וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר: הראמים שתו מים בערבה, אבל אז הגיע זאב

עודכן לאחרונה: 19.8.2022 / 13:16

כמעט ולא רואים את הראם הלבן בארץ, שנכחד והושב בחזרה בשנות ה-90. אבל מצלמת שטח בערבה קלטה עדר ראמים לוגם מים בחסות הלילה, אבל אז הגיעה הפתעה בדמות זאב. ככה זה נגמר

ראמים שותים בערבה ואז הגיע זאב/תיעוד: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

הראם הלבן הוא חיה שדי נדיר לראות בטבע, ולמעשה נכחדה מהסביבה הטבעית שלה בערבה, והושבה מחדש בשנות ה-90, וכיום ניתן לראותה בעיקר בחי בר יטבתה. אבל מצלמת שטח תיעדה לאחרונה עדר ראמי בר, כולל ראם צעיר שנולד בטבע וכן ראם עם קולר ומשדר GPS, שהגיעו לשתות מים באחת מנקודות המים היחידות בערבה, אבל אז הגיעה הפתעה.

הראמים השלווים שלגמו מים בחסות הלילה, לא ציפו לפגוש זאב שהגיח לפתע לעברם. "הזאב שמופיע בסרטון נראה כפרט צעיר יחסית, ויותר נראה שרצה לשחק ולהבריח את הראמים מאשר לטרוף אותם", אומרת לוואלה! תיירות ד"ר טל פולק אקולוגית ערבה רשות הטבע והגנים.

לדבריה, ראמים, במיוחד בעדר, הם לא טרף פשוט עקב הקרניים החדות שיכולות לפצוע זאב בצורה רצינית. "לכן, לרוב זאבים יתקפו בקבוצה ולא כבודדים, ועל כן לא נראה שהזאב לא רצה לפגוע בהם אלא נהנה להבריח אותם מהמים ולאחר כמה דק הראמים חזרו למים לשתות".

ראמים שותים בערבה. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
שנייים מעדר הראמים ממושדרים, כפי שניתן לראות. תיעוד מהחודש שעבר/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים
ראמים שותים בערבה. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
עדר הראמים לוגם מים בחסות הלילה ביולי האחרון/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

הראם - חיה שנכחדה במאה ה-19 מהבר בארץ

פולק מוסיפה, שהראם הלבן בישראל הושב לטבע בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, לאחר שנכחד לחלוטין מהבר בישראל בסוף המאה ה-19 בעקבות ציד מסיבי שהתרחש לאחר הכניסה שלי נשק חם לשימוש. "גרעין הרבייה של שמונה פרטים שהוקם בחי בר יוטבתה בסוף שנות ה-60, הוא הבסיס לאוכלוסייה הקיימת כיום בישראל", היא אומרת. "השיקום של האוכלוסייה בטבע החל בהשבות גדולות של 10-20 פרטים במספר מקומות בנגב ובערבה ונמשך כעשר שנים. הראמים ששוחררו, החלו להתרבות בטבע וליצור עדרים של 2-15 פרטים מונהגים על ידי נקבה וזכר דומיננטיים".

כיום מספר הראמים החיים בבר אינו ידוע, אך ההנחה היא שישנם בין 150-200 פרטים. כחלק מתוכנית ההשבה והניטור של האוכלוסייה, החלה בשנת 2017 תוכנית השבה חדשה הכוללת השבות מהירות (ישירות לטבע ללא תקופת הסתגלות לאתר השחרור) של קבוצות קטנות של ראמים ממושדרים, על מנת שאלו יצטרפו לאוכלוסיות המקומיות ויספקו מידע על אזורי השיטוט והמחייה שלהם. פולק מסבירה, ש"לפי הקריאות שהתקבלו מהמשדרים, ישנם שני ראמים ממושדרים עם העדר בסרטון - זכר ששוחרר בנובמבר 2021 ונקבה ששוחררה בדצמבר 2021".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully