וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשלוש שעות של אקשן מופרך ומטורלל, הסנסציה ההודית מדגימה מהו קולנוע גדול מהחיים

נעמה רק

עודכן לאחרונה: 16.8.2022 / 13:54

"RRR", הסרט ההודי היקר אי פעם ולהיט מפתיע בנטפליקס, מעבד ברוחו של טרנטינו את המאבק בקולוניאליזם הבריטי הגזעני ועל הדרך מספק סצינות מוזיקליות, המון חיות בר ממוחשבות, קרב ריקודים פסיכי ודם שנשפך כמו מים. למרות שזאת יצירה לא-קלה, לא פלא שהיא כבשה את העולם

טריילר הסרט "RRR"/רד קייפ

דמיינו סרט אקשן אפי על תקופת המנדט בישראל, בכיכובם של מייסד הפלמ"ח יצחק שדה וגיבור ארגון השומר אלכסנדר זייד. בסרט הדימיוני הזה שתי הדמויות ההיסטוריות מתגלות לא רק כלוחמים עוצמתיים עם יכולות על טבעיות, אלא גם כחברי נפש. ברגע השיא זייד נראה כשהוא רכב על הסוס שלו ונושא את יצחק שדה על כתפיו, כשהוא יורה צרורות לעבר שצף בלתי נגמר של כוחות בריטים.

ועכשיו תכירו את "RRR", סרט הודי שמאז הבכורה שלו בחודש מרץ הפך לאחת מתופעות התרבות המדוברות של השנה. שלושת ה-Rים הן קיצור של Rise Roar Revolt, ובהתאם, בשנייה וחצי של הסרט על המסכים בישראל הוא קיבל את השם "המרד הגדול". זה סיפור על שני לוחמי חופש אמיתיים שנאבקו על עצמאותה של הודו מהכובש הבריטי, אבל בערך פה מסתיים הדיוק ההיסטורי. נאמר זאת כך - לאורך הסרט אנשים מרביצים אחד לשני בעזרת אופנוע, מעקה של מרפסת וטיגריס.

מתוך הסרט "RRR". רד קייפ,
דם אש ותמרות עשן. מתוך "RRR"/רד קייפ

"RRR" (המשודר בנטפליקס) מתחיל בביקור של מושל בריטי (ריי סטיבנסון מסרטי "ת'ור") בכפר בלב יער, שם נדלקת אשתו (נערת הבונד בדימוס אליסון דודי) על ילדה הודית עם קול פעמונים וכישרון לקעקועי חינה. הילדה התמימה נקרעת בדמעות מאמה ונחטפת אל הארמון של הזוג האכזר, אך השבט שלה לא מוותר בקלות ושולח בעקבותיה לוחם נועז, בהים (נ.ט. ראמה ראו). בעוד בהים רוקם מבצע הצלה גרנדיוזי, קצין במשטרה הבריטית בשם ראמה (רם צ'אראן) נשלח לאתר וללכוד אותו ללא שמץ של מידע מודיעיני עליו. השניים נפגשים במקרה ומפתחים בזריזות חברות אמיצה, בלי לדעת זה על זהותו האמיתית של זה.

התקציר הזה לא מסגיר אפילו קמצוץ מהאקשן והטרלול שהסרט הזה דוחס לתוך מעט יותר משלוש שעות. תמצאו כאן כמה מסצינות האקשן המקוריות והמופרכות ביותר של השנים האחרונות, סצינות מוזיקליות, המון חיות בר ממוחשבות, קרב ריקודים פסיכי בין שני החברים לבריטי שחצן, אינספור ניצבים, דם, אש ותמרות עשן. האלימות מסוגננות אך קשוחה, כל רגש דרמטי מאין כמוהו, חוקי הפיזיקה והאנטומיה לא קיימים והגבול היחיד הוא היצירתיות של הצוות. כדי להפוך את החזון המשוגע הזה למציאות לא נחסכו אמצעים - מדובר בהפקה היקרה בתולדות הודו עם תקציב של 69 מיליון דולר. עם הכנסות של למעלה מ-160 מיליון דולר בעולם עד כה, לא רק שמדובר בניצחון לקולנוע ההודי, אלא ספציפית ל"טוליווד", תעשיית קולנוע הפועלת בדרום הודו ומערערת כבר זמן מה על הדומיננטיות של בוליווד.

מתוך הסרט "RRR". רד קייפ,
חוקי הפיזיקה והאנטומיה לא קיימים. מתוך "RRR"/רד קייפ

"RRR" הוא לא סרט שמתחנף לצופה הבינלאומי, להיפך - הוא מכוון בראש ובראשונה לקהל ההודי שמזהה את הרפרנסים ההיסטוריים-מיתולוגיים ומכיר את הטון והאווירה. כל זה נאמר לזכותו, כמובן - זה קולנוע גדול מהחיים, נטול כל הסתייגות או עידון, שהכל יכול לקרות בו. מצד שני, יש בו מספיק השפעה של קולנוע הוליוודי כדי למשוך גם צופים לא מתורגלים, מגיבורי על ועד להיסטוריה האלטרנטיבית של "ממזרים חסרי כבוד", שהבמאי ס.ס. רג'מולי ציין כמקור השראה. כמו בסרט של טרנטינו, רג'מולי מזכיר ביד אחת ומעבד ביד שנייה את האכזריות האמיתית של הקולוניאליזם הבריטי במולדתו. הטראומה הזו זוכה כאן לקתרזיס פטריוטי לחלוטין. העלבון הגדול שצף פה לא מסתכם בהתעללות ובגזל, אלא גם בגזענות העמוקה של השלטון שאפילו לא ראה ב"נתיניו" יצור שראוי לבזבז עליו קליע.

כדי להפוך לתופעה של ממש מחוץ למולדתו הסרט היה צריך קצת מזל והרבה יצירתיות מצד מפיציו, אחד מהם הגדיר אותו כ"סם מעבר" לעולם המופלא של קולנוע הודי. לדוגמה, בליל 1 ביוני הסרט הופץ מחדש לערב אחד בלבד, והוקרן במקביל ב-123 בתי קולנוע ברחבי ארצות הברית. הוא אף הצטרף לספרייה של נטפליקס (לא בשפת המקור אלא בדיבוב להינדית, משום מה) וצבר עוד ועוד מעריצים, ביניהם במאים מוכרים כמו האחים רוסו, אדגר רייט וג'יימס גאן. באתר רוטן טומאטוס, שמאגד ביקורות על סרטים, יש לו 92 אחוזי טריות, והציון מהקהל אפילו יותר גבוה. הדובדבן שבקצפת - הסרט אפילו זכה למחווה קטנה במנוע החיפוש של גוגל, חפשו ותהנו.

עוד בוואלה!

הסרטים האלה מוכיחים: כמה טוב שיש קולנוע צרפתי

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "RRR". רד קייפ,
סרט שלא מתחנף לצופה הבינלאומי. מתוך "RRR"/רד קייפ

אם כל זה עשה לכם חשק לקפוץ ראש פנימה, יש לנו כמה אזהרות קודם. זה עדיין סרט באורך 187 דקות, עם אפקטים מאוד לא-ריאליסטיים וטריקים שיראו לצופה הלא-הודי כמו קיטש מוחלט, ממונטאז'ים ארוכים ומלאי פאתוס ועד להילוך איטי ברגעים דרמטיים. עם זאת, הדקות חולפות בקלילות ואם שומרים על ראש פתוח כל זה לא באמת מפריע, אולי אפילו מוסיף לשיגעון הכללי.

גם ברמת התוכן זו יצירה לא קלה, שמתארת רצח והתאכזרות כלפי חפים מפשע, שופכת דם בריטי כמו מים במימדיון ומעבירה את גיבוריו עינויים שגם סופרמן היה יוצא מהם חבול. עדיין מתאים לכם? נמליץ לנסות לתפוס אותו לא במסך הביתי (נטפליקס) אלא באחת ההקרנות המיוחדות שיתקיימו החודש בסינמטק תל אביב - שגם משום מה בהינדית ולא בשפת המקור - ולו רק בשביל התגובות הנרגשות מהקהל שלא יבין מאיפה הדבר זה בא לו.

ההקרנות הבאות של "RRR" בסינמטק תל אביב ייערכו מחר בשעה 20:45, ביום שבת ב-14:30, ברביעי הבא בשעה 20:00 ובשבת שלאחר מכן בשעה 13:30.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully