וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית נדירה של לוח אבן עם קללה עשויה לפתור תעלומה עתיקה: מתי נכתב התנ"ך?

10.4.2022 / 0:01

הארכיאולוג ד"ר סקוט סטריפלינג אמר שלדעתו התגלית בהר עיבל "טובה מכדי להיות אמיתית", לאחר שהבין שהיא יכולה לפתור את הוויכוח על מתי ומי באמת כתב את התנ"ך

תגלית: כתב סמוי מהעין נחשף בקטעי מגילות ים המלח של מדבר יהודה/רשות העתיקות

התגלית בהר עיבל בסוף החודש שעבר של לוח עופרת קטן מלפני 3,200 שנה ובתוכו קללה עתיקה בכתב עברי קדום חוללה "רעידת אדמה" ארכיאולוגית בחקר המקרא ויכול להיות שהיא אפילו מכילה רמז מרכזי להוכחה של מתי ומי באמת כתב את התנ"ך.

לוח העופרת המקופל שתוארך לבין השנים 1200-1400 לפני הספירה כולל את המילה יהוה בכתב פרוטו-כנעני, במה שהיא ככל הנראה ההופעה המוקדמת ביותר אי פעם של השם המפורש. אם התיארוך נכון, זה עשוי להוכיח שבני ישראל ידעו קרוא וכתוב כשנכנסו לארץ הקודש לאחר יציאת מצרים, והיו יכולים לתעד אירועים תנ"כיים בזמן שהם התרחשו.

הארכיאולוג סקוט סטריפלינג הסביר: "זה ממצא חשוב ביותר. יש המתארים את זה כממצא החשוב ביותר בתולדות חיינו, כי הוא עתיק יותר מכל הכתבים העבריים שהיו לנו קודם. אז זה יכול לענות לנו שאלות גדולות כמו: האם התנ"ך נכתב באמת בזמו שנטען שהוא נכתב והאם היה קיים בכלל כתב אלפביתי שבאמצעותו יכלו סופרים כמו משה רבנו ויהושע בן נון לכתוב? מבקרים רבים טענו, עד לנקודה זו נגד ההנחות האלה, ואמרו 'לא, התורה נכתבה הרבה הרבה יותר מאוחר - בתקופה הפרסית או בתקופה ההלניסטית', אבל הממצא הזה מטה את המאזניים לכיוון אחר".

הוא הוסיף: "זו הסיבה שקראתי לזה רעידת אדמה... כי יהיו לה כמה רעידות משנה".

עוד בוואלה!

האם משה רבנו אכן כתב את התורה? החוקר שחושף את האמת

לכתבה המלאה

בלוח שנמצא בהר עיבל שבשומרון, הידוע כ"הר הקללה" המקראי - נחרטה הקללה:
"ארור, ארור, ארור,
ארור לאל יהו.
תמות - ארור,
ארור - מות תמות.
ארור ליהו,
ארור, ארור, ארור"


הטקסט בלוח בתוב בכתב עברי קדום ש"ישן יותר מכל עברית שהייתה מוכרת לנו", אמר ד"ר סטריפלינג, מנהל החפירות בשילה העתיקה. הארכיאולוג הוסיף כי העופרת עצמה הגיעה מאתר ביוון העתיקה "בו ידוע כי המכרות היו בשימוש בתקופת הברונזה המאוחרת" - סוף תקופת הברונזה מתוארך בערך לשנת 1200 לפני הספירה.

צפו בד"ר סטריפלינג מסביר את חשיבות הממצאים

הלוח נמצא במקור בדצמבר 2019, אך הטקסט בתוך קפליו העדינים נחשף רק מאוחר יותר בסריקה טומוגרפית. אולם עבור ד"ר סטריפלינג, גודל הגילוי היה ברור כבר מהרגע הראשון, שכן הוא הבין שזה יכול להצביע על כך שהכתובים העתיקים והקדושים תועדו על ידי עדי ראייה בזמן אמת.

הוא אמר: "חשבתי שזה טוב מכדי להיות אמיתי. התנ"ך מתאר את הר עיבל בספר יהושע פרק ח' כהר הקללה, ונאמר שם ליהושע לכתוב קללות על עיבל - והנה מצאנו לנו מה שהיה לוח קללה באתר שהתנ"ך אומר שקללות היו קשורות אליו. פשוט נדהמתי ממה שמצאנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully