לבד בלב הים. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
לבד בלב הים/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

מתוך תא קטן וסודי ובמרחק אלפי ק"מ מישראל: היחידה הסודית של חיל הים נחשפת לראשונה

עודכן לאחרונה: 24.4.2022 / 20:16

בחדר צפוף, מתוך סטי"ל או צוללת, יושבים לוחמי יחידה 663, מאזינים לכלי שיט וליעדים על החוף ומספקים ידיעות זהב לכוחות הפועלים הרחק מחופיה של ישראל. כל זאת, מבלי שאיש יבחין בהם, ובעזרת מערכות טכנולוגיות מתקדמות. "אתה לבד בים. אין לך יכולת להתייעץ"

המבצע "הצגת תכלית" לחיסול ח'ליל אל-וזיר (אבו-ג'יהאד) בתוניס הגיע לשיאו ב-15 באפריל 1988. הוא היה אחד ממייסדי תנועת פת"ח, מפקד הזרוע הצבאית של אש"ף, סגנו של ערפאת, וממייסדי ועדה 77 הסודית בגדה מערבית. אך יותר מכל בלט כ"מוח" מאחורי פיגועים רצחניים, בהם גם תכנן לפשוט על חופי ישראל, לחדור לבסיס מחנה מטכ"ל בת"א ולפגוע בקריה למחקר גרעיני.

לוחמי שייטת 13 וסיירת מטכ"ל הפליגו על גבי ספינות חיל הים עד לחופי תוניס תוך חציית חופי לוב, מלווים בצוללת ומטוסי חיל האוויר. בשעת לילה מאוחרת כשניתן האות, לוחמי שייטת 13 ירדו מהספינות על גבי סירות גומי ולאחר שחברו לאנשי המוסד בחוף אל-רואד מול העיירה הציורית סידי בו-סעיד, החלו להוריד את לוחמי סיירת מטכ"ל אל החוף.

לאחר סגירת מעגל ואימות מודיעין מדויק על הגעתו של אל-וזיר לביתו ושהתנאים לפשיטה הבשילו, עלו לוחמי סיירת מטכ"ל על גבי כלי רכב ששכרו עבורם לוחמי המוסד, ונסעו אל שכונה יוקרתית במרחק קילומטרים בודדים מהחוף.

יחידת המודיעין 663 של חיל הים. דובר צה"ל
״חיל הים מהווה תוספת חלק משמעותי בזירות מורכבות לפעולה"/דובר צה"ל

כעבור דקות ארוכות מורטות עצבים חוסל אל-וזיר לעיני אשתו באמצעות יותר מ-50 קליעים, ואז החלה דרמה נוספת. הלוחמים שבו אל החוף במהירות, מיהרו לעלות על סירות הגומי, הפליגו כשעה וחצי לעבר ספינות חיל הים ונעלמו בלב הים לפני עלות השחר. כמעט 35 שנים אחרי המבצע הנועז - יותר מ-2,300 קילומטרים מחופי ישראל - נחשף בוואלה! כי במבצע שכלל מאמץ מודיעיני רחב, השתתפו על גבי אחת הספינות לוחמי יחידת 663 המתמחה בהאזנות בזירה הימית.

הפיקוד הבכיר בחיל הים בחר ואישר את שילובם של שני לוחמים ותיקים מיחידה 663. הראשון, איש מילואים שלימים חזר ליחידה והגיע עד לתפקיד סגן המפקד, והשני לוחם בשירות קבע, שהשתתף במבצעים מורכבים רבים במזרח התיכון. שני הלוחמים ממוצא תוניסאי. אחד מהם נולד בתוניס והשני בן למשפחה שעלתה מתוניס. שניהם מכירים היטב את הלהג התוניסאי.

סגן מפקד היחידה לשעבר, ששמו נותר מסווג, סיפר השבוע, כי מפקדו התקשר אליו בעת שעבד כמדריך בבית ספר חקלאי, והפעיל את הקוד המוסכם לכוננות מבצעים. ההתייצבות ביחידה הייתה מהירה ללא היסוס. "מעבר מאפס למאה", תיאר סגן מפקד היחידה לשעבר והוסיף כי עבורו השותפות במבצע הייתה רבת משמעות מאחר ועלה לישראל בגיל 12 עם משפחתו מתוניס. הרחובות בהם פעלו הכוחות היו בעבר נוף ילדותו ולכן הכיר באופן אינטימי את האזורים בהם פעלו סיירת מטכ"ל ולוחמי המוסד, וידע להגיד בזמן אמת על מיקום הכוחות בשטח ומיקום כוחות המשטרה שהוזעקו אל השכונה לאחר החיסול.

למשך דקות ארוכות היה חשש מהסתבכות, אולם פעולות מודיעניות מתוחכמות שחלקן בוצע בישראל סייעו למנוע חשיפה מול כוחות הביטחון המקומיים.

אבו ג'יהאד. מתוך ויקפדיה, אתר רשמי
אבו ג'יהאד/אתר רשמי, מתוך ויקפדיה
יחידת המודיעין 663 של חיל הים. דובר צה"ל
לוחמי יחידת 663/דובר צה"ל

תחקיר המבצע העלה כי הלוחמים שהיו על גבי אחת הספינות והאזינו באמצעות ציוד מתקדם למתרחש בחוף ובמרחב הימי, סייעו בבניית התמונה הימית עם ההגעה אל חופי תוניס עמוסים בכלי שיט, התראות בזמן אמת על מיקום כוחות והגעה של גורמים עוינים. חשוב להדגיש כי בכירי ארגון אש"ף התגוררו סמוך לאבו ג'יהאד ולכל אחד מהם היה צוות אבטחה. לוחמי 663 ידעו בזמן אמת להרכיב תמונת מצב מודיעינית למפקדים הבכירים בשטח באופן שסייעו לבחור נתיב בריחה.

זו הייתה תמונה נושמת ומתעדכנת המתארת בדיוק את מיקום האויב עד לדיוק ברחובות השונים, סוג הרכב בו נסע ועוד", אמרו גורמים ביחידה והוסיפו: "תמונה זו הביאה לקבלת החלטות נכונה על ידי המפקדים ומקבלי ההחלטות. כל היכולות המתקדמות הובילו להצלחה מבצעית חסרת תקדים תוך אבטחת הכוחות שמנעה את המשך פיגועי הענק באותה התקופה, ושמירה על ביטחון כוחותינו".

הלוחמים תארו את ההפלגה חזרה לארץ כמרגשת מאוד על רקע פועלם, גודל המבצע והאפקט שהוא ייצר בזירה הבינלאומית. השנתיים האחרונות היו עמוסות מאוד ועל תרומתם למערכה שבין המלחמות ומבצעים סודיים מול מדינות אויב קיבלו תעודות הערכה.

כבר בשנת 1948 הניח המודיעין הישראלי דגש על האזנות בזירה הימית אך הם שולבו ביחידת האזנות הכללית של אמ"ן. בשנת 1963 הוקמה יחידת האזנות עבור חיל הים בתוך יחידת 8200 אך בעקבות הטבעת אח"י אילת על ידי חיל הים המצרי אחרי מלחמת ששת הימים והרג של 47 חיילים הרוגים ו-91 פצועים, הוחלט על הקמת יחידת האזנות עצמאית במספן מודיעין לשיפור מתן התרעה בזמן אמת לכוחות מבצעיים בזירה הימית. לימים יקראו לה: "יחידה 663" שנחשפת כאן לראשונה.

יחידת המודיעין 663 של חיל הים. דובר צה"ל
מאזינים לכלי שיט במרחב/דובר צה"ל

"מגיעים כמה שיותר קרוב לאויב"

מראשית הקמתה חיילי היחידה נבחרו בקפידה, הוכשרו כלוחמים ימיים שמסוגלים להתמודד עם גלים גבוהים על גבי ספינות טילים, מזג אוויר סוער ושהייה בתוך צוללת עמוק בלב הים ולטווחים ארוכים. חלקם היה מומחה לשפה עוד בטרם התגייס, אך רובם עברו הכשרה קפדנית בעיקר בערבית עד שהפכו למומחי להגים שונים בהתאם לזירות. מאז במעלה השנים התפתחה היחידה, הגדילה את כוח האדם משמעותית וקלטה ציוד מתקדם ושמה ידוע היטב בקהילת המודיעין.

"כל כלי שיט שנכנס שנכנס לחיל הים, מאפשר לנו להגיע למקומות רחוקים יותר, ולמקומות קרובים יותר לאויב, שם אתה צריך להתאים מערכות של יחידה 663. כדי שיוכלו להגיע כמה שיותר קרוב לאויב", אמר ראש מחלקת מודיעין בחיל הים סא"ל ל', בן 37, והוסיף: "אין פעילות של חיל הים שהיחידה לא שותפה לה חלק מלקחי עבר". אחרי תהליך האיתור מועמדים לשירות בצה"ל, הם עוברים גיבוש שנעשה אחת לשנה. מי שעבר ונמצא מתאים לשירות כלוחם ימי, עובר טירונות והכשרה לשפה בבה"ד 15 של אמ"ן. לאחר מכן הם עוברים הכשרה כלוחמים ימיים והתאמות לשירות בסטי"לים וצוללות.

לפני כשנתיים החל תהליך שילוב בנות לוחמות ביחידה. רס"ן א', מפקד יחידת 663 בחיל הים, בעברו לוחם ומפקד בשייטת 13 - שעל אומץ ליבו מדברים מאחורי הגב בהתפעלות - סיפר: "הלוחמות ביחידה משרתות כשוות בין שווים. כרגע הן רק על סטי"ל. המחזור הראשון משתחרר ממש עכשיו".

אבו ג'יהאד וערפאת. AP
ערפאת וג'יהאד/AP
יחידת המודיעין 663 של חיל הים. דובר צה"ל
"מטרת העל היא להתריע״/דובר צה"ל

לוחמי 663 מאיישים חדר קטן וממוזג בצוללת או בספינת הטילים בגלל המערכות הטכנולוגיות שהותקנו בו. החדר מוגדר כסודי ביותר. לרוב יהיה זה חדר צדדי שמאפשר להתרכז בשיחות הטלפון ורשתות הקשר במרחב. אל החדר הקטן נכנסים שני לוחמי 663 או שלושה, תלוי בהיקף המבצע. החדר ממוזג בגלל מערכות טכנולוגיות מתקדמות. יהיו בו מחשב נייד וקלסרים עם מידע מודיעיני ומסד נתונים. הלוחמים ישבו בתוכו ויאזינו לכלי שיט במרחב או ליעדים על החוף. חלק מהמידע ישמש את מפקד כלי השיט כהתרעה, חלק ממידע קריטי לפעולות טקטיות או לבחירת נתיב השיט כדי לחמוק מעיני גרומים עוינים ולשמור על החשאיות שלו. חלק מהמודיעין שנאסף על ידי לוחמי היחידה ישמש את קהילת המודיעין בעתיד.

"הלוחמים מדלגים בין ספינות הטילים לצוללות. הם לא משרתים בכלי שיט קבוע. הכול תלוי בפעילות המבצעית. זה אתגר מנטלי. כל השירות שלהם הוא מאתגר. הם מוכנים כל הזמן לקבל טלפון ולהיות מוקפצים ליחידה כי מבצע יוצא לדרך", הסביר מפקד יחידת 663 והתגאה כי "מדובר בגיוס דו-ספרתי מדי שנה וכמעט ואין לנו נשר מהיחידה". במספן מודיעין מדגישים כי לוחמי היחידה אמנם ממלאים משימות קודם כל עבור חיל הים, אך פועלים במשותף עם אמ"ן, המוסד ושב"כ מאחר והם נמצאים במיקום קרוב ואינטימי לאויב לעתים במרחב הימי שלו מבלי שיידע על כך.

סגן מפקד היחידה רס"ב א' בן 41, מוגדר כמומחה שפה ולהגים, סיפר כי "היתרון המשמעותי של היחידה כזרוע שעובדת בכל מקום, ורחוק מאוד, שאתה יכול להביא דברים בלעדיים שלא תקלוט אותם במערכים מהחוף (מהיבשה א.ב). החיבור שלנו היום להפקה (מודיעין א.ב) בחוף, החיבור לאמ"ן, עושה את הלוחם ביחידה הרבה יותר טוב. הרבה יותר מבין מודיעינית. כשהוא יוצא אל הים הוא יוצא הרבה יותר חד".

לוחמי 663 מוגדרים כלוחמים לכל דבר בכלי השיט והם נדרשים להתאים את עצמם להפלגות ממושכות בצוללות וסטי"לים תחת תנאים קשים. מפקד היחידה התייחס לאופי השירות: "אי הוודאות היא חלק מהשירות. זה מתחיל מהכוננות וההקפצות מהבית. אתה יוצא ליומיים בתכנון ופתאום זה יכול להיות שבוע. יש תקופה יותר ארוכה ויותר קצרה, האחריות שיש על הבן אדם בפעילות. אנחנו בלעדיים לאמירה על מה שקורה. הלוחמים מול מפקד הספינה. מול מפקד הצוללת ובסוף צריך להוציא אמירה".

חיל הים. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מעל הכול היא התרומה הטקטית בזמן אמת/דובר צה"ל, דובר צה"ל

סגן מפקד היחידה הצטרף לדבריו על האתגר של הלוחמים בלב ים הרחק מגבולות המדינה. "זה תחום ייחודי מאוד בספינה. אין להם תחליף. אתה לבד בים. אין לך עוד יכולת להתייעץ. נכון שיש טלפון אבל שאתה צריך לדווח בזמן קצר ומיד אתה לבד. אין קצין שיושב לך על הראש. זה צוות קטן ומצומצם שרק הוא יודע את השפה. צוללת? לא תמיד יכולה לסמוך על מה שקולטים עבורה מהחוף. היא לא תמיד זמינה. כשיש לך צוות שנותן לך מודיעין בזמן אמת יש לך יתרון עצום. לא בכל זירה אתה יכול לקלוט את הכול מהארץ. לפעמים הדיווח הוא קריטי. אז אין לך את הזמן ל'בוא נדבר עם הארץ', הלוחם צריך לתת התרעה לכוח על איומים בזירה, תמונת מצב ימית, הוא חי את המצב. עולה משהו רלוונטי? הוא מעביר לחפ"ק. אתה גם יכול לתת מודיעין עוכר על עבודות שבוצעו".

סגן מפקד היחידה סירב להסביר מה היקף השפות אותם לומדים הלוחמים בעידן שבו האיום האיראני מתגבר, כוחות זרים פועלים במרחב, וכוח קודס האיראני משקיע משאבים בתימן, אך כן הסכים להגיד כי "אנחנו לומדים את מה שמעניין את חיל הים. יש פה ריבוי של ניבים. זה אתגר. בסוף אני צריך לדעת לפעול איפה שחיל הים פועל. אנחנו יודעים היום לזקק את התוכן הספציפי כדי לתת מענה. אי אפשר לתת העמקה בכל ניב וניב. כי זה עולם שלם. אנחנו נותנים לחיילים את מה שהם צריכים".

ניתן להעריך כי השפה העיקרית היא ערבית והלהגים הנלווים אליה, אך גם פרסית ושפות נוספות בגלל זירות הפעולה השונות של חיל הים. על השאלה בדבר שילוב של בינה מלאכותית וטכנולוגיה שיודעת לתרגם שיחות בזמן אמת, לדייק מי הוא הדובר ולהתאים את תמונתו, אמר סגן מפקד היחידה: "אנחנו כרגע בשלבי אימוץ טכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו לנו לגשר באופן אוטומטי על מגוון של פערים אך הטכנולוגיה לא מחליפה את הבן אדם".

ראש מחלקת מודיעין סא"ל ע' אישר כי יש פערים בתחום השפות בגלל הפעילות הענפה בזירות רחוקות ואמר כי "היו לנו כמה מקרים בשנים האחרונות שנקלענו לאתגרי שפה לא צפויים. ואנחנו מגשרים על זה באמצעים טכנולוגיים עם יכולת להעביר חלק מהדברים אחורה. היו לנו מקרים שהעברנו אחורה. הכול תלוי איפה אתה".

הריאיון התקיים ב"בור" של חיל הים, עמוק מתחת לאדמה מקום משכנו של מספן מודיעין אליו מתנקז המידע המודיעיני השוטף והקריטי ופעילות כלל כלי השיט של החיל במזרח התיכון. כשהצוללת שולחת איתות על מיקום זה המקום הראשון לדעת. משם גם נשלטים המבצעים הסודיים במרחק עצום מגבולות המדינה. חלקם כוללים פיצוצים מסתוריים.

חיל הים. דובר צה"ל, דובר צה"ל
"לא בכל זירה אתה יכול לקלוט את הכול מהארץ"/דובר צה"ל, דובר צה"ל

ברגע שביקשתי שיגדירו מהו כישלון סא"ל ע' בחר להגיב בצורה מתוחכמת: "במבצעים מורכבים, אנחנו מתאימים את כוח האדם בהתאם למשימה. לא לכל משימה תוציא את אותם אנשים. יש לוחמים ותיקים, יש נגדים ותיקים ביחידה, הם אנשי שפה למתקדמים, ואם יש לך משימה מורכבת ששם אתה מבין שתצטרך להתמודד עם אתגרים, אתה תשלח נגד ולוחם ולא רק שני לוחמים צעירים".

סגן מפקד היחידה גם התייחס למעורבות לוחמי 663 בחיסול אבו ג'יהאד: "זה מקרה בוחן שמדגיש את היכולות והייחודיות של היחידה. שני לוחמים ותיקים של היחידה שיצאו לשם. עם הבנה מעולה של הלהג הספציפי מאוד, אחד מהם נולד שם. במקרה הזה יכולנו פשוט להקשיב למה שקורה בחוף. להקשיב לכוח המבצע. ממש מודיעין אינטימי על מה שקורה והם הביאו לתוצאות. להגיע למקום שאתה לא יכול לקלוט בו שום דבר מהארץ. לקחת לוחמים ששוחים בחומר, ולהגיד לך מה קורה בחוף, בזמן אמת, זה נראה לי הדבר הייחודי שקרה באותו מבצע". לאורך השיחה הדגישו המפקדים כי לוחמי 663 הם שותפי סוד בכל מבצע והם משתתפים בתהליך ההכנות כדי לדייק את המשימה עוד לפני ההפלגה.

בלא מעט מקרים סיפקה העבודה של הלוחמים ידיעות שפתרו תעלומות, בחלק מהמקרים הם חוללו התחלה של פרשיות מודיעיניות עבור קהילת המודיעין, אך מעל הכול היא התרומה הטקטית בזמן אמת.

חיל הים. דובר צה"ל, דובר צה"ל
"מודיעין ערכי לחיל הים"/דובר צה"ל, דובר צה"ל

"הלוחם אומר למפקד הכלי אתה יכול להיות פה. תישאר פה. האויב שנמצא פה בחוף או בים. אויב יכול להיות גורם אזרחי. גורמי טרור (לא רק מדינתי א.ב) אתה רוצה לזוז לפה? אתה יכול לזוז. הוא מאבטח או אומר לו תצלול, תפנה מערבה. בהרבה מקרים הסמל יעביר את המידע עם המלצה למפקד הצוללת. מטרת העל היא להתריע", אמר ראש מחלקת מודיעין סא"ל ע'. סגן מפקד היחידה חידד את דבריו והוסיף: "בזכות מה שאמרת פה המניע של אירוע מבצעי. אתה גורם לכך שמישהו לא יגלה אותך".

סא"ל ע' התייחס לתרומה של לוחמי 663 למערכה החשאית שמנהל צה"ל בשנים האחרונות נגד האיראנים, חיזבאללה ושאר ארגוני הטרור במזרח התיכון. "בשנים האחרונות כוחות חיל הים מהווים תוספת חלק משמעותי הולך וגדל בזירות מורכבות לפעולה ורחוקות יותר. יש לנו כמה דוגמאות שהלוחמים הביאו מודיעין מהים שהיה בלעדי אחרי שחזרנו והביא תועלת לגופי מודיעין נוספים. היחידה אפשרה לחיל הים לפעול בחלק מהמקרים במקומות רחוקים ומסוכנים וקרובים מאוד ליעדי אויב. אפשרה את זה כי היא ידעה להביא מודיעין שאבטח את הכוח. בזמן שבמערכים אחרים לא ידעו לתת את זה. ה'לאפשר' לכוחות לפעול במקומות הרחוקים שדיברנו עליהם כמו שקרה בשנים האחרונות בזירות מאוד רחוקות. מאוד רחוקות. זה משהו שאין לך אותו ממקורות אחרים בלי הלוחמים של 663. הם הביאו בשנתיים האחרונות מודיעין, בשטח, למפקדי הכוחות, מודיעין שחזר לפה שהיה ערכי לחיל הים, ולגופים אחרים, שאם לא היו מביאים אותו..(הוא מביט על קצין אבטחת מידע ומפסיק לדבר…. א.ב)".

  • עוד באותו נושא:
  • חיל הים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully