וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקומות ההיסטוריים והנסתרים בעולם שנחשפו בגלל הבצורת

8.9.2022 / 15:54

שיאי החום והבצורת הקשה בעולם הובילו להתאדות של גופי מים וחשיפה של מקומות היסטוריים שהסתתרו מתחת למים במשך עשרות, מאות ואף אלפי שנים. הנה כמה מהם

סטונהנג' הספרדי נחשף בגלל הבצורת/רויטרס

כשבצורת ושיאי חום פוקדים את פני כדור הארץ, גופי מים התאדו להם וחשפו היסטוריה נסתרת. עשרות ערים עתיקות ואבודות, אוצרות שקועים ותזכורות קודרות נחשפו לראשונה מזה שנים - ובמקרים מסוימים גם עשרות, מאות ואפילו אלפי שנים. הנה כמה מהמקומות הבאמת יוצאי דופן שהסתתרו להם שם מתחת למים והיום הם כבר לא.

אבני רעב בצ'כיה ובגרמניה

"אם אתה רואה אותי, תבכה", נכתב בחריטה באבן בתחתית נהר האלבה בצ'כיה. הכתובות על מה שנקרא "אבני הרעב" מתוארכות לשנת 1616 ומנציחות שנות רעב. בזמנו הבצורת הקשה הורידה את מפלס הנהר וחשפה את האבנים, מה שאיפשר לתושבי העיר לפני יותר מ-400 שנה לכתוב על יבול שאבד עקב מחסור בגשם. הבצורת חשפה אבנים דומות בגרמניה כאשר נהר הריין ירד הקיץ. חלק מהאבנים הגרמניות מתוארכות לשנות ה-40 של המאה ה-20

סטונהנג' הספרדי

מאגר מים מתכווץ חשף אבנים מסודרות בצורת אליפסה שלדעת מדענים מתוארכות לשנת 5000 לפני הספירה. המקום נקרא הדולמן של גואדפרל. ארכיאולוג גילה אותו לראשונה ב-1929, אבל הממשלה בנתה מאוחר יותר סכר על נהר הטאגוס והאבנים נותרו יושבות על קרקעית מאגר המים ואלדקנס, לפי מאמר שפורסם בכתב העת Science.

100 האבנים לערך, חלקן בגובה של כמעט שני מטרים, מסודרות בצורת אליפסה, המזכירה את הפריסה של סטונהנג' המפורסם באנגליה. לכן המבנה בספרד זכה לכינוי "סטונהנג' הספרדית".

הפעם האחרונה שהמגליתים ללו ראו את אור השמש הייתה ב-2018 וארכיאולוגים עסוקים כעת בחקר האבנים לפני שמפלס המים יעלה שוב.

סטונהנג' הספרדי נחשף בגלל הבצורת. Susana Vera, רויטרס
סטונהנג' הספרדי נחשף בגלל הבצורת/רויטרס, Susana Vera

העיר העיראקית האבודה

ארכיאולוגים נרתמו לחפור ולתעד עיר בת 3,400 שנה בצפון עיראק על נהר החידקל. בצורת קיצונית אילצה את המדינה להוריד את מאגר המים במוסול כדי להשקות יבולים - מה שחשף את העיר העתיקה. בהודעה לעיתונות, מדענים כינו את המאגר העיראקי כמקור אחסון המים החשוב ביותר של המדינה.

הארכיאולוגים הגרמנים והכורדים שאחראיים על הפרויקט חושבים שהמקום עשוי להיות Zakhiku, מרכז של אימפריה מיטאני ששלטה בחלקים נרחבים של צפון מסופוטמיה וסוריה בין 1550 ל-1350 לפני הספירה. הם מצאו ארמון, חומות ביצור מסיביות ומגדלים. הם גם איתרו מבני אחסון רב קומות מלאים בכלי חרס ובלוחות.

"זה קרוב לנס שכתבי יתדות העשויים מחימר לא שרוף שרדו כל כך הרבה עשורים מתחת למים", אמר פיטר פחלזנר, ארכיאולוג מאוניברסיטת טובינגן. מצבם השמור היטב של הקירות הפתיע את צוות המחקר בהתחשב בכך שהם עשויים מלבני בוץ מיובשות ושהו מתחת למים במשך יותר מ-40 שנה, נכתב בהודעה לעיתונות מאוניברסיטת טובינגן.

הצוות כיסה את האתר ביריעות פלסטיק ומילוי חצץ כדי להגן עליו מפני המים, עד שהגשמים האחרונים שירדו במקום הטביעו שוב את האוצר העתיק.

ארכיאולוגים תיעדו עיר אבודה בת 3,400 שנה בצפון עיראק על נהר החידקל. Universities of Freiburg and Tü, אתר רשמי
ארכיאולוגים תיעדו עיר אבודה בת 3,400 שנה בצפון עיראק על נהר החידקל/אתר רשמי, Universities of Freiburg and Tü

פצצה ממלחמת העולם השנייה באיטליה

דייג על הגדות הגדלות של נהר הפו גילה תגלית מדהימה - פצצה במשקל 450 קילוגרמים מתקופת מלחמת העולם השנייה. הממשל המקומי פינה 3,000 בני אדם לפני שחוליית פירוק פצצות הצליחה להזיז ולפוצץ את הפצצה מתוצרת אמריקנית בחור בעומק 5.5 מטרים במחצבה סמוכה, כך דיווחה רשת החדשות האיטלקית Corriere Della Sera.

ספינות טרופות במלחמת העולם השנייה בסרביה

חוליות לסילוק פצצות היו עסוקות גם בסרביה, שם מפלסים נמוכים של נהר הדנובה חשפו עשרות ספינות מלחמה גרמניות, שלמות עם תחמושת וחומרי נפץ, כך דיווח FOX News. גרמניה הטביעה מאות מהספינות בזמן שהכוחות הסובייטיים רדפו אחר הכוחות הנאצים הנסוגים במהלך מלחמת העולם השנייה. גורמים רשמיים חששו כי חומרי הנפץ מהווים איום על נתיבי השיט.

הבצורת מגלה מחדש ספינות מלחמה ממלחמת העולם השנייה

מפלס מים נמוך במיוחד עקב בצורת בנהר הדנובה חשף ספינות מלחמה של מלחמת העולם השנייה על הקרקעית החולית.

פסלי בודהה בני 600 שנה בסין

שלושה פסלי בודהה בני 600 שנה הפתיעו שחיין בנהר היאנגצה בסין. השלישייה נמצאת על אי שבדרך כלל שקוע במי הנהר. "מכיוון שהטמפרטורות כל כך חמות, האגמים והנהרות מתייבשים ותראו מה הם חשפו", אמרה המטאורולוגית של FOX Weather, איימי פריז.

האיש שגילה את הפסלים איבד את נעליו בזמן שחיה, אבל כל כך נדהם שהוא צעד על הסלעים הרותחים ברגליים יחפות כדי לחקור את המונומנטים העתיקים.

גם הבודהה הענק בלשאן, סין הוצג בשלמותו מזה מספר שנים בשל הבצורת והבסיס שלו שהיה חבוי מתחת למים הופיע. זהו פסל הבודהה החצוב בסלע הגדול מסוגו בעולם. ב-1996 הוכרז האזור שבו הוא מצוי אתר מורשת עולמית. בגלל הבצורת המתמשכת, הזרימה בנהר הדאדו, נהר צ'ינגי ונהר המינהה פחתה באופן משמעותי במקום. הבודהה הענק הגיח כולו מהמים כפי שניתן לראות - לאחר שבסיסו היה מכוסה במים במשך מספר שנים בשל הזרימה החזקה במקום.

הבודהה הענק בלשהאן, סין. Tracy ben, ShutterStock
הבודהה הענק בלשהאן, סין/ShutterStock, Tracy ben

עקבות דינוזאורים בטקסס

מבקרי הפארק בחלק אחד של טקסס זכו לצעוד בעקבות בנות 113 מיליון שנה. הבצורת המתמשכת ייבשה חלק מנהר בפארק הלאומי דינוזאור ואלי, וחשפה את טביעות הרגל המסיביות של אקרוקנתוזאורוס במשקל 7 טון וסאורופואידון בגובה 60 רגל.

ככל הנראה ששיא הגשמים בטקסס בשבוע שעבר מילאו אותם שוב במים ובמשקעים שבדרך כלל מסתירים אותם מהעין.

עוד באותו נושא

הבצורת חשפה "עיר רפאים נשכחת" שהייתה חבויה מתחת למים

לכתבה המלאה

האם מפלס המים היה נמוך כל כך בעבר?

קלימטולוגים טוענים במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature כי מערב ארה"ב חווה את היובש היבשתי הארוך ביותר (22 שנים ברציפות) מזה למעלה מ-1,200 שנים.

סין שברה את גל החום האינטנסיבי ביותר שלה מאז החל רישום השיאים ב-1961, לפי הארגון המטאורולוגי העולמי. ביולי לבדו, כלכלת סין הפסידה 2.73 מיליארד יואן בגלל הבצורת, לפי משרד החירום של סין.

דו"ח אחרון של מצפה הבצורת האירופי ומרכז המחקר המשותף של האיחוד האירופי אמר שזו הבצורת האירופית הגרועה ביותר מזה למעלה מ-500 שנה. כמעט 50% מהאיחוד האירופי נמצא תחת אזהרת בצורת - עם עוד 17% בכוננות.

זו גם הבצורת החמורה ביותר בתולדות צרפת, על פי הדיווח. פורטוגל וספרד מקציבות מים ומדינות כמו גרמניה, צרפת, איטליה, רומניה ובריטניה הוציאו הגבלות מים. לפי הדיווח, מפלס המים הנמוך מפחית גם את ייצור החשמל במספר מדינות.

  • עוד באותו נושא:
  • בצורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully