וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך עם האיחוד האירופי: מפגש שרי החוץ השנתי עם ישראל יחודש אחרי עשור של הקפאה

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 22:28

לאחר שהיחסים עם האיחוד הדרדרו לשפל בתקופת נתניהו, החליטו שרי החוץ של המדינות החברות בו לחדש את הדיאלוג השנתי המכונה מועצת האסוציאציה. כינוסה מחדש הוא יעד שהציב לעצמו לפיד כשנכנס לתפקיד שר החוץ. רוב שרי החוץ הסכימו שאין צורך לחכות עם הכינוס לבחירות בישראל

בווידאו: במהלך סיור נציגי האיחוד האירופי בגבעת המטוס קראו לעברם פעילי ימין "אנטישמים"/צילום: רוני כנפו

שרי החוץ של 27 המדינות החברות באיחוד האירופי החליטו היום (שני) לחדש את הדיאלוג המדיני השנתי בין ישראל לאיחוד האירופי שמכונה "מועצת האסוציאציה". זאת, אחרי 10 שנים של הקפאה.

למה זה חשוב

  • מדובר במהלך משמעותי לשיפור היחסים בין ישראל לאיחוד האירופי שהידרדרו לשפל עמוק בתקופת כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה, על רקע המחלוקות בין הצדדים בנושא הפלסטיני.
  • זהו הישג חשוב של ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד. כשלפיד נכנס לתפקיד שר החוץ לפני כשנה, הוא הציב את כינוסה מחדש של "מועצת האסוציאציה" ושיפור היחסים עם האיחוד האירופי כאחד היעדים המרכזיים שלו.
דגלי האיחוד האירופי מונפים מחוץ למטה האיחוד בבריסל, בלגיה. 15 במאי 2020. רויטרס
שיפור משמעותי ביחסים עם ישראל. מטה האיחוד האירופי בבריסל/רויטרס

במוקד החדשות

  • שרי החוץ של 27 המדינות החברות באיחוד האירופי התכנסו היום בבריסל למפגש החודשי שלהם. כינוסה מחדש של "מועצת האסוציאציה" היה אחד הנושאים על סדר היום.
  • בסיום הישיבה הוחלט פה אחד לחדש את המפגש המדיני השנתי עם ישראל בדרג שרי חוץ. בכיר במשרד החוץ אמר כי בהחלטה לא נמסר עדיין מועד או לוח זמנים לקיום המפגש.
  • בתגובה להחלטה מסר ראש הממשלה יאיר לפיד כי "העובדה ש-27 שרי החוץ של האיחוד האירופי מצביעים פה אחד לטובת חיזוק הקשרים הכלכליים והמדיניים עם ישראל, היא הוכחה לעוצמתה המדינית של ישראל וליכולת של הממשלה ליצור הזדמנויות חדשות עם הקהיליה הבינלאומית".
יאיר לפיד ישיבת הממשלה 17 ביולי 2022. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
הישג לראש הממשלה. יאיר לפיד/אתר רשמי, מארק ישראל סלם

מה הם אומרים?

  • שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל אמר במסיבת עיתונאים בבריסל בסיום הישיבה כי עמדת האיחוד האירופי בנושא הישראלי-פלסטיני ולגבי תמיכה בפתרון שתי המדינות לא השתנתה.
  • "אנחנו יודעים שהמצב בשטחים הפלסטינים מידרדר, ושרי החוץ של המדינות החברות הסכימו שמועצת האסוציאציה תהיה הזדמנות טובה לדון בנושא הזה עם ישראל", אמר בורל.
  • בורל אמר כי התאריך של כינוס המפגש יוסכם בצורה הדדית בין ישראל לבין האיחוד האירופי ועד אז המדינות החברות בו צריכות לקבוע עמדה משותפת לקראת מועצת האסוציאציה.
  • בורל אמר כי כמעט כל שרי החוץ שהשתתפו בישיבה היום הסכימו שאין צורך לחכות עד אחרי הבחירות בישראל בתחילת נובמבר כדי לכנס את מועצת האסוציאציה. "אנחנו לא רוצים להתערב בבחירות. מי יודע כמה זמן ייקח עד שיקימו ממשלה בישראל. אולי ייקח חצי שנה או שנה", אמר בורל.
  • משמעות הדברים היא שלפיד עשוי לצאת לבריסל עוד במהלך קמפיין הבחירות כדי להשתתף בכינוס יחד עם שרי החוץ של כל מדינות האיחוד האירופי. זה יהיה אירוע מדיני משמעותי נוסף בקמפיין, לצד ביקור הנשיא ביידן ונאומו המתוכנן של לפיד בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר.

תזכורת

  • הכינוס האחרון של "מועצת האסוציאציה" היה ב-2012. שנה לאחר מכן החליטה ישראל לבטל את המפגש במחאה על ההנחיות של האיחוד האירופי ליצור אבחנה בין ישראל לבין ההתנחלויות בכל ההסכמים עם ישראל.
  • מאז התקיימו כמה נסיונות לכנס מחדש את הדיאלוג המדיני השנתי רם הדרג עם ישראל, אך כמה מדינות באיחוד האירופי התנגדו ותקעו את המהלך, על רקע הקיפאון בתהליך השלום בין ישראל לבין הפלסטינים.
ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי - פברואר 2020. רויטרס, רויטרס
"הזדמנות טובה לדון עם ישראל בנושא הפלסטיני". בורל/רויטרס, רויטרס

התמונה הגדולה

  • כשחתמה ישראל ב-1995 על הסכם האסוציאציה עם האיחוד האירופי שמעגן את שיתוף הפעולה בין הצדדים הוא כלל גם קיום כינוס שנתי בין שר החוץ של ישראל לשרי החוץ של כל המדינות החברות באיחוד האירופי, שמטרתו לבחון את מצב היחסים ולהחליט על צעדים לקידומם.
  • האיחוד האירופי מקיים מפגשים דומים עם שורה של מדינות ערביות. ההכנות למפגש השנתי הזה מחייבות את משרדי הממשלה בשני הצדדים לעבוד על קידום היחסים כדי להציג תוצאות ולהראות התקדמות - דבר שמשפר משמעותית את היחסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully