וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר אמצע החיים: ה-CD חוגג 40

עודכן לאחרונה: 22.8.2022 / 7:31

השבוע לפני 40 שנה נצרב במפעלי פיליפס בהאנובר גרמניה התקליטור הראשון, שהכיל את השיר Visitors של "אבבא". על הדור שלא ידע אותו והנוסטלגיה: וואלה! טכנולוגיה מציינים 40 לקומפקט דיסק

תקליטור (CD). ShutterStock
תקליטור (CD)/ShutterStock

אם תשאלו בן 20 ומטה ממוצע מהו תקליטור, הוא יתקע בכם עיניים משתוממות וישאל מה זה. על אף שהדור הנוכחי כבר נולד להורדות ולקבצים הדיגיטליים, וזהו הדור שלא יודע מדיה פיזית מהי - עדיין מסתובבים פה כמה דינוזאורים בני למעלה מ-20, שהתקליטור היה פס הקול של נעוריהם, ועוד כמה שהיו שם כשהשיגעון התחיל, לפני 40 שנה.

ביום רביעי האחרון, ה-17 באוגוסט, חגג הקומפקט דיסק (CD) בדיוק 40 שנה להולדתו. בדיוק בתאריך הזה, נצרב במפעל של פיליפס סמוך להאנובר שבגרמניה התקליטור הראשון, שהכיל את השיר The Visitors של להקת "אבבא". הקומפקט דיסק, שהיה פיתוח משותף לפיליפס ולסוני, הציע איכות צליל משופרת לעומת מתחריו האנאלוגיים באותה התקופה - התקליטים והקלטות (קסטות בלשון העם), וכמובן, היה עמיד יותר לשריטות ולפגעים. נגני התקליטורים הראשונים שווקו ביפן, בנובמבר של אותה שנה. בתחילת 1983, הם גם יצאו לכלל העולם.

תקליטור (CD). ShutterStock
התקליטור היה פס הקול של נעוריהם, ועוד כמה שהיו שם כשהשיגעון התחיל, לפני 40 שנה/ShutterStock

מבחינת פיזית, התקליטור, או הקומפקט דיסק (ששמו הרשמי והמלא היה Compact Disc Digital Audio או CD-DA), היה דסקת פלסטיק (פוליקרבונט), שעוביה 1.2 מילימטר, ושקלה בין 14 ל-33 גרם. הקוטר המלא של קומפקט דיסק הוא 120 מ"מ או 12 ס"מ. מעל דסקת הפלסטיק, הונחה שכבה של חומר מבריק (אלומיניום או זהב), ומעליה שכבת לקה מגינה. המידע אוחסן בתקליטור דיגיטלית באמצעות בליטות ושקעים זערוריים (מאות מיקרונים רוחבם), שייצגו אפס או אחד, ושאותם יכולה לקרוא קרן הלייזר של נגן ה-CD. מהירות הסיבוב של התקליטור בתוך הנגן, הייתה 500 סיבובים לדקה בחלק הפנימי וכ-200 סיבובים לדקה בקצה החיצוני.

התקליטורים ידעו עדנה במרוצת שנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת, אז נחשבו לחידוש ולקדמת הטכנולוגיה, ולכולם היו נגני CD כחלק ממערכת הסטראו בבית, ואחר כך גם ברכב (ויש בוודאי מי שזוכר את מחסניות התקליטורים שיכלו לאחסן ולהחליף בין כמה תקליטורים, שאנשים התקינו בתא המטען לספריית מוזיקה שלמה). אך בתחילת שנות ה-2000 עם עלייתו של פורמט קבצי המוזיקה הדחוס MP3, החלו נגני ה-MP3 הקטנים יותר לדחוק את רגליו של התקליטור, עד שלימים נעלם כמעט לחלוטין, הן כמדיה לאחסון מוזיקה והן כמדיה לאחסון קבצים, מה שרובנו הכרנו כ-CD-ROM.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נגן MP3. ShutterStock
נגני ה-MP3 הקטנים יותר לדחוק את רגליו של התקליטור/ShutterStock

נציין כמובן את אחד האנשים שאחראים לרציחתו של התקליטור, הלוא הוא סטיב ג'ובס, שב-2011 הציג את ה-iMac החדש לאותה שנה, שכבר לא כלל כונן תקליטורים כחלק מובנה במחשב. במובן הזה, התקליטור הלך בדרכו של הדיסקט והרבה מדיה פיזית אחרות שהיו לפניו. עידן הקבצים הדיגיטליים לצד היעלמותו של הקומקפט דיסק המזדקן, גם הביאו למותו של פורמט האלבום, אבל זה כבר סיפור אחר. יום הולדת שמח, CD!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully