וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה תחגוג יום עצמאות מדמם - במקביל לחצי שנה של לחימה

עודכן לאחרונה: 23.8.2022 / 17:42

הממשל האוקראיני הזהיר את האזרחים לא לכנס אירועים גדולים ביום העצמאות. משרד ההגנה האמריקני פירסם אזהרה ביטחונית שלפיה רוסיה "מגבירה" את ניסיונותיה לשגר מתקפות טילים לעבר תשתיות אוקראיניות אזרחיות ומתקנים ממשלתיים, והמליצה לאזרחיה לצאת מהמדינה

בווידאו: תערוכת טנקים רוסים שנלקחו שלל במלחמה מוצגת ברחובות קייב ערב יום העצמאות/צילום: רויטרס

יום העצמאות אוקראיני לא יצוין השנה בחגיגות המסורתיות שנערכות לכבודו, בשל העובדה שאוקראינה נתונה במלחמה עם רוסיה. הפרלמנט האוקראיני התחייב ב-24 באוגוסט 1991 להיפרד מברית המועצות; ב-24 באוגוסט 2021, פלשה רוסיה לאוקראינה - ומחר יציינו האוקראינים 31 שנים לעצמאותם - ושישה חודשים בדיוק למלחמה.

במקום החגיגות המסורתיות בסגנון סובייטי - מנהג שלדברי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הוא "בזבזני" - צבא אוקראינה הציב שיירה של טנקים וציוד אחר רוסי שהושמד במהלך הלחימה בכיכר בבירה קייב.

חברי משמר הכבוד משתתפים בטקס העלאת הדגל הלאומי הגדול ביותר של אוקראינה לציון יום דגל המדינה בקייב
23 באוגוסט 2022. רויטרס
מתכוננים ליום העצמאות/רויטרס
הפגנה נגד רוסיה בקייב, בירת אוקראינה, יוני 2022. רויטרס
הפגנה נגד רוסיה בקייב/רויטרס
כרזה של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי  על מקרר. רויטרס
מתכוננים ליום העצמאות/רויטרס

יתרה מכך, הממשל האוקראיני הזהיר את האזרחים לא לכנס אירועים גדולים בערים המרכזיות לקראת יום העצמאות. "רוסיה אולי תנסה להוציא לפועל פעולה אכזרית במיוחד", אמר זלנסקי בשבת. מיקיילו פודולייאק, יועץ בכיר של זלנסקי, אמר כי רוסיה תעשה כל שביכולתה כדי לאמלל את אזרחי אוקראינה. "זכרו את מה שהם אמרו כשצעדו בקייב לאחר שלושה ימים בלבד מהפלישה. והנה אנחנו, שישה חודשים לאחר מכן, הוכחנו שרוסיה חלשה לעומת אוקראינה. הם ירצו נקמה" הוא אמר.

משרד התרבות האוקראיני אישר שלא יתקיימו חגיגות ציבוריות לציון יום העצמאות. גם הממשל הצבאי הנוכחי אוסר על כינוסים גדולים. במקום זאת, הצבא האוקראיני יערוך טקסים פרטיים של הנפת הדגל, ואנדרטאות בבירה יוארו בכחול וצהוב - צבעי הדגל.

כלי רכב רוסיים הרוסים מוצגים בכיכר בקייב, אוקראינה לקראת יום העצמאות, 21 באוגוסט 2022. רויטרס
כלי רכב משוריינים רוסיים שנהרסו בלחימה מוצגים בכיכר בקייב/רויטרס
שחקני שחטאר דונייצק, מטאליסט עטופים בדגלי אוקראינה. רויטרס
מתכוננים ליום העצמאות/רויטרס

משרד ההגנה האמריקני פירסם אזהרה ביטחונית שלפיה רוסיה "מגבירה" את ניסיונותיה לשגר מתקפות טילים לעבר תשתיות אוקראיניות אזרחיות ומתקנים ממשלתיים. זאת ההתרעה הראשונה שפירסמה שגרירות ארצות הברית בקייב בחודשים האחרונים. ההתרעה לא מפרטת לגבי מקומות שאותן מביצה רוסיה כמטרה, אך מייעצת לאזרחים אמריקנים לעזוב את אוקראינה אם הם יכולים לעשות זאת באופן בטוח.

"שגרירות ארצות הברית קוראת לכל האזרחים האמריקנים לעזוב את אוקראינה מייד, ולהשתמש באפשרויות התחבורה המקומיות אם אלה בטוחות", נכתב באתר השגרירות. "המצב הביטחוני ברחבי אוקראינה הוא מתוח והפכפך והתנאים עלולים להידרדר ללא התרעה מוקדמת".

"לאור ההיסטוריה של רוסיה באוקראינה, אנחנו חוששים מאפשרות של איום מתמשך של מתקפות רוסיות על אזרחים ותשתיות אזרחיות", אמר מקור אמריקני ל"רויטרס".

טנקים רוסיים באולניבקה, מחוז דונצק באוקראינה. רויטרס
טנקים רוסיים בדונצק/רויטרס

סיבה נוספת להסלמה במתיחות בין הצדדים היא מותה בשבת של דריה דוגינה, עיתונאית ובתו של איש ימין קיצוני ולאומני המקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. דוגינה נהגה במכונית בדרכה למוסקבה כשהמכונית התפוצצה ועלתה באש. אבה של דוגינה, אלכסנדר דוגין, הידוע בתור ""רספוטין של פוטין", נהג מאחורי בתו והיה עד למותה הנוראי.

אתמול שירות הביון הרוסי , FSB, האשים סוכנת אוקראינית, לטענתו, בשם נטליה וובק בהתנקשות. השירות פרסם סרטון שלה עוקבת אחר דוגינה ונמלטת לאסטוניה השכנה. בעקבות הפרסום, רוסים רבים קראו לנקמה על מותה של "הקדושה המעונה". אוקראינה הכחישה כל קשר לאירוע.

שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, אמר כי "מחר הוא התאריך של יום העצמאות של אוקראינה. השנה, תאריך זה מצוין בנסיבות קשות. עבור רוב העולם, 'יום העצמאות' הוא אירוע מובן מאליו. כך היה גם באוקראינה עד לפני מספר חודשים. היום אפשר לומר שאנחנו בעצם נלחמים את מלחמת העצמאות שלנו. אנחנו נלחמים לא רק את מלחמת אוקראינה, אלא את מלחמת העולם המערבי כולו למען חופש, דמוקרטיה ועולם מוסרי. אנו קוראים לכל העולם המערבי, ובתוכו ישראל, לתת לנו את כל העזרה הדרושה לנו כדי להגן על אזרחינו מפני ההתקפות המתמשכות והאכזריות של הצבא הרוסי.

"אנו זקוקים לסיוע מציל חיים מישראל, כולל אמצעי הגנה וסיוע הומניטרי וכלכלי. אני מודה לכל אזרחי ישראל שמזדהים איתנו לאורך התקופה האחרונה ובמיוחד היום, ואני מקווה מאוד שביום העצמאות שלנו בשנה הבאה הכל יהיה מאחורינו".

רצח דריה דוגינה, בתו של מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מתוך טוויטר, אתר רשמי
דריה דוגינה עם אביה אלכסנדר דוגין והמתנקשת לכאורה נטליה וובק/אתר רשמי, מתוך טוויטר

לקראת ציון שישה חודשים למלחמה, מועצת הפליטים הנורבגית (NRC) פירסמה הצהרה על השפעת המלחמה על מיליוני אזרחים. "מיליוני אנשים לכודים בזמן שהלחימה במזרח אוקראינה נמשכת. הם משלמים את המחיר הכבד ביותר של המלחמה הזאת. לחלקם אין גישה לסיוע הומניטרי מאז פברואר, והם נאלצים לראות את הרס נכסיהם והתשתיות החיוניות להישרדותם.

"רבים אולי שכחו שהמלחמה באוקראינה לא התחילה ב-24 בפברואר בעבור האנשים במזרח, שחיים בקו החזית במשך שמונה השנים האחרונות. שישה חודשים לאחר ההסלמה חסרת התקדים, איש לא צריך תזכורת לגבי העובדה שהעימות הזה רחוק מסיום - וממשיך להשפיע על חייהם של מילונים. כ-18 מיליון בני אדם זקוקים עתה לסיוע באוקראינה, כולל שבעה מיליון עקורים בתוך המדינה".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם פליטים אוקראינים בוורשה, 26 במרץ, 2022. רויטרס
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם פליטים מאוקראינה בוורשה/רויטרס

- יותר מ-11 מיליון אנשים עזבו את אוקראינה מאז ה-24 בפברואר.
- 6.7 מיליון פליטים מאוקראינה נמצאים כעת באירופה, ו-3.8 מיליון אנשים נרשמו לתוכניות הגנה זמנית ברחבי אירופה.
- 4.5 מיליון אנשים חזרו לאוקראינה מאז ה-28 בבפרואר.
- כ-3% מהעקורים בתוך אוקראינה גרים במרכזים זמניים שאינם מוכנים לחורף.
- לפחות 13 אלף אזרחים נפצעו באוקראינה מאז ה-24 בפברואר ויותר מ-5,500 אזרחים נהרגו - אך
המספרים ככל הנראה גבוהים בהרבה.
- כ-200 אלף בקשות לפיצוי בשל נכסי מגורים שניזוקו או נהרסו באוקראינה הוגשו לממשלת אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully