וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האי שבו כל אדם עשירי רואה רק בשחור-לבן

עודכן לאחרונה: 27.5.2022 / 8:54

האי הזה מוכר כ"אי עיוורי הצבעים" וחוקרים מגיעים אליו כבר שנים כדי להבין מה בדיוק קרה שם שגרם לתושביו לראות את העולם ללא צבעים. התשובה מגיעה מאות שנים אחורה

עיוורון צבעים הוא לקות ראייה שכיחה למדי שנובעת מקושי להבחין בין צבעים שונים כמו אדום וירוק או כחול וצהוב. עיוורון צבעים מוחלט, לעומת זאת, נחשב ללקות נדירה וחמורה שמתבטאת בהבחנה במידת בהירותם או כהותם של גוונים רק על הסקאלה האפורה. עיוורון צבעים מסוג זה נקרא אכרומטופיה, ואדם הסובל מלקות זו יראה גוונים של אפור במקום הצבעים השונים.

עיוורון צבעים כזה הוא מאוד נדיר ברחבי העולם, להוציא אי אחד באוקיינוס השקט שבו 10 אחוז מהאוכלוסייה יכולים לראות רק בשחור-לבן. וההסבר לתופעה המוזרה והחריגה הזו נטוע עמוק עמוק בעבר, ומצליח לסקרן חוקרים וסופרים כבר שנים שרבות.

בשנת 1775, סופת טייפון פקדה את האי פינגלאפ והותירה רק 20 ניצולים, אחד מהם היה המלך, ורובם קרובי משפחה. מאות שנים מאוחר יותר, צוואר הבקבוק הזה באוכלוסייה הפך להיות הגורם לעיוורון צבעים מוחלט בחלק ניכר מהאוכלוסייה. הסברה היא כי למלך, שנשאר באי עם 19 נתינים בלבד, היה גן רצסיבי שגרם לעיוורון צבעים בקרב דורות קדימה, שכן תושבי האי הספורים המשיכו להתרבות בינם לבין עצמם.

במאמר שפורסם ב-American Journal of Human Genetics העלו כמה סברות לאיך זה קרה. כך לדוגמא, לאחד משורדי הטייפון נולדו שבעה ילדים משלוש נשים, ואחד מצאצאיו התחתן עם בת הדוד שלו. החוקרים מעריכים כי הגן היה קיים באי כבר לפני הסופה, אבל בגלל שהיו כל כך מעט שורדים הוא הועבר בצורה מאסיבית יותר. "עם כל כך מעט אנשים על האי, התרחשה הרבה הכלאה, והגן הפך נפוץ באוכלוסייה", נכתב.

עוד בוואלה!

בחנו את עצמכם: האם אתם רואים צבעים כמו כולם?

לכתבה המלאה

סיפורם של בני האי התפרסם ברחבי העולם, ולא מעט חוקרים הגיעו לפינגלאפ כדי להבין איך דבר כזה קורה, ואיך מסתגלים לחיים נטולי צבע. אחד מהם היה הנוירולוג אוליבר סאקס שפרסם ב-1998 את הספר "האי של עוורי הצבעים". בתיאור הספר נכתב כי "סאקס מגיע אל אי האלמוגים פינגלאפ, ומוצא בו קהילה מבודדת של עיוורי צבעים מלידה. הוא מקים באי מרפאה, ובה הוא שומע מבני הקהילה על חייהם בעולם שכולו אורות וצללים, על מנהגיהם הייחודיים כעיוורי צבעים ועל התרבות המיוחדת והאקזוטית שלהם".

תקריב בשחור לבן של עיניים של גבר כועס. ShutterStock
עשויים לחוות גם רגישות לאור. תקריב של אדם בשחור לבן/ShutterStock

הגן שגורם לעיוורון צבעים מוחלט משפיע על 1 מתוך 30 אלף אנשים ברחבי העולם, אבל, כאמור, עד 10 אחוז מאוכלוסיית האי סובלים מהתופעה - וכשליש מהאוכלוסייה נושאים את הגן.

אנשים שסובלים מעיוורון צבעים מוחלט לא מסוגלים לראות שום צבע, ורואים את העולם בשחור, לבן ואפור, עקב היעדר מוחלט של קונוסים תופסי צבע פונקציונליים. בנוסף לכך, אנשים עם אכרומטופיה מלאה עשויים לחוות גם רגישות לאור, חדות מופחתת של הראייה ותנועות לא רצוניות של העין.
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully