וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האי עם האוצר החבוי שהעניק השראה ל"פארק היורה" - והכניסה אליו אסורה ומסוכנת

5.8.2022 / 0:00

האי קוקוס שמול חופי קוסטה ריקה מוקף במים שורצי כרישים ובמשך שנים מגלי אוצרות ניסו למצוא בו את האוצר האבוד של לימה - ללא הצלחה. קבלו הצצה לאי שהיווה השראה לסרטי "פארק היורה" ולספרי "אי המטמון"

טריילר לסרט "פארק היורה"/סרטי יוניברסל

באי שהיווה השראה לספרי "פארק היורה" ו"העולם האבוד" (ובהמשך גם לסרטים) לא תמצאו דינוזאורים או שרידים שלהם - אבל הוא מסוכן לא פחות מפארק השעשועים הבדיוני. אל האי קוקוס שנמצא כ-550 קילומטרים מחופי קוסטה ריקה לא תורשו להיכנס - ולא רק בגלל הכרישים טורפי האדם שמקיפים אותו או יער הגשם הצפוף שמכיל יותר מ-400 מיני חרקים שחלקם הגדול קטלניים. כיום רק מספר קטן מאוד של אנשים מורשה לבקר באי - וגם אז תחת תנאים ופיקוח קפדני בלבד.

הסיבה המרכזית לכך שהאי קוקוס נמצא מחוץ לתחום היא מאגר האוצרות החבוי בו, שמכיל על פי הסיפורים שלל בשווי מיליארד דולר, שנקבר שם לפני כ-200 שנה. הסיפור על אוצר לימה כל כך מרתק ומסקרן, שהוא בפני עצמו שווה סרט. על פי המסופר, בשנת 1820 הועבר לאי מאגר עצום של אוצרות מבירת פרו, לימה, כדי להסתירו מנכובשים הספרדים. ההערכה היא כי המטמון המסיבי שווה כמעט 200 מיליון דולר (או מיליארד דולר לפי הערכות אחרות) וכלל תמונת זהב עטורה באבני חן בגודל טבעי של הבתולה מרי, שני פסלים שלה עם ישו התינוק - עשויים מזהב טהור, מטבעות כסף וזהב, מטילי זהב, תכשיטים, יהלומים, אבני חן וכלים יקרי ערך.

האיי קוקוס. HakBak, ShutterStock
האי קוקוס - "פארק היורה" גרסת המציאות/ShutterStock, HakBak

על רב החובל הבריטי, ויליאם תומפסון, וסירתו, "מרי דיר", הוטלה המשימה לשמור על האוצר ולהבטיח מעבר בטוח שלו למקסיקו. עם זאת, הקפטן לא עמד במילתו - ובסיוע קציניו, הוא רצח את כל החיילים והכוהנים הספרדים שהיו על הסיפון. הם עצרו בדרך כדי להסתיר את האוצר באי קוקוס לפני שהמשיכו במסעם. קפטן תומפסון וצוותו בסופו של דבר נתפסו ונשפטו על פשעיהם בחומרה. בתמורה לחנינה, הם הסכימו לחזור לאי ולהראות לספרדים היכן הם קברו את האוצר. הצפוי קרה - וברגע שהם הגיעו לאי - הם נמלטו. עד היום האוצר החבוי לכאורה לא נמצא.

לפי השמועות, האוצר של לימה אינו המטמון בעל הערך היחיד שנקבר באי קוקוס. אומרים שגם זהב, כסף ואבני חן אחרים בשווי מיליוני דולרים הוסתרו שם על ידי פיראטים גרמנים ואנגלים בתחילת המאה ה-19.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

באופן לא מפתיע, בהתחשב בסיפורים הללו, במהלך השנים קוקוס הפך למוקד עלייה עבור ציידי אוצרות. יותר מ -300 משלחות ניסו מאז את מזלם ולא הצליחו למצוא אותו בשום מקום באי. הבולט בהם היה גרמני בשם אוגוסטוס גיסלר, שחי על האי בין השנים 1889 ל-1908 אותן הקדיש לחפירות וחיפושי האוצר, אולם הצליח למצוא רק 6 מטבעות זהב. גם הגנגסטר היהודי באגסי סיגל הנהיג ב-1938 קבוצת כוכבים הוליוודים במסע לחיפוש האוצר, אולם ללא הצלחה.

כל זה לא מנע מקוקוס להעניק השראה לשורה שלמה של סיפורים - מספרו של מייקל קרייטון "פארק היורה" ועד ל"אי המטמון" של רוברט לואיס סטיבנסון.

ממשלת קוסטה ריקה אסרה לבסוף את הכניסה לאי וכעת הוא הוגדר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, כלומר הגישה מוגבלת ומבוקרת אפילו יותר מבעבר.

האנשים היחידים שמותר להם לבקר כעת בקוקוס הם הריינג'רים, שנמצאים שם כדי לצפות וללמוד על חיות הבר - והביקורים שלהם מוסדרים ומפוקחים בקפדנות. צוללנים מעדיפים לוותר על הביקור באי מכיוון שהוא מוקף בכרישי טיגריס ופטישניים - מה שיהפוך כל מסע צלילה לסכנת חיים.

האם האוצר באמת קיים שם?

חוקרים רבים טוענים שהסיפור כולו הוא רק אגדה מפוברקת של פיראטים, בעוד אחרים טוענים שהאוצר אותר לפני עשרות שנים וכעת לא נותר ממנו דבר על האי.

הסופרת ג'נה מארי דייוויס, מחברת הצלילה ההרפתקנית Undersea Hunter Group, אמרה למגזין Forbes שהיא סקפטית - אך שומרת על ראש פתוח. "זה מסובך לכתוב על אוצרות האי קוקוס, כי יש כל כך הרבה שמועות, ידע ומידע סותר, הכל סבוך כך שקשה להבחין באמת", היא אמרה, "הסיפורים מאוד כיפיים, אבל צריך לקחת אותם בספק. היה הרבה מידע מוטעה שהופץ בכוונה על ידי ציידי אוצרות שניסו להסית ציידי אוצרות אחרים מהמסלול שלהם".

עם זאת, ג'נה הצביעה על רמז אחד לכך שהאוצר כבר נמצא ונלקח מזמן. באי תמצאו גילוף שנותר על אחד העצים הקורא: "הציפור עפה". האם הציפור מסמלת את האוצר? נתון לפרשנותכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully