וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החות'ים בתימן תקפו בטילים ובמל"טים מתקני אנרגיה בסעודיה

20.3.2022 / 11:19

הקואליציה הסעודית אמרה כי לא היו נפגעים במתקפה הנרחבת, אך נזק נגרם לכלי רכב ולבתים. היקף הפגיעה במתקני הנפט, הגז והמים שהותקפו לא ידוע. המורדים השיעים הפרו-איראנים, שדחו הצעה לשיחות שלום בריאד, אמרו כי ביצעו "פעולה נרחבת בעומק הסעודי"

כבאים מנסים לכבות שריפהשריפה בארמקו, ערב הסעודית. AP
כבאים מנסים לכבות שריפהשריפה בארמקו, ערב הסעודית/AP

המורדים החות'ים בתימן תקפו הבוקר (ראשון) את ערב הסעודית במל"טים ובטילים ששוגרו לעבר מתקן גז, מפעל לטיהור מים, מתקן נפט ותחנת כוח - כך דיווחה סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית. הקואליציה הסעודית הנלחמת בתימן אמרה כי לא היו נפגעים במתקפה המשולבת, אך נזק נגרם לכלי רכב אזרחיים ובתים באזור. היא אמרה כי היא יירטה חלק מהשיגורים, אולם היקף הפגיעה במתקני האנרגיה לא ברור עד כה.

זאת הסלמה נוספת במלחמה ההרסנית, שנמשכת כבר יותר משבע שנים, והיא קורית על רקע הקיפאון בשיחות השלום בין הצדדים. החות'ים דחו בשבוע שעבר את הזמנת מועצת מדינות המפרץ לקיים שיחות שלום בריאד, והם דורשים לקיים את המשא ומתן במדינה ניטרלית.

במקביל, השיגורים לעבר מתקן הנפט אירעו בעת שחברת הנפט הממשלתית ארמקו הודיעה על זינוק של 124% בהכנסותיה בשנה שעברה, שהסתכמו ב-110 מיליארד דולר. הקפיצה הגדולה נובעת מהחששות המחודשים בעולם ממחסור באספקת אנרגיה, בין היתר בשל המלחמה באוקראינה והחרם על הנפט הרוסי. מחיר חבית נפט נע הבוקר סביב 107 דולר, אחרי שמוקדם יותר החודש הוא כבר נסק לשיא של 140 דולר.

ערב הסעודית ובעלת בריתה איחוד האמירויות הערביות מתנגדות ללחץ המערבי להגביר את תפוקת הנפט שלהן ולהרגיע את השווקים. לפי ההערכות, הן מסרבות לסייע לארצות הברית עד שלא תגביר את התמיכה שלה במלחמתן בחות'ים הפרו-איראנים. דובר המורדים השיעים אמר הבוקר כי מדובר ב"פעולה צבאית ורחבה בעומק ערב הסעודית", מבלי לפרט מעבר לכך.

המלחמה בתימן פרצה ב-2015 בעקבות כיבוש הבירה צנעא ורוב שטחה של צפון תימן בידי החות'ים. הקואליציה הסעודית בלמה את נפילת כל שטחי המדינה לידי המורדים, אולם היא לא הצליחה להשיב את השלטון לידי הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית והצדדים מנהלים מלחמת התשה. אחד ממוקדי הלחימה המרכזיים הוא במחוז מאריב העשיר בנפט, מעוזה האחרון של הממשלה בצפון תימן.

המלחמה יצרה את אחד המשברים ההומניטריים החמורים ביותר בעולם, והקואליציה הסעודית החריבה בתקיפות אוויריות תשתיות אזרחיות ופגעה במטרות אזרחיות כמו בתי חולים וחתונות. החות'ים, מצדם, משגרים בדרך קבע טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי-מאוישים אל מטרות ברחבי ערב הסעודית, ולאחרונה גם אל איחוד האמירויות הערביות. אף שבמעט מאוד מקרים הם הסבו נזק משמעותי, המתקפות על מתקני הנפט טלטלו את שווקי האנרגיה ולעתים אף שיבשו את תפוקת הנפט הסעודית.

על אף המאמצים של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לגמול את כלכלת הממלכה מהנפט, היא נותרה תלויה באופן משמעותי ביצוא הנפט כדי למלא את אוצר הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully