וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק "ממדים ללימודים" אושר סופית בכנסת, המלגה ללוחמים תעלה ל-75%

עודכן לאחרונה: 24.5.2022 / 8:09

החוק עבר בכנסת ברוב של 55 קולות אל מול 6 מתנגדים, לאחר הצעת פשרה שהציע שר הביטחון ברגע האחרון לליכוד - שם נענו להצעתו ולא הצביעו על החוק. רע"ם לא השתתפה אף היא. גנץ: "המנצחים מאישור החוק לא יושבים במליאה - אלא במארבים ובסיורים"

בוודיאו: בנט על חוק "ממדים ללימודים"/מערכת וואלה!

חוק "ממדים ללימודים", העוסק במימון לימודים אקדמיים ללוחמים השתחררו מצה"ל, אושר סופית הלילה (שלישי) בכנסת ברוב של 55 קולות, אל מול שישה מתנגדים. זאת, לאחר פשרה שהציע שר הביטחון בני גנץ ברגע האחרון לליכוד, לפיה המלגה ללוחמים תעלה מ-66% ל-75%.

גנץ גיבש את הפשרה עם עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, ובליכוד נענו להצעתו ולא הצביעו על החוק, בתום ישיבת סיעה לילית בנושא. חברי הכנסת מטעם רע"ם - שותפה בקואליציה, לא השתתפו גם הם בהצבעה. הרשימה המשותפת ביקשה להפוך את ההצבעה להצבעת אי-אמון בממשלה והיתה המפלגה היחידה מבין חברות האופוזיציה שהצביעה.

שר הביטחון בני גנץ בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת, 2 באוגוסט 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
פשרה לילית. גנץ/דוברות הכנסת, דני שם טוב

לאחר שהציע את הפשרה, גנץ נאם בכנסת. "חיילי צה"ל אף פעם לא היו חלק מהמשחק הפוליטי - ואני חושב שכל אחד כאן צריך לעמוד ולהסתכל על עצמו ולשאול 'לאן הגענו?'. יש שאומרים לי שכדאי לי למשוך את הוויכוח - אני פוגע בליכוד, ומצטייר כמי שפועל לטובת החיילים", אמר. "אני החלטתי לשים לזה סוף. המטרה שלי היא לא לפגוע בליכוד אלא לחזק את חיילי צה"ל ולשמור על שלמות הממשלה".

"לכן, אני מבקש להציע לקבל את ההסתייגות שהוצעה גם על ידי האופוזיציה ולהעלות את גובה המלגה ל-75%. זו הצעה שמשמרת את העיקרון המוביל בבסיס השיטה של תמיכת המערכת, ומגדילה את מה שחיילי צה"ל הלוחמים קיבלו אי פעם. יותר מהכול, זו הצעה טובה, שמשרתת את החברה הישראלית", הוסיף גנץ.

בליכוד דרשו תחילה שהמלגה תממן 100% משכר הלימוד של הלוחמים ושכספי הפיקדון ישמשו את החיילים המשוחררים למטרות אחרות. אולם, הלילה הם הסכימו להצעת הפשרה של גנץ לפיה תמומן רק 75% מהמלגה.

במפלגת הימין הציגו זאת כ-"ניצחון" ואמרו בתום ישיבת סיעה לילית קצרה כי "המאבק שלנו הביא להעלאת המלגות ללוחמי צה"ל". בהודעתם נכתב כי "ההחלטה התקבלה באישור כל ראשי בלוק הימין" והוסיפו כי "הליכוד יעלה חוק ל-100% מילגה ללוחמים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) התנגד לפשרה שהציע גנץ ואמר כי שר הביטחון הודה למעשה בכישלון. "הוא חבר בממשלה ללא רוב ציוני, ממשלה שלא יכולה להעביר ללא האופוזיציה שום חוק ציוני או חוק למען לוחמי צה"ל", אמר. "את הממשלה הזו צריך להפיל באופן מידי ולהחליף בממשלה יהודית, ציונית ולאומית".

בצלאל סמוטריץ' בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
התנגד לפשרה. סמוטריץ'/ראובן קסטרו

לאחר אישורו של החוק, גנץ בירך על תוצאות ההצבעה. "באישור החוק הזה יש מנצחים ואף אחד מהם לא יושב כאן במליאת הכנסת", אמר גנץ. "המנצחים היחידים נמצאים במארבים, בסיורים, במטוסים ובספינות. הם עושים בשביל אזרחי ישראל וביטחונם, ואני מברך על כך שמצאנו את הדרך לעשות עבורם את מה שמגיע להם".

חברו למפלגה, ח"כ איתן גינזבורג בירך אף הוא על העברת החוק. "זו הצעה שהחיילים ירוויחו ממנה ומשכך גם ישראל, ואני שמח שהעברנו את החוק החשוב", אמר.

"התחייבנו לשים את הלוחמים והלוחמות בראש סדר העדיפויות וקיימנו", אמר גם שר האוצר אביגדור ליברמן, "לוחמים ולוחמות יקרים, תרמתם למדינה המון, עכשיו זה הזמן של המדינה להוקיר לכם תודה, לא רק במילים אלא גם במעשים. דעו שיש מי שדואג לכם".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 23 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"שמנו את הלוחמים בראש סגר העדיפויות". ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

לפני הפשרה בין הצדדים, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו החליט להתנגד לחוק שקידמה הקואליציה. בעקבות זאת, התבטאו חלק מחברי הכנסת של הליכוד נגד התמיכה בחוק. "החלטנו שאנחנו רוצים להפיל את הממשלה, אז אין כאבי בטן גם כשזה על החיילים". אמרה חברת הכנסת מירי רגב. לדבריה, "כשיוצאים ארבעה או חמישה חברי ליכוד, ואומרים נצביע בעד החוק, כל מה שלא נגיד - הפסדנו". רגב אף הוסיפה: "בכל מה שקשור בפייק, בתעמולה, אנחנו לא מצליחים".

בקואליציה זעמו על דבריה של רגב, שעוררו ביקורת נרחבת. ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, שיתף את הכתבה מוואלה! בטוויטר, וכתב כי "פוליטיקה על חשבון החיילים שלנו זה איבוד עשתונות ותחתית מוסרית. נתניהו והאופזיציה נגד חיילי צה"ל. איזו בושה".

לאחר הסערה שדבריה עוררו, פרסמה רגב סרטון בו טענה כי דבריה סולפו, וחזרה על המסרים של מפלגתה. "ניאבק שהחיילים יקבלו מאה אחוז".

מירי רגב. הדס פרוש, פלאש 90
עוררה ביקורת. רגב/פלאש 90, הדס פרוש

לקראת ההצבעה על הצעת החוק, התאספו עשרות סטודנטים במחאה מחוץ לכנסת בירושלים. המפגינים קראו לחברי הכנסת להעביר את ההצעה, כשהם אוזרחים שלטים עליהם נכתב "לא יוצאים בלי מדים ללימודים", "לא משאירים את הלוחמים מאחור", "חלאס עם המשחקים, היום מצביעם בעד" ו"שימו פוליטיקה בצד תצביעו בעד".

"אנחנו קוראים לכל הפוליטיקאים, לקואליציה ולאופוזיציה - תתפשרו. חיוני שהחוק הזה יעבור", אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אלחנן פלהיימר, שלקח גם הוא חלק במחאה, "יש פה סטודנטים וסטונדטיות שהולכים לנשור מהאקדמיה ולעזוב את הדירות שלהם. מדובר בדיני נפשות. תתעוררו".

סטודנטים במחאה מחות לכנסת בירושלים, קוראים להעברת חוק "ממדים ללימודים". אורי סלע, מערכת וואלה!
מחאת הסטודנטים מחוץ לכנסת, היום/מערכת וואלה!, אורי סלע

את התוכנית השיק שר האוצר אביגדור ליברמן, שהיה באותה עת שר הביטחון, בשנת 2016. לפני שנתיים החליטה ממשלת נתניהו להתנות את המלגה בשעות התנדבות - דבר שסותר את עיקרי החוק. בהסכמים הקואליציוניים דרשה ישראל ביתנו להכניס את החוק המקורי לבסיס התקציב, כדי שהתוכנית תחזור לקדמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully