וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פסגת הנגב" תהפוך לפורום אזורי קבוע, לפיד: פותחים דלת לכל העמים באזור

עודכן לאחרונה: 28.3.2022 / 13:25

"פורום הנגב" שבו חברות ישראל, ארה"ב, האמירויות, בחריין, מצרים ומרוקו צפוי להתכנס מדי פעם לדיון בסוגיות אזוריות. לפיד: "בונים ארכיטקטורה אזורית חדשה". בלינקן: "הסכמי הנורמליזציה - לא תחליף לתהליך שלום עם הפלסטינים". שר החוץ של מרוקו: נשדרג היחסים עם ישראל

בווידאו: הצהרות של שרי החוץ בפסגת הנגב/צילום: לע"מ

שרי החוץ של ישראל, ארה"ב, מצרים, מרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות הודיעו היום (שני) על הפיכת "פסגת הנגב" לפורום קבוע שייקרא "פורום הנגב", ויתכנס אחת לכמה זמן כדי לדון בסוגיות אזוריות. במקביל יוקמו כמה קבוצות עבודה לנושאים ביטחוניים, מדיניים וכלכליים ספציפיים. "החלטנו להפוך את פסגת הנגב לפורום קבוע. אנחנו פותחים דלת עבור כל העמים באזור, כולל הפלסטינים, ומציעים להם להחליף את דרך הטרור בשגשוג והצלחה", אמר שר החוץ יאיר לפיד.

הפסגה נכנסה הבוקר ליומה השני והאחרון, ברקע הפיגוע הקטלני בחדרה שבו נרצחו שני לוחמי מג"ב. ששת המשתתפים - שר החוץ יאיר לפיד, שר החוץ האמריקני טוני בלינקן, שר החוץ המצרי סאמח שוכרי, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד, שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני ושר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה - מתכנסים בשדה בוקר.

בשלב ההצהרות, לפיד היה הראשון לשאת דברים, והוא פתח את דבריו בהתייחסות לפיגוע שאירע אתמול בחדרה. "אתמול התרחשה התקפת טרור בלב ישראל. זה היה רצח לשם רצח. הטרוריסטים רצו להרוג כמה שיותר חפים מפשע ולשפוך כמה שיותר דם", אמר לפיד, "אחרי ההתקפה חמאס וג'יהאד אסלאמי שיבחו את הפיגוע ואמרו שזו תגובה לפסגה שלנו כאן. הטרור מנסה להפחיד אותנו. הם לא יצליחו. לא ניתן לטרוריסטים להכתיב לנו מדיניות. ישראל מדינה חזקה ולא תכנע לטרור. כל השרים שלידי שותפים לתחושה הזו".

"אנחנו בונים כאן ארכיטקטורה אזורית חדשה. זה מרתיע את האויבים המשותפים שלנו - איראן ושלוחיה. מה שיעצור את איראן זה כוח ונחישות", אמר לפיד.

השיחת המרכזית ב״פסגת הנגב״ בהובלת שר החוץ, יאיר לפיד עם שרי החוץ של ארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים, 28.3.2022. אסי אפרתי, משרד החוץ
משתתפי פסגת הנגב, היום/משרד החוץ, אסי אפרתי

אחריו נשא בלינקן דברים, וגם הוא פתח בגינוי הפיגוע. "בשם הנשיא ביידן והעם האמריקני אנחנו שולחים תנחומים למשפחות הקורבנות. אנחנו עומדים לצד ישראל נגד טרור. מה שאנחנו עושים כאן זה בדיוק ההיפך לאלימות והרס חסר היגיון", אמר.

בלינקן הדגיש את חשיבות המפגש בין שרי החוץ. "רק לפני כמה שנים מפגש כזה היה בלתי אפשרי אפילו לדמיין. ארצות הברית תמשיך לתמוך בתהליך הזה ולנסות לחזק את היחסים בין ישראל למדינות ערב וננסה להרחיב את המעגל ולצרף עוד מדינות", אמר.

לצד זאת, הוא הבהיר כי העם הפלסטיני צריך להיות שותף להתפתחויות המדיניות. "הסכמי השלום האזוריים אינם תחליף לתהליך שלום עם הפלסטינים. אחד הנושאים שדנו עליהם היום זה כיצד המדינות שמשתתפות בפסגה הזו יכולות לסייע לפלסטינים", הדגיש.

עוד בוואלה!

בנט וגנץ הסכימו להפחית את המתיחות ולמצוא פשרה

לכתבה המלאה

שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, שלח אף הוא תנחומים למשפחות הנפגעים בפיגוע בחדרה. "הפסגה הזו הפכה דחופה יותר בעקבות מתקפות החותים, האיום של חיזבאללה וסוגיית הגרעין האיראני", אמר, "אנחנו רוצים להרחיב את שיתוף הפעולה עם ישראל. יש פוטנציאל גדול. הפורום הזה הוא צעד חשוב בהידוק היחסים".

גם הוא קרא לחידוש התהליך המדיני עם הפלסטינים. "אנו קוראים לשני הצדדים לחזור לשולחן המו"מ כדי להגיע להקמת מדינה פלסטינית".

"הוועידה - תשובה לטרור"

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בירך על הסכמי הנורמליזציה באזור. "אנחנו חושבים שהסכמי הנורמליזציה הם דבר חיובי. אנחנו רואים איך הנתיב שמצרים סללה הולך ומניב פירות", אמר והוסיף כי במהלך הפסגה "דיברנו על חשיבות תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים והצורך לשמר את פתרון שתי המדינות".

הוא הדגיש את מחויבותה של מצרים להיאבק בטרור. "אנו מגנים כל סוג של טרור ואלימות. זה התפקיד שלנו כמדינות ערביות עם רוב מוסלמי לצאת נגד טרור וקיצוניות", אמר, וקרא לישראל "להימנע מצעדים חד צדדיים שעלולים להוביל להסלמה בתקופת הרגישה הזו".

השיחת המרכזית ב״פסגת הנגב״ בהובלת שר החוץ, יאיר לפיד עם שרי החוץ של ארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים, 28.3.2022. משרד החוץ
לפיד בוועידת הנגב, היום/משרד החוץ

שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה אמר דברים ברוח דומה. "מרוקו מגנה את פיגוע הטרור בחדרה. אנחנו שולחים תנחומים למשפחות הקורבנות", אמר, "הנוכחות שלנו בוועידה הזו היא התשובה הטובה ביותר להתקפות טרור כאלה".

"אנחנו רוצים לשלוח שני מסרים - לעם בישראל - [הנורמליזציה] זה לא צעד אופורטוניסטי - זו החלטה שמבוססת על היחסים בין מלכי מרוקו לעם היהודי. כמעט לכל ישראלי יש מישהו במשפחה עם גם מרוקאי", הוסיף, "בקרוב אני אבקר בישראל שוב. במהלך הביקור הזה נשדרג את המעמד הדיפלומטי של מרוקו בישראל".

לצד זאת, גם הוא קרא להחייאת תהליך השלום עם הפלסטינים. "אנחנו תומכים בפתרון שתי מדינות ובהקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67' עם בירה במזרח ירושלים", אמר.

שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זאיד, בירך בתורו על הפסגה. "זה רגע היסטורי. אנחנו מנסים לשנות את הנרטיב וליצור עתיד טוב יותר", אמר. "זה חדש לנו להיות בישראל. אנחנו סקרנים. אנחנו רוצים ללמוד כי למרות שישראל הייתה חלק מהאזור, לא הכרנו אותכם. אנחנו צריכים להשלים פערים. אנחנו יכולים להילחם בטרור על ידי זה שנעבוד יחד ונחזק את היחסים בינינו".

הוא הוסיף כי "מצרים הראתה לנו מנהיגות לפני 43 שנה", ופנה לשר החוץ המצרי במילים: "תודה. אנחנו הולכים בעקבותיכם".

השיחת המרכזית ב״פסגת הנגב״ בהובלת שר החוץ, יאיר לפיד עם שרי החוץ של ארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים, 28.3.2022. משרד החוץ
שרי החוץ בפסגת הנגב, היום/משרד החוץ

לדברי פקיד ישראלי בכיר ששוחח עם וואלה!, במהלך הפסגה השישה נדונה בין היתר בניית מנגנון שיתוף פעולה ביטחוני אזורי מול איומים אוויריים, כגון טילים ומל"טים, וימיים - כפיראטיות בים האדום. הנושא עלה בשיחות בין שר החוץ לפיד לשרי החוץ של בחריין ומצרים אתמול בשדה בוקר, והדיונים בנושא נמשכו היום. המטרה היא לנסות להגיע להבנות להקמת צוות משותף עם נציגים מכל המדינות המשתתפות שימשיך לעבוד על הנושא לאחר הפסגה.

בכיר במשרד החוץ אמר אמש כי הפסגה לא תיפסק בגלל הפיגוע. שר החוץ יאיר לפיד עדכן אתמול את עמיתיו על התקרית - ואלה גינו אותה. "פיגוע הטרור המתועב הערב הוא ניסיון של קיצונים אלימים להטיל אימה ולפגוע במרקם החיים כאן", אמר לפיד. "מדינת ישראל תיאבק באופן בלתי מתפשר בטרור, נעמוד ביחד בנחישות עם בעלות בריתנו נגד כל מי שינסה לפגוע בנו".

גם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן גינה את הפיגוע. "אין מקום לאירועים חסרי היגיון כמו אלה, של אלימות ורצח, בחברה. אנחנו עומדים לצד שותפינו הישראלים ושולחים את תנחומינו למשפחות הנפגעים".

משתתפי ״פסגת הנגב״ בהובלת שר החוץ, יאיר לפיד עם שרי החוץ של ארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים 27 במרץ 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
משתתפי פסגת הנגב/אתר רשמי, מערכת וואלה!

יזן פלאח ושיראל אבוקרט, שני לוחמי מג"ב, נרצחו בפיגוע הירי שהתרחש ברחוב הרברט סמואל בחדרה, וחמישה נוספים נפצעו. שבעה נפגעי חרדה פונו לבית החולים הלל יפה.

פלאח, בן 19 מכסרא סמיע, התגייס למשמר הגבול לפני כשנה ושירת בפלוגה מ"ג במג"ב איו"ש. השאיר אחריו הורים, אח ואחות. אבוקרט, בת 19 מנתניה, התגייסה למשמר הגבול לפני כחצי שנה ושירתה בפלוגה מ"ג במג"ב איו"ש. השאירה אחריה הורים ואח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully