וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העצמאים: מאחורי הקלעים של המפלגה שמנסה להכות את הסטטיסטיקה

עודכן לאחרונה: 22.7.2022 / 8:09

הכירו את מפלגת העצמאים, המפלגה שתנסה להכות את הסטטיסטיקה של מפלגות כלכליות. לדבריהם, אם ציבור העצמאים בישראל לא יתייצב מאחוריהם, הוא לא יוכל עוד לטעון לקיפוח. איך מקימים מפלגה כנגד כל הסיכויים ואיך מנצחים את השיח של כן ביבי-לא ביבי?

יורם מועלמי מכיר היטב את קו העוני משני צדדיו. הוא נולד לפני 56 שנים בפרדס כץ למשפחה שהתקיימה בדוחק, אביו היה פועל בניין, אמו עקרת בית שעשתה עבודות תפירה פה ושם. במשך השנים נלחם לבנות את עצמו בעשר ציפורניים ובמהלך 17 השנים האחרונות הוא עצמאי בתחום המחשוב והתקשורת, עסק של איש אחד שבמרוץ המתיש לפרנסה, מוצא את הזמן למאבקים חברתיים.

בבחירות הקרובות יעמוד מועלמי בראשות מפלגת "העצמאים החדשים" אותה יוביל יחד עם צמרת אביבי, בעלת עסק להוראה והנגשת מוסיקה לגיל הרך. מפלגות עצמאים נשמעות על הנייר כמו רעיון טוב, שהרי רוב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מנוהלים על ידי עצמאים, כוח אלקטורלי בלתי מבוטל, מה גם שהפוליטיקה הישראלית מלאה בקבוצות לחץ, אז למה לא העצמאים? הבעיה היא שהניסיון מלמד שברגע האמת הציבור המופלה והמוכה הזה מפנה עורף למפלגות שרוצות לדאוג לאינטרסים שלו ומעדיף להצביע למפלגה מסורתית.

יורם מועלמי "העצמאים החדשים". עידן גור,
יורם מועלמי. מתחום המחשבים והתקשורת לפעילות ציבורית/עידן גור

אם כל עצמאי יתרום רק 5 שקלים

מועלמי, אביבי והקמפיינר שלהם, רוני הרש, חדורים בחדוות עשייה ובתקווה, שנדמית לעיתים נאיבית מדי, רצים קדימה בכל הכוח. בימים אלה הם פותחים בגיוס תרומות ומשאבים לקמפיין: מישהו תרם פלאיירים, אחר שלטים ואשתו של הקמפיינר היא גרפיקאית שעוזרת בעיצוב המסרים. "אם כל עצמאי יתרום חמישה שקלים", אומרת אביבי, "יש חצי מיליון עצמאים בישראל ונגיע לשני מיליון וחצי שקלים".

עקרונות המפלגה, "העצמאים החדשים - כוח חזק", שנרשמה בתחילת שבוע שעבר אצל רשם המפלגות, והמצע שלה נמצא בשלבי ניסוח אחרונים, אמורים לשבות את ליבו של כל עצמאי החפץ לסיים את החודש בכבוד: חקיקת רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים, תיקוני חקיקה בביטוח הלאומי לזכויות בסיסיות לעצמאים ורפורמה ברשות המיסים, הקלה ברגולציה לעסקים קטנים והקמת מערך משפטי ללא עלות לסיוע לעסקים קטנים מול מוסדות השלטון.

המפלגה היא גלגול של עמותת "העצמאים החדשים" שנולדה בשנת 2014, כשמועלמי כעס על הפגיעה בזקנים ובמוחלשים: "חברתי לכמה חבר'ה והחלטנו להילחם למען צמצום הפערים החברתיים בין עניים לעשירים", הוא אומר. "הפריע לי שמנהלי הבנקים קיבלו משכורת של שבעה מיליון שקלים שנלקחים מרווחים שעושה הבנק מריביות ועמלות גבוהות, עד שכחלון הגביל את שכרם. מי שחבר אלי לעמותה היו אנשים פשוטים שבאו לעשות מעשה".

ואז באה הקורונה

אחרי כמה שנים חבר לתנועת "עצמאים עושים שינוי", שהובילו חברי הכנסת ולדימיר בליאק וענבר בזק, וכשפרצה הקורונה והממשלה החליטה לסגור את העסקים, הוא יצא מדעתו. "פגעו לנו בחופש העיסוק, והתחילה התנהלות קלוקלת מול העצמאים הקטנים, ואני בתוכם. אם סגרו לנו את העסק ואנחנו לא יכולים להתפרנס, המדינה צריכה לפצות אותנו. פיצו את השכירים בחל"ת ולעצמאים התחילו לעשות השוואות בכמה ירדה ההכנסה באחוזים בין 2019 ל- 2020".

מועלמי פנה לאוצר דרך העמותה וביקש לדעת איך נקבעו הקריטריונים לפיצוי. בסוף אוגוסט, אחרי פניות חוזרות ונשנות שלא נענו, הממונה על חופש המידע קבע שמשרד האוצר לא שיתף פעולה. "עד היום אף אחד לא יודע איך ועל סמך מה, נקבעו הקריטריונים למענקי העצמאים. במקרה שלי, יצא ש- 2019 הייתה יותר חלשה מ- 2020, והם החליטו שלא מגיע לי כלום, למרות שהעסק שלי היה סגור. לא בא לי טוב כל העניין הזה. ישבתי בבית מובטל חודש וחצי ורתחתי מזעם. כשביקשו מהעצמאים להחזיר את המענקים, החלטנו לעתור לבג"צ".

הוא אסף 800 עצמאים זועמים כמוהו שהצטרפו לעתירה נגד המדינה שלא לחייב את העצמאים בהחזר המענקים שקיבלו בקורונה. בתקשורת נכתב שהעתירה נדחתה, בפועל מה שקרה מעורר תמיהה. "פרקליט המדינה הצהיר בבית המשפט שהחזר המענקים יהיה וולונטרי", מסביר מועלמי, "ורשות המיסים לא תאכוף את ההחזר על מי שלחץ על הסימולטור ואישר אותו. המדינה חששה שבג"ץ יפסוק לטובתנו ונסוגה.

"היה דיון בוועדת הכספים ונקבע שם, שאם המדינה רוצה את הכסף בחזרה, היא חייבת להוציא מכתב רשמי בדואר, כדי שהעצמאי יוכל לערער. בביטוח הלאומי, שאמור לבצע את הגביה בפועל, הודו שאין להם פלטפורמה כזאת בכלל. שלושה ימים לפני מתן פס"ד המדינה הודיעה רשמית שלא תאכוף את ההחזר ותהיה אופציית ביטול למי שהצהיר שיחזיר את המענקים, ואז בית המשפט קבע שהעתירה מתייתרת. אנחנו סייענו להם להתיר את הפלונטר שהם נכנסו אליו".

העצמאים לא יצטרכו להחזיר בכלל את המענקים שניתנו ביתר לפי חישוב רשות המיסים?
"כרגע אין צוריך להחזיר אותם. ב- 8 ביוני אמר בכיר בביטוח הלאומי, שעוד לא בשלו התנאים להגיש השגות ולא הוצא אפילו מכתב דרישת החזר אחד. יכול להיות שבעוד שנה הם יהיו ערוכים לזה, אבל יש לנו תחמושת ונעשה בה שימוש אם נצטרך".

הרש, הקמפיינר של "העצמאים החדשים", אומר שהקורונה הייתה נקודת שבר. "הבנו בצורה כואבת שאין לעצמאים גב, התווכחו איתנו על כמה אחוזים הפסדנו, כשאת השכירים פיצו באופן מלא. לכן המפלגה שלנו הכרחית, כי אנחנו מחויבים לגמרי לעניין. לכל מפלגה יש עצמאי מחמד, אבל הוא אחד מתוך קבוצה גדולה".

כשאתה במפלגה גדולה יש לך כסף לקמפיין משמעותי. אתם עלולים לגמור בתור עוד גימיק חביב.
"אין לנו הרבה כסף, אבל יש סכום התחלתי. אנשים תורמים לחשבון הבנק שלנו ולמימון ההמונים. אם נמליח להציף את התסיסה למעל פני השטח, שום גנץ, סער, לפיד או ביבי לא יגברו על האפשרות לתת צ'אנס למשהו אחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
צמרת אביבי. רון שלום,
צמרת אביבי, הצלע הנשית בקוקפיט העצמאים/רון שלום

תנסו אותנו!

צמרת אביבי, הצלע הנשית בקוקפיט העצמאים, הייתה מאלה שלא היו זכאים לפעימה הראשונה של המענקים, כיוון שהכניסו את בעלה לשקלול ההכנסות. "התחלתי לשלוח הודעות לחברי כנסת והייתי בקשר עם כחלון ומאיר שפיגלר מביטוח לאומי.

מצאתי חוק מ- 1972, שנקרא 'צו סיווגי מבוטחים' וגיליתי שלפרילנסרים כמוני, שמגיעים מקום העבודה שלהם באופן קבוע, זכאים לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי. המעסיק, הגנים במקרה שלנו, היו צריכים להפריש דרך תיק הניכויים שלהם את דמי הביטוח הלאומי, רק שאף אחד לא ידע על זה, לא הגננות ולא הרשויות המקומיות. ככה הצלחתי להשיג דמי אבטלה ליותר מ - 10,000 מורים מהתחום שלי.

"הפכתי לגורו של הענף שלנו, למובילת דעה, יצרתי את התו הסגול ונלחמתי שנחזור לעבודה. הופעתי בוועדות הכנסת, דיברתי מול ההורים והצוותים. אנחנו נחשבים למותרות, לדובדבן שעל הקצפת, בעוד אנחנו ההכרח ומי שמבין בחינוך מסכים איתי".

לימים אביבי חברה ל"שולמנים" ועבדה בסינרגיה עם אביר קארה, "עד שיצא נגד העצמאים והכריז שמי שלקח מענק שלא מגיע לו, הוא גנב. עזבתי את שולמן וחברתי ליורם ולעתירה שלו לבג"צ שהביא לגילוי שרשות המיסים בכלל לא ערוכה ולא מתכוונת לגבות את החזרי המענקים והמשכתי למפלגה. נמאס לנו להיות שקופים ואזרחים סוג ב'".

ומה אם כמו בניסיונות קודמים שכשלו, העצמאים שוב לא יצביעו למפלגה שלהם?
"אז לא תהיה להם זכות לומר שלא סופרים אותנו. אם אתם מבסוטים מסער, גנץ, ושקד - אל תצביעו בשבילנו. אבל אם אתה עצמאי שמרגיש שהמדינה לא עשתה בשבילך מספיק, תנסה אותנו. גם אם לא נזכה נמשיך להילחם. זה ה-DNA שלנו. לא נוכל להיות יותר אדישים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully