וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פוליטיקה במיטבה": אדריכל "הסכם יום שישי הטוב" בצפון אירלנד הלך לעולמו

עודכן לאחרונה: 26.7.2022 / 20:39

לורד טרימבל, לשעבר השר הראשון של צפון אירלנד ומנהיג המפלגה היוניוניסטית של אלסטר, קיבל פרס נובל לשלום בשיתוף עמיתו ומנהיג מפלגת העבודה הסוציאל-דמוקרטית (SDLP), ג'ון יום, על תפקידו קריטי במשא ומתן שהוביל לחתימה על הסכם השלום ב-1998

לורד טרימבל, לשעבר השר הראשון של צפון אירלנד ומנהיג המפלגה היוניוניסטית של אלסטר (UUP), הלך אתמול (שני) לעולמו בגיל 77. דיוויד טרימבל הוביל את המפלגה ב1995-2005, ומילא תפקיד קריטי במשא ומתן לקראת הסכם "יום שישי הטוב" - הסכם השלום מ-1998, ששם קץ לאלימות שהשתוללה בשנות ה-70 וה-80 בצפון אירלנד.

הוא קיבל פרס נובל לשלום באותה שנה לצד מנהיג מפלגת העבודה הסוציאל-דמוקרטית (SDLP), ג'ון יום. טרימבל היה האדם הראשון שכיהן בתפקיד השר הראשון של "ההנהלה של צפון אירלנד", שהוקמה כחלק מהסכם יום שיש הטוב.

הסכסוך בצפון אירלנד, הידוע בשם "הצרות" היה עימות שהתחולל מסוף שנות השישים ועד אמצע שנות התשעים בין הפלגים האתנו-דתיים באוכלוסיית צפון אירלנד: הרוב היוניוניסטי-פרוטסטנטי שחפץ בשימור השליטה שלו והאיחוד עם בריטניה, למיעוט הקתולי שדרש שוויון זכויות וחלקו אף קרא להצטרפות לרפובליקת אירלנד. ב-1998 הגיעו הצדדים להסכם השלום שנקרא "יום שישי הטוב".

מ-UUP נמסר בהצהרה כי "בעצב גדול משפחתו של לורד טרימבל מודיעה כי הוא הלך לעולמו בשלווה מוקדם יותר היום בעקבות מחלה". הוא הותיר מאחוריו את אשתו דפני וארבעת ילדיהם.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי טרימבל היה "דמות ענקית בפוליטיקה הבינלאומית והבריטית". ראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין אמר כי טרימבל מילא "תפקיד קריטי ואמיץ בהבאת השלום לצפון אירלנד". מנהיג SDLP, קאלום איסטווד תיאר אותו כ"אחד המנהיגים הפוליטיים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר במאה שעברה". לדבריו, ללא אומץ הלב שלו, לא היה נחתם הסכם יום שישי הטוב.

סגנית מנהיג מפלגת שין פיין, מישל אוניל, אמרה כי אומץ הלב של טרימבל במשא ומתן "הותיר מורשת שבה משפחתו יכולה להתגאות בצדק".

מסעו הפוליטי של טרימבל הוביל אותו מצעיר קיצוני בשנות ה-70 למנהיג היוניוניסטי שנאלץ להתפשר במטרה להקים פרלמנט בסטורמונט, שבו המפלגות הלאומית והיוניוניסטית חלקו את השלטון ואת הכוח. שותפו להסכם השלום, יום, מת באוגוסט 2020.

ראש ממשלת אירלנד לשעבר, ברטי אהרן, שהוביל את הממשלה האירית במהלך המשא ומתן על הסכם יום שישי הטוב ב-1998, אמר כי טרימבל היה אמיץ וכי "למרות הוויכוחים הרבים", השניים חלקו גם הרה רגעי צחוק. ג'רי אדמס, מנהיג השין פיין דאז, אמר כי למרות חילוקי הדעות בין השניים, הוא תמיד האמין שעמיתו היה מחויב לתהליך השלום.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר - שכיהן בתפקיד ב-1998 - אמר כי טרימבל "הוכיח מהי פוליטיקה במיטבה". "התרומה שלו לצפון אירלנד ולבריטניה היתה עצומה, בלתי נשכחת ובלתי ניתנת להחלפה".

טרימבל גם ספג ביקורת עזה על כך שהיה מוכן לחתום על הסכם שלום שאיפשר לשין פיין - הזרוע הפוליטית של הארגון הצבאי שנחשב גם ארגון טרור, ה-IRA - להיכנס לממשלה לפני שהתפרק מנשקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully