וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה צום של 24 שעות עושה לגוף שלנו?

עודכן לאחרונה: 4.10.2022 / 7:37

צום יום כיפור לא נועד לניקוי רעלים (לפחות אלה הפיזיים) או לירידה במשקל, ובכל זאת - ב-24 שעות בלי אוכל ושתייה, עוברים על הגוף שלנו כמה תהליכים מעניינים. ד"ר ליאורה ברזג פרו מסבירה

תרגיל התייבשות כף יד/מערכת וואלה!

מי שבוחר לצום ביום כיפור לא עושה את זה, בדרך כלל, בגלל התועלות הבריאותיות של צום. להיפך, הוא עושה את זה למרות התחושה הקשה שמלווה ליממה ארוכה ללא אוכל ושתיה. ובכל זאת, בעוד שהראש והלב שלנו עוסקים בחשבון נפש (אנחנו מקווים), הגוף שלנו עובר התמודדות מאתגרת ביום הזה, אז החלטנו לבדוק מה בדיוק קורה לנו בזמן צום.

ראשית נבהיר כי למרות שבשגרה רובנו מרגישים תלויים במזון, הגוף שלנו בנוי להתמודד גם עם מצבים של רעב. זה אמנם תלוי בגורמים כמו משקל גוף, מטען גנטי, המצב הבריאותי והאם הגוף מיובש או לא, אבל באופן גורף - הגוף שלנו יודע לעבור לביצוע תהליכים מטבוליים שמסייעים בחיסכון באנרגיה ולהשתמש במאגרי אנרגיה חלופיים בזמן צום.

כך, לאחר שהתאים מסיימים לכלות את הסוכר הזמין שנמצא בדם (ונותר שם הודות לארוחה המפסקת) הגוף מתחיל לעשות שימוש במקורות אנרגיה חלופיים. המקורות הראשונים הם הכבד והשרירים, בהם מאוחסן סוכר בצורת גליקוגן. את הגליקוגן יכול הגוף לפרק לגלוקוז, שבו יכולים התאים להשתמש כדי לייצר אנרגיה זמינה. המאגר של הגליקוגן אינו זהה בין כל בני האדם אולם בממוצע הוא יכול להספיק לכ-24 שעות. לאחר "חיסול" מאגרי הגליקוגן רוב התאים מתחילים לייצר אנרגיה על שריפת חומצות שומן שמגיעות מעתודות השומן של הגוף.

מה הגוף שלנו מרוויח מ-24 שעות של צום?

מחקרים רבים הראו שצום קצר מאזן את השליטה בסוכרים בדם, במיוחד באנשים בסיכון לסוכרת. כאשר הצום ממושך יותר ומתקיים לסירוגין (יום כן/ יום לא, למשל) ניתן אפילו לראות שיפור בעמידות לאינסולין, ובכך ישנו שיפור בהעברת הסוכר מהדם לתוך התאים שזקוקים לו. בנוסף הצום מסייע לאיזון חילוף החומרים ושמירה על משקל גוף אופטימלי, בזכות סיוע להורדת מסת שומן ובמקביל שמירה על מסת שריר.

במקביל, צום גורם להפרשת הורמון גדילה, שכן מדובר במנגנון פידבק - ירידה בסוכרים מביאה להפרשת ההורמון. להורמון זה תפקיד חשוב בחילוף חומרים, גדילה, ירידה במשקל וחוזק שרירים.

צום גם עוזר להתמודד עם מצבי דלקת. בגוף יש הרבה מצבים בהם מתפתחת דלקת חריפה, במיוחד בזמן שהגוף צריך להלחם בזיהומים. דלקת כרונית (מתמשכת) עלולה להביא למצבים גופניים חמורים, כמו מחלות לב, דלקות פרקים ואפילו סרטן. מחקרים מראים שבעקבות צום ישנה ירידה בדם של חלבונים שמקושרים לדלקת.

עוד בוואלה!

האם דיאטת צום לסירוגין באמת עובדת? בדקנו

לכתבה המלאה
צום. ShutterStock
צום מאזן את השליטה בסוכרים בדם. צלחת בצורת שעון/ShutterStock

צום גם יכול להועיל לבריאות הלב, על ידי הפחתה בסוכרים, שומנים ולחץ דם. מחקר גדול מאוד שבו השתתפו מעל 4,000 אנשים הראה כי צום מביא להפחתה משמעותית במחלות כלי דם כליליים (אלו שמזרימים דם ללב עצמו) שבעצם מהוות גורם סיכון למחלות לב.

מחקרים מצאו שלצום ישנה השפעה אפילו על בריאות המוח. צום ממושך לסירוגין הראה תוצאות מצוינות במחקרים, בהתחדשות תאי העצב, תפקוד קוגניטיבי והגנה מפני מחלות כמו אלצהיימר. צום גם יכול לעכב הזדקנות ולהאריך תוחלת חיים. מחקר שהתבצע על חולדות הראה שחולדות שצמו חיו חיים ארוכים יותר ובריאים יותר. מחקר דומה טרם התבצע על בני אדם, ולכן תוצאותיו מוגבלות.

למרות רשימת היתרונות בצום, הוא כנראה לא מתאים לכולם. אנשים שסובלים מסוכרת עלולים לחוות ארועים היפוגליקמים (נפילת סוכר בדם) שעלולים לסכן אותם. צום עלול לסכן גם אנשים מבוגרים, ילדים ובני נוער וגם אנשים בתת משקל. אחת הסכנות המשמעותית היא התייבשות - מדי שנה אנו שומעים על אנשים שהגיעו לבתי חולים במהלך הצום. לכן, חשוב לשתות היטב לפני הצום, ולהישאר בסביבה קרירה ונעימה ככל האפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully