וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו בג'ונגל: זו כנראה תחנת הרכבת היפה בעולם

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 15:35

גן טרופי אדיר ממדים עם 7,200 צמחים, אנדרטה מרגשת וסיפורים היסטוריים מרתקים. בביקור הבא שלכם במדריד, מומלץ לסמן וי על תחנת הרכבת אטוצ'ה שנחשבת לאחת המיוחדות בעולם

תחנת רכבת אטוצ'ה במדריד/צילום: יוטיוב

רכבות הן אחת השיטות הוותיקות ביותר לתחבורה יבשתית בעוד שתחנות רכבת הן, פשוטו כמשמעו, צומת דרכים. עם זאת, יש תחנות רכבת שהשהות בהן היא-היא העיקר. אחת היפות שבהן היא תחנת אטוצ'ה (Atocha) שבמדריד, ספרד. רבים אף מתחייסים אליה כאל תחנת הרכבת היפה בעולם.

תחנת הרכבת אטוצ'ה ממוקמת בלב העיר - ולעתים קרובות היא מכונה "לב הברזל" של מדריד. על אף שחלפו עליה שינויים ארכיטקטוניים רבים במהלך ההיסטוריה שלה, היא עדיין נותרה אלמנט מדהים שמושך אליו מבקרים. וזו לא רק הארכיטקטורה שלה שמייחדת אותה מכל תחנת רכבת אחרת בעולם, אלא בעיקר מה שחבוי בתוכה.

נולדה במבנה עץ לבני מלוכה בלבד

אטוצ'ה נבנתה בגלגולה הנוכחי בשנת 1851 והייתה אמורה להיות תחנת הרכבת הראשונה במדריד. ככזו, היא שימשה כאחד ממוקדי התחבורה הגדולים הראשונים במדינה, וכאבן הפינה שבאמצעותה נבנתה כל מסילת רכבת אחרת ברחבי העיר. הסגנון האדריכלי הייחודי שלה נוצר בהשראת מפעלי ברזל מסוף המאה ה-19. תכונה ייחודית זו, הפונה אל החזית, היא לעתים קרובות החלק הבלתי נשכח ביותר בארכיטקטורה של אטוצ'ה וזוהי גם הדרך שבה ניתן לזהות אותה בקלות. עם זאת, תחנת הרכבת המרכזית של העיר לא תמיד נראתה כך, והיא נולדה באופן צנוע יותר.

אתר The Travel מציין כי במקור, המבנה הקיים היה לא יותר מתחנת רכבת מעץ שהציגה לראווה עיצוב פשוט. יתרה מכך: תחנת הרכבת נועדה במקור לבני מלוכה, ולמעשה החלה את דרכה כתחנת יוקרה שלא הייתה פתוחה לציבור הרחב. אך בשנת 1864, זמן לא רב לאחר שהורחבה התחנה, בכדי להכיל נפחי תעבורה רציניים יותר, שריפה פגעה קשות במבנה.

שריפה זו הייתה גם הזרז לשימוש בברזל, שבו ניתן להבחין בארכיטקטורה של תחנת הרכבת כיום, שכן הברזל מסוגל לעמוד בפני נזקים שעץ לא יכול להם. במהלך שנות ה-80 של המאה ה-19, כשהנסיעות ברכבת גדלו שוב, הורחבה התחנה פעם נוספת. כיום, חלק מהתחנה הוא הטרמינל המקורי מהמאה ה-19, שעדיין כולל את אלמנטי הברזל הקלאסיים.

עוד בוואלה!

המטרו של רוסיה: ביקור ברכבת התחתית היפה בעולם

לכתבה המלאה
תחנת רכבת אטוצ'ה מדריד, ספרד. עמית סלונים, מערכת וואלה!
עמית סלונים ראה שם גם צבי מים חמודים!/מערכת וואלה!, עמית סלונים

הגן הטרופי: צמחים מחמש יבשות

אחד המאפיינים העיקריים של אטוצ'ה כיום הוא הגן הטרופי המפואר שלה. זהו ביתם של מיני צמחים אקזוטיים. הרעיון ליצירת הגן היה של האדריכל הספרדי רפאל מונאו. גן רחב ידיים זה מקיף חלל שאורכו 152 מטרים והוא מתנשא לגובה של 27 מטרים. עיצובו של מרחב זה מזכיר במראהו חממה ענקית, ונעשה בו שימוש ניכר בברזל ובזכוכית. וכך, צמחים רבים "כבשו" רציפים ומסילות ברזל מן העבר, שאינם בשימוש עוד. בסך הכל, גדלים בתחנה 7,200 צמחים מ-260 מינים שונים. דומיננטיים במיוחד הם עצי קוקוס, בננה, עץ הלחם ועוד. מקורם של הצמחים הגדלים בתחנה הוא מחמש יבשות שונות. וכך, כבר בכניסה לתחנה ניתן לחוש כמו בשיטוט ביער טרופי. אור השמש החודר מתקרות הזכוכית והערפול שנובע מיצירת הלחות שלה זקוקים הצמחים - רק מעצימים תחושה זו.

מאפיין בולט נוסף של תחנת אטוצ'ה הוא האנדרטה שנבנתה לזכר הקורבנות שאיבדו את חייהם בעת הפיגוע בתחנת הרכבת, שאירע בשנת 2004. בעקבות האירועים הקשים של אותו יום טרגי (שקיבלו את הכינוי "פיגועי 11 במרץ"), נהרגו 193 בני אדם. האנדרטה בצורת גליל מתנשאת לגובה של 11 מטרים.
כך או אחרת, בפעם הבאה שאתם מבקרים במדריד, פנו לעצמכם זמן קצר לסיור בתחנה המרשימה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully