2019 לשר האוצר, חמש שנים בלבד אחרי כניסתו לפוליטיקה השמרנית. חודש לאחר מכן, ג'ונסון הורה על סגר הקורונה הארצי הראשון ושר האוצר הטרי והצעיר (הרביעי הכי צעיר בהיסטוריה הבריטית) לגבש חבילת סיוע פיננסית עצומה כדי להגן על מיליוני משרות. הוא זכה לשבחים בשל התעקשותו לא להוציא יותר מדי במחשבה קדימה על הדורות הבאים. זאת בניגוד לג'ונסון שרצה להמשיך לשפוך כסף על המערכת.

במהלך הקמפיין שלו בקיץ, סונאק הדגיש את הצורך בשימור רמת המסים הנוכחית - כולל העלאות שיושמו באחרונה - בטווח הקצר, והתחייב לתמיכה ממוקדת במשקי הבית המתקשים ביותר במהלך משבר יוקר המחיה. הוא טען כי פעולותיו בתור שר האוצר במהלך מגפת הקורונה מוכיחות שהוא יכול לסייע לבריטים לצלוח את המשבר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן במנה הראשונה של חיסון אסטרהזניקה לקורונה, לונדון, 19 במרץ 2021. רויטרס
בורס ג'ונסון מקבל חיסון נגד קורונה/רויטרס

סונאק ידוע כמכור לעבודה וקפדן. התדמית שלו נקייה ומצוחצחת והוא דואג להרחיק את עצמו מג'ונסון רווי השערוריות. לדבריו, החטאים הכי גדולים שלו הם שתיית קוקה קולה ואכילת ממתקים.

הוא גם האדם הראשון שנולד בשנות ה-80 שכיהן באחת מארבע המשרות החשובות ביותר בממלכה המאוחדת: ראש ממשלה, שר אוצר, שר חוץ ושר הפנים. סונאק הוא חבר פרלמנט מטעם ריצ'מונד ביורקשייר - מושב שמרני בטוח שאותו ירש ב-2015 משר החוץ לשעבר ויליאם הייג, שאמר עליו שהוא "אדם יוצא דופן".

תרזה מיי מודיעה על התפטרותה - 24/5. רויטרס, רויטרס
תרזה מיי, ראש הממשלה במהלך הברקזיט/רויטרס, רויטרס

סביו של סונאק היגרו מפנג'אב בצפון הודו למזרח אפריקה, ומשם לבריטניה בשנות ה-60. "הם הגיעו כמעט בלי כלום" הוא אמר בנאום הבכורה שלו ב-2015. אביו, שנולד בטנזניה, היה רופא משפחה בסאות המפטון ואמו, שנולדה בקניה, ניהלה בית מרקחת. אביו התמנה לאחר מכן לרופא הכללי של שירות הבריאות הכללי (NHS ) של בריטניה. סונאק חש קרבה מיוחדת לראש הממשלה האגדית מרגרט תאצ'ר, שהיתה בתו של בעל חנות מכולת, ולערכים השמרניים המסורתיים.

סונאק נולד ב-12 במאי 1980 בסאות המפטון בדרום אנגליה. הוא למד בווינצ'סטר קולג', אחד ממוסדות החינוך הפרטיים היוקרתיים ביותר במדינה. לאחר שמילצר במסעדה מקומית, החל סונאק ללמוד באוניברסיטת אוקספורד. הוא סיים עם תואר ראשון בפילוסופיה, פוליטיקה וכלכלה.

ב-2006, סונאק קיבל תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה בעזרת מילגת פולברייט היוקרתית. סונאק החל לעבוד כאנליסט בבנק ההשקעות גולדמן סאקס ב-2001, לפני שהרוויח מיליוני דולרים בהשקעות בקרנות גידור. את אשתו, אקשתה, פגש סונאק בסטנפורד, שם חיו השניים יחדיו לפני ששבו לבריטניה ב-2006. לזוג יש שתי בנות וכלב.

החשבון של סונאק באינסטגרם זיכה אותו בכינוי "דישי רישי" ("רישי החתיך"), והוא גם דורג כ"חבר הפרלמנט הסקסי ביותר בבריטניה" ב-2020. על פי "סאנדיי טיימס", ההון של הזוג מוערך ב-877 מיליון דולר. יש המעריכים כי הונה הנקי של אקשתה לבדה הוא כמיליארד דולר.

בהודו, סונאק מוכר לא בשל הקריירה הפוליטית שלו אלא בזכות אשתו - אקשתה, בתו של איל ההון ההודי נאריאנה מורתי, מיליארדר ומייסד משותף של חברת הטכנולוגיה אינפוסיס. סונאק מונה לשר האוצר ההינדי הראשון של בריטניה ב-13 בפברואר 2020, ונשבע את שבועת חברת הפרלמנט על הבהגווד גיטא, מכתבי הקודש ההינדיים הנודעים ביותר, הכולל פרקים בתאולוגיה, בפילוסופיה, באתיקה ובדהרמה. הוא גם ציין את הפסטיבל ההודי דיוואלי באמצעות תליית מנורות שמן על מפתן דלת משכנו הרשמי ברחוב דאונינג 11 בלונדון.

ראש ממשלת, בריטניה, ליז טראס במהלך הצהרה לתקשורת בה מכריזה על התפטורתה 20 באוקטובר 2022. רויטרס
ליז טראס, פרשה אחרי חודש וחצי בתפקיד/רויטרס

סונאק החל לעבוד במפלגה השמרנית ב-2010. מ-2015-2017 הוא היה חבר בוועדה הנבחרת לסביבה, מזון וכפר ומזכיר פרטי של המשרד לעסקים, אנרגיה ואסטרטגיה תעשייתית. ראש הממשלה לשעבר תרזה מיי העניקה לתומך הברקזיט את עבודתו הראשונה בממשלה בינואר 2018, כשמינתה אותו לשר זוטר במשרד הדיור. הוא נהפך לתומך של ג'ונסון כשזה התמודד על ראשות המפלגה ב-2019. ג'ונסון העניק לו בתמורה את תפקיד שר האוצר ביולי 2019.

במהלך כהונתו כשר האוצר, התמודד סונאק עם כמה אתגרים לא פשוטים, בשל מגפת הקורונה. הוא גיבש חבילת סיוע חירום לעסקים ולעובדים. תוכניות הסיוע האלה היו פופולאריות ביותר, וסונאק נהפך לפנים החיוביות של הממשלה והויפע באופן קבוע לצד ג'ונסון בתדריכים היומיים. הוא גם גיבש את תוכנית "אכלו בחוץ, עזרו לכלכלה" ("Eat Out to Help Out") לתמיכה בעסקי המסעדנות במהלך הקורונה.

עם זאת, תדמיתו הנקייה הוכתמה לאחר שורה של חשיפות באפריל 2022, כשהשיא היה המידע לגבי אשתו, אזרחית הודית, שטענה כי אינה צריכה לשלם מסים בריטיים על הכנסותיה מחוץ למדינה. היא לא הפרה את החוק, אך הפרשייה פגעה בסונאק. מורתי מיהרה לשנות את הגדרת המס שלה בעקבות כך. בנוסף נחשף כי יש לו תושבות אמריקנית, מה שרימז על כך שלמרות הפטריוטיות שלו, הוא דואג לשמור על כל האפשרויות פתוחות.

סונאק גם נקנס לאחר שבחקירת ממשלה עלה כי השתתף במסיבת יום ההולדת של ג'ונסון במשרדו ב-2020, בזמן שהמדינה כולה היתה תחת סגר, והפר את החוק. סונאק אמר בתגובה כי הגיע למסיבה במקרה ולא נשאר.

בווידאו: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס התפטרה לאחר חודש וחצי בלבד/רויטרס

שר האוצר לשעבר היה בין אלה שהמליצו לג'ונסון בקיץ להתפטר מתפקידו על רקע שורה של שערוריות שבהן היה מעורב ראש הממשלה. חלק במפלגה השמרנית ראו בו בוגד לאחר שהודיע כי הוא מתמודד על התפקיד בעצמו, זמן קצר לאחר שג'ונסון אכן פרש.

מצעו של סונאק

מסים:

בתור שר האוצר, סונאק הוביל את בריטניה למצב שבו נטל המסים במדינה הוא הכבד ביותר מאז שנות ה-50.

הוא סרב ללכת בעקבות מועמדים אחרים במרוץ שהבטיחו קיצוץ מס מיידי, ואמר כי קודם כל יש לרסן את האינפלציה הגואה.

"אוריד מסים אך אני מתכוון לעשות זאת באחריות, לא אוריד מסים כדי לנצח בבחירות, אנצח בבחירות כדי שאוכל להוריד מסים", הוא אמר לרדיו BBC.
אנרגיה

סונאק התחייב להפוך את בריטניה לעצמאית מבחינת אנרגיה עד 2045, כדי להגן עליה מפני זעזועי אספקה ושיבושים כדוגמת אלה שנגרמים כעת בשל המלחמה באוקראינה. הוא הבטיח גם להקל את האיסור על חוות רוח ביבשה.

פשיעה:

סונק הבטיח רפורמות במערכת המשפט הפלילי, כולל גזרי דין חמורים יותר לפושעים שלא מתייצבים בבית המשפט, כמו גם יד קשה נגד כנופיות שמנצלות מינית ילדים.

הגירה:

סרטון הווידאו של הקמפיין של סונאק החל בהתייחסות לסבתו, שעברה לבריטניה בשנות ה-60. הדובר שלו אמר ל"טיימס" כי סונאק גא שהגיע ממשפחת מהגרים, אך מאמין שבריטניה צריכה לשלוט על גבולותיה. הוא תומך בתוכנית לגרש מבקשי מקלט לרואנדה.

"אנחנו צריכים לגבש הסכמה חדשה לגבי האנשים שמגיעים למדינה שלנו. להגיד כן לחדשנים מוכשרים שעובדים קשה, אך לשלוט על הגבולות", הוא אמר בנאום קמפיין.

יוקר המחיה:

בתור שר האוצר, סונאק השיק חבילות סיוע בשווי 37 מיליארד ליש"ט (44.14 מיליארד דולר) כדי לסייע לבריטים להתמודד עם המחירים הגואים.

לפני שהתפטר מהממשלה, הוא ציין כי הוא מוכן להמשיך בכך אם יידרש.

ברקזיט:

סונאק הצביע ב-2016 בעד היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי.

אוקראינה:

סונאק אמר לעיתון "סאן" כי הביקור הראשון שלו בתור ראש ממשלה מחוץ למדינה יהיה בקייב. "אחזק את המדיניות שלנו של תמיכה מלאה באוקראינה, שאותה הציג בוריס".

הוא אמר לאוקראינים כי "לא אהסס לספק לכם את כל התמיכה שתצטרכו בשלב הזה של המלחמה שבה מדובר לא רק בהתנגדות לרוסים, אלא בהסגתם ובשיקום המדינה".

ביטחון:

סונאק לא אמר כמה יוציא על צורכי הגנה וביטחון, אך אמר כי ההוצאה על נאט"ו מהווה 2% מתמ"ג הבריטי, אך זאת אינה "תקרה כי אם רצפה".

אפס פליטות:

סונאק אמר בעימות הטלוויזיוני בערוץ ITV כי "אם נתקדם מהר מדי עם יעדים קיצוניים מדי, נאבד את האנשים...וזאת לא הדרך להגיע לשם, אני חושב שאנחנו יכולים ל הגיע ליעד בדרך שמתמקדת בצמיחה, במשרות, בתעשיות של העתיד, זאת הדרך לעשות זאת".

עוד בוואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully