וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות השבץ בשידור חי: אלה הסימנים המקדימים למצב המסוכן

עודכן לאחרונה: 7.9.2022 / 11:37

כל העולם צפה בשדרנית ג'ולי צ'ין שחטפה שבץ קל בשידור חי ופונתה לטיפול. האם יש סימנים מקדימים שיכולים להדליק לנו נורה אדומה - ולמה כל כך חשוב להגיע לטיפול מהר ככל הניתן?

מגישת החדשות עברה "התחלה של שבץ מוחי" בשידור חי/KJRH-TV

מגישת מהדורת החדשות של רשת KJRH של NBC באוקלהומה, ג'ולי צ'ין, פונתה לבית החולים לאחר שקיבלה שבץ בזמן שידור חי. האירוע התרחש ביום שבת האחרון, כאשר צ'ין התקשתה לקרוא דיווח מהטלפרומפטר. המגישה נראתה מבולבלת וניסתה לקרוא את הידיעה מספר פעמים, אך לבסוף הודתה שאינה יכולה להמשיך. "אני מצטערת, משהו קורה איתי הבוקר ואני מתנצלת בפני כולם", אמרה, "בואו פשוט נעביר את השידור למטאורולוגית אנני בראון".

צ'ין לא חזרה אחר כך לשידור, ועמיתיה התקשרו מיד למוקד החירום. לאחר מכן היא פרסמה פוסט בפייסבוק תוך הסבר על האירוע. "הרופאים מאמינים שהייתה לי התחלה של שבץ בשידור חי, חלקכם הייתם עדים לזה. אני כל כך מצטערת שזה קרה". המגישה הוסיפה כי הרגישה "מעולה" לפני השידור, אך החלה לפתע לאבד את הראייה והתחושה ביד ובזרוע. "ידעתי שאני בצרות גדולות כשהפה שלי לא אמר את המילים שהיו ממש מולי בטלפרומפטר", אמרה צ'ין.

אז מה הסימנים המקדימים לשבץ ואיך אפשר לזהות אותו בזמן?

מהו שבץ מוחי?

שבץ נחשב למצב חירום רפואי ודורש טיפול רפואי מיידי. מרבית מקרי השבץ קורים עקב חסימה של עורקים שמספקים דם למוח. חלק קטן ממקרי השבץ נגרמים עקב דימום מוחי על רקע קרעים בכלי הדם. כאשר כלי הדם נחסם או נקרע, חוסר הספקת הדם לאותו אזור גורם לסבל רקמת המוח והתוצאות מופיעות מיד. המוח אחראי על תפקודי תנועה, תחושה, קוגניציה ואחרים ולכן שבץ עלול לגרום למגוון רחב של הפרעות.

שבץ מוחי. ShutterStock
דורש טיפול מיידי. הדמיה של שבץ מוחי/ShutterStock

סימנים מקדימים

מקובל להעלות חשד להתפתחות שבץ מוחי כאשר מופיע אחד או יותר מהסימנים הבאים:

1. הופעה פתאומית של חולשת צד, חולשת גף או לעתים ארבעת הגפיים, קשיי הליכה

2. הופעה פתאומית של הפרעות תחושה בפלג גוף

3. הופעה פתאומית של כפל ראייה, צמצום שדה ראייה או אובדן ראייה בעין אחת

4. קשיים בדיבור או בהבנת הדיבור

5. עיוות בצד אחד של פנים כגון השטחת כפל בין האף לפינת הפה

6. חוסר דיוק בתנועה

7. סחרחורת בשילוב עם סימנים אחרים

8. תנועות עיניים חדות בלתי רצוניות

9. הפרעות בדיבור

10. בלבול או שקיעה במצב ההכרה

אמנם כל אחד מהסימנים יכול להופיע בנפרד, אך במרבית המקרים מופיעים מספר סימנים בו זמנית בשילובים שונים או כולם יחד. כיום קיימות אפשרויות להקטין משמעותית את נזקי השבץ במקרים בהם חולה מגיע לחדר מיון בשעות הראשונות לאחר הופעת הסימנים, בדרך כלל מדברים על 3-4 שעות בהן ניתן לבצע התערבות על ידי הזרקת תרופות דרך הווריד. לכן במקרים בהם עולה חשד לשבץ יש לפנות לעזרה רפואית במיידית.

  • עוד באותו נושא:
  • שבץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully