בנט, נתניהו. נועם מושקוביץ, פלאש 90
בנט, נתניהו/פלאש 90, נועם מושקוביץ

ליגה אחרת: כשישראל הופכת לשחקן משמעותי, אבל הביביסטים רק מייחלים לכישלונו של בנט

בן כספית

עודכן לאחרונה: 11.3.2022 / 13:11

הטרלול שבקע מהשופרות הביביסטיים בעקבות נסיעתו של בנט למוסקבה ולברלין העידו על עומק המדמנה בה שקענו. נתניהו מעוניין מאוד לחדש את המו"מ להסדר טיעון, אבל בפרקליטות לא נרשמת דחיפות. ועל קואליציית מתנגדי הדמוקרטיה והנאורות, שחברה להסית נגד גל העלייה מאוקראינה

אם היינו זקוקים להסבר (אנחנו לא זקוקים, תודה) מדוע כה חיוני היה להחליף את השלטון בישראל, לעקור את חבורת הנהנתנים, אנרכיסטים ופוסט ציונים שהשתלטה על מוסדות המדינה ולאוורר את האורוות, הרי שהשבוע האחרון ניפק לנו את הסיפור כולו, בקליפת אגוז רעועה אחת. התקפי הטנטרום והתרוצצויות הטירלול של שופרות נתניהו וערוציו בעקבות נסיעתו המפתיעה של ראש הממשלה נפתלי בנט למוסקבה וברלין העידו, בדיעבד, על עומק המדמנה בה שקענו בשנים האחרונות. גלי האיבה וקרקורי הצווחה בלול התרנגולות המורעבות אחרי כל טלפון נוסף של ראש הממשלה לפוטין, זלנסקי, שולץ, מקרון או מנהיגים אחרים, כנ"ל.

געיות הלגלוג לעבר ראש הממשלה תובלו, כרגיל, בכרכורי חנופה והתרפקויות עולב לכיוון מי "שפתח לו את הדלתות". זו אכן הייתה הבדיחה הטובה ביותר בישורת ההלצות של השבוע: בנט נסע למוסקבה וברלין רק כי "ביבי פתח לו את הדלתות".

תזכורת: נתניהו, בשנות שלטונו האחרונות, היה מקובל בעיקר על טראמפ, וגם זה הועמד בספק אחרי ה"פאק יו" שהביא ברק רביד. אה, שכחתי את בולסונרו ההזוי ואורבן הפשיסט. באירופה איש לא האמין למילה אחת שלו. ביידן לא רצה לשמוע ממנו. הוא גרם לנתק נורא עם המפלגה הדמוקרטית האמריקנית (מפלגת השלטון, כן?), יצר קרע מחריד בין ישראל לרוב רובה של יהדות ארה"ב ואילו בפעם האחרונה שנסע לפוטין, הוא המתין לו שלוש שעות בחוץ. הסעודים ניתקו איתו מגע אחרי שהדליף את הפגישה עם בן סלמאן. המלך עבדאללה לא דיבר איתו שנים. הוא התנצל בפני ארדואן, שילם לו פיצויים ונזרק לכל הרוחות מיד אחר כך. וזוהי רשימה מאוד חלקית. הוא לא פתח דלתות, הוא טרק אותן על האצבעות שלנו.

באירופה יש מלחמה נוראה ונתק בין הצדדים. צירוף של נסיבות, אינטרסים ויכולות הפך את בנט, לרגע היסטורי קטן, למי שנהנה מנגישות גבוהה לשני הצדדים הלוחמים וגם לשאר העולם. באותו רגע, הפכו הנסיבות את ראש ממשלת ישראל למצרך נדיר. הנסיבות הללו נוצרו גם בעקבות מה שמכונה בירושלים "המדיניות המדודה", במסגרתה ישראל מנסה להחזיק במקל בשני קצותיו ולא לשרוף את הגשרים מול פוטין משתי סיבות: העובדה שיש מאות אלפי יהודים בשדות הקרב והעובדה שיש רוסים בשדות הקרב שלנו בסוריה.

נפתלי בנט וקנצלר גרמניה אולף שולץ בביקורו הראשון בישראל במסגרת תפקידו, 2 במרץ 2022. ללא, אתר רשמי
בהשראתו נולד הרעיון לתיווך. בנט עם שולץ/אתר רשמי, ללא

מי שהכניס לבנט את הרעיון לעשות משהו עם הסיטואציה המוזרה הזו היה הקנצלר הגרמני אולף שולץ, שקפץ לכאן לביקור קצרצר ביום חמישי שעבר. הם ישבו בארבע עיניים ושולץ קונן על כי למרות שמדובר במלחמה איומה עם פוטנציאל התדרדרות גבוה, אין בין הצדדים ערוץ הידברות משמעותי ואין צד שלישי שינסה לתווך ביניהם. שם, בהשראת הקנצלר שולץ, ביום חמישי שעבר, נולד הרעיון. כעבור פחות מיומיים היה כבר בנט במוסקבה. לכן חזר דרך ברלין, לדווח להוגה הרעיון.

כשישראל הקטנה הופכת לשחקן משמעותי במשבר בינלאומי בסדר גודל כזה, אי אפשר היה שלא להביט על מקהלת השופרות מצווחת בחמיצות אחרי כל פעימת מונה של כל שיחה שקיים בנט עם מנהיג כלשהו, בלי להיתקף בבחילה. יומיים קודם הם לגלגו על האפשרות שבנט ינסה לתווך בין הצדדים הלוחמים. פתאום הם מצאו אותו בין מוסקבה לברלין, קייב ו-וושינגטון. אז הם נחרו בבוז, עברו לגידופים מזלזלים וייחלו לכישלונו. כן, הם פשוט רצו שזה ייכשל, כאילו כישלון של בנט זה לא כישלון שלנו. חלקם אפילו אמרו את זה בפה מלא. בקול צלול וקומה זקופה. בלי להתבייש, כי אזלה הבושה. בדיוק כפי שחלמו, לא מזמן, שעבאס יגרום לחמאס לשגר רקטות, ואז ביבי יחזור. מבחינתם, נתניהו חשוב מהמדינה. אין מה להשוות בכלל.

בין הטיפות

לאן זה הולך מכאן? מצד אחד, יש סימנים מעודדים. הרוסים החלו את המשבר עם שתי דרישות: דה-מיליטריזציה (פירוז) ודה-נאציפיקציה של אוקראינה. הפרשנות במערב הייתה כי פוטין רוצה לפרק את הצבא האוקראיני ולהחליף את זלנסקי. בהבהרות מטעם הקרמלין בימים האחרונים התברר שבעניין הפירוז הם מדברים בעיקר על חבל דונבאס וכנראה ירדו מהחלפת זלנסקי.

ואם כבר מדברים על האיש שהפך למנהיג הנערץ בעולם (בצ'כיה מוכרים לבנות הנוער כריות עם תמונתו וכיתוב "לישון עם זלנסקי"), הוא הודיע השבוע, בנונשלאנט, שירד מהרצון להצטרף לנאט"ו, כי התאכזב מאוד מהברית הצפון אטלנטית. האם הצדדים יורדים מהעצים? לא ברור כרגע. חובה להדגיש: אף אחד, בטח לא ישראל, לא לוחץ על זלנסקי איזה החלטה לקבל אל מול הדרישה הרוסית. ההחלטה היא שלו, ורק שלו. היא קשה מספיק גם בלי נודניקים מסביב.

יש גם אפשרות אחרת: שהנשיא מקרון צדק והרע מכל עוד לפנינו. המודיעין האמריקאי, שבאופן מפתיע מדייק בכל תחזיותיו במשבר הנוכחי, הודיע אתמול שפוטין מסוגל להשתמש בנשק כימי או ביולוגי. אם פוטין, בייאושו (האיש השמיד במו ידיו את שארית ההרתעה הרוסית בפלישה לאוקראינה) אכן יילך למחוזות הטירוף האלה, תצטרך גם ישראל לסיים את ימי ה"מדיניות המדודה" שלה. עד עכשיו, הריקוד המסובך הזה בין החתונות והריצה המוזרה בין הטיפות די הצליחו. אנחנו בשיירה של המחנה המערבי, אבל לא בראשה. אנחנו לא מתבלטים. על הדרך, אנחנו גם מורידים שני בכירי משמרות המהפכה בדמשק. אלא שמעכשיו, אם אכן פוטין יתעקש למקם את עצמו בין סטלין לצ'אושסקו, נצטרך להשתחרר מחליפת התיווך ולהתייצב במקום בו מדינת היהודים צריכה להתייצב ברגעים כאלה.

עוד בוואלה!

שעת השי"ן הגיעה: מעתה ואילך ההוראה היא לא להשאיר דבר, למעט אדמה חרוכה

לכתבה המלאה

"אם כל ההפגנות"

עצוב להביט בימים אלה על בנימין נתניהו. ההוא מה"ליגה אחרת" הביט, בעיניים כלות, על בנט נפגש עם פוטין ושולץ במוסקבה וברלין בעוד הוא נפגש עם אורלי לב ורונית הביביסטית. עברו יומיים-שלושה והמצב לא השתפר. להיפך. הרצוג התקבל בכבוד מלכים באנקרה, הרמטכ"ל כוכבי טס לבחריין וביבי חלה בקורונה. לא עזרו המסכות הכפולות והערדליים. בסוף זה הגיע גם אליו. בלי קשר ובלי ציניות, נאחל לו החלמה מהירה וקלה.

הוא מאוד רוצה לחדש את המו"מ להסדר טיעון עם הפרקליטות. רמזים וגישושים מטעם פרקליטיו שוגרו לאן ששוגרו, אבל לא נענו (פרקליטי נתניהו מכחישים מכול וכול שהייתה פנייה כזו). אני מעריך שהיועמ"ש החדשה, גלי בהרב מיארה, זקוקה לזמן ללמוד את החומר. אני מעריך שהפרקליטות, גם בעקבות עדותה של עו"ד דנה נויפלד, היועמ"ש של משרד התקשורת, לא חשה דחיפות להסדר טיעון. נתניהו דווקא חש. ביד אחת הוא מדרבן את השופרות להודיע, בתום כל חקירה נגדית במשפט, ש"התיק קרס". ביד השנייה הוא היה מאוד רוצה לשים קץ לסיוט הזה ולחזור הביתה בשלום.

ההערכה, בשני הצדדים, היא שהמו"מ עצמו יחודש בחודש מאי הקרוב. עד אז נהיה אחרי עדותו של שלמה פילבר והצדדים יוכלו להעריך במדויק מה מצבם. כאמור, אם זה היה תלוי בפרקליטי נתניהו, המו"מ היה מחודש עכשיו. אבל זה לא תלוי בהם. מקורותיי טוענים שפרקליטי נתניהו פנו לפרקליט המדינה וניסו להתניע את המו"מ מחדש. זה הוכחש. נחכה למאי. עד אז, נתניהו עוד רוצה להספיק לארגן את "אם כל ההפגנות" לקראת חידוש מושב הכנסת. אחרי פסח. הפגנה כזו, כך הוא מאמין, תסייע לו במו"מ על הסדר הטיעון. הוא צריך לקוות שהפעם, חוץ מצווחנים, יגיעו גם מפגינים. כי "אם כל ההפגנות" הקודמת, בכיכר הבימה הקטנה מלכתחילה, משכה משהו כמו 1,800 מפגינים, למרות מאמץ ארגוני אדיר ויקר של המארגנים. עוד מעט נגיד לארבע אמהות, ומפגינים אין.

בנימין נתניהו. -, עיבוד תמונה
הפגנה גדולה תסייע לו במו"מ על הסדר הטיעון. נתניהו/עיבוד תמונה, -

בייאושם, מנסים הביביסטים לדרבן את החרדים להפגין במקומם. אחד השופרות אף יצא בקריאה פומבית לחרדים להביא מיליון מפגינים וקיבל תשובה ניצחת משניים: העיתונאי ישי כהן ענה לו ש"נשמה, אנחנו לא עובדים אצלך. לא הצלחתם להוציא אלפים בודדים להפגנות, אז אתם רוצים שנעשה לכם את העבודה?", ואילו העיתונאי אריה ארליך הצחיק לעשות כשענה ש"לפני שאתה מטיף מוסר לחרדים, אני מציע שתדאג שנתניהו עצמו ייצא להפגין".

על מה הוויכוח בעניין הסדר הטיעון? הפרקליטות לא תחתום על הסדר טיעון בו לא יוסכם בין הצדדים, מראש, על קלון. כלומר הרחקתו של נתניהו מהחיים הפוליטיים לשבע שנים. פרקליטי נתניהו נמצאים במרחק נגיעה משם: אתם, הם אמרו למנדלבליט בזמנו, תדרשו קלון מבית המשפט, אבל תשאירו לנו את הזכות לבקש שהעונש יהיה נטול קלון. במאמר מוסגר, פרקליטי נתניהו יודעים שבפרקליטות יודעים שהסיכוי שבית המשפט לא יטיל קלון על נתניהו, אפסי. הם פשוט מבקשים לאפשר לנתניהו לא לתלות את עצמו, בעצמו. שבית המשפט יעשה את זה. כרגע, שני הצדדים בעמדתם.

בני ערובה

אחת הבעיות של נתניהו היא שאין לו איך למנף הפגנות. למעט גרעין קשה ושטוף מוח שמטנף את הרשתות והאווירה הציבורית, הציבור יודע שאין (ולא יהיה) תהליך מדיני, הציבור לא קונה את הלוקשים שמנסים למכור לו בעניין ההסכם עם איראן (האחראי הבלעדי למצב הנוכחי, זה נתניהו), הציבור לא באמת מאמין שהממשלה מכרה את יהדותה של המדינה לרע"ם (נתפלל כולנו שרפורמות הגיור והכשרות אכן ייצאו לדרך), הציבור זוכר שמי שאיבד את המשילות בנגב ובגליל זה נתניהו, שהגן בגופו על מערכת המשפט עשור שלם ולא פינה את חאן אל אחמר. הציבור בוודאי שלא קונה את ההתקפות הפרועות בעניין ניסיון התיווך של בנט במלחמה באירופה. מה נשאר?

להסית נגד גל העלייה הצפוי מאירופה. השופרות צווחים עכשיו שמדובר ב"לא יהודים". זכאי חוק השבות, מבחינתם, נוצרים גמורים. אין להם מה לחפש כאן. זה הכל מזימה להסגיר את מדינת היהודים לידיו של ישו הנוצרי, או משהו. כשאומרים להם שהעלייה של שנות ה-90 מרוסיה היא-היא האחראית הכמעט בלעדית לפריחה המשוגעת אותה אנו חווים עכשיו, הם מזלזלים. כשמראים להם שהעלייה ההיא הביאה לכאן כמות עצומה של אנשים משכילים, מהנדסים, מתמטיקאים, רופאים וכוח עבודה שעל פי כל המחקרים סייעה לישראל להפוך לסטארט-אפ ניישן ומעצמת סייבר, הם שורקים בוז. מבחינתם, כל זה לא משנה. הם לא יהודים, נקודה.

אז זהו, שהם כן. הם "זרע ישראל". הם אחים שלנו. הם ממלאים את שורות הלוחמים בצה"ל עד אפס מקום. הם המודדים, המהנדסים, המתכנתים, רואי החשבון, הרופאים ובעלי המקצועות הכי חיוניים לכלכלה הישראלית. הם חרוצים ובעלי מוסר עבודה גבוה. הם חלומה של כל כלכלה מודרנית. הם צינור החמצן שחובר לאפה של הכלכלה הישראלית בשנות ה-90 ועכשיו, כשסיימנו למצות את הפוטנציאל ואנחנו די תקועים עם מחסור כרוני בעובדי הייטק (באוקראינה מועסקים 50 אלף איש ע"י ההייטק הישראלי!!) יש סיכוי שיגיע לכאן גל חדש, קטן מקודמו אבל חשוב לא פחות. והביביסטים? "הם לא יהודים".

את חוק השבות חוקקה המדינה הצעירה שלנו ב-1950, בעודה מנסה לקום מאפר השואה. היוזם היה זרח ורהפטיג, איש "הפועל המזרחי", שהפכה אח"כ למפד"ל. לראות את המפד"ל של היום ולהתבייש. העקרון היה פשוט: כל מי שהיטלר שרף ("סעיף הנכד") ראוי להיות חבר במדינת היהודים. אם הוא רוצה בכך, כמובן. אגב, באותם ימים הממסד האורתודוקסי השחור, המסואב והשתלטן עוד לא אחז את המדינה במקום רגיש. היה ברור שהחברים האלה יעברו כאן גיור ויהפכו לחלק מאיתנו.

נחיתת עולים מאוקריאנה בנתב"ג 3 במרץ 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
השופרות צווחים שמדובר ב"לא יהודים". נחיתת עולים מאוקריאנה, שבוע שעבר/פלאש 90, אבשלום ששוני

בינתיים חלפו השנים, ממשלות קמו ונפלו, קואליציות נבנו והתפרקו והגענו למצב שמדינה שלמה הפכה בת ערובה למפלגות חרדיות סקטוריאליות. רוח הגיור המחבקת, המרחיבה, המכילה, אותה הוביל פעם מר"ן הרב עובדיה ומסמל יותר מכל הרב חיים אמסלם, הפכה קיצונית, נוקדנית, בלתי אפשרית. הם דורשים ממי שעובר גיור לקיים אורח חיים חרדי. הצלחנו "לגנוב" איכשהו את מסלול הגיור הצבאי. תודה לאל, אחרת גם חללי צה"ל היו נקברים כגויים. צריך לקוות שרפורמת הגיור תעבור, רבני הערים (האורתודוקסים!!) יוכלו לפתוח בתי דין לגיור ועם ישראל יזכה להתאחד עם בניו ובנותיו האובדים, כדי לפצות אותנו על אלה מקרבו שלא עובדים (וגם לא משרתים).

הטירוף הזה, של שינוי חוק השבות, מסמל יותר מכל דבר אחר שגם אחרי לכתו של נתניהו, יש כאן ניסיון להקים מחדש את המדינה, לבנות מחדש את הציונות, להגדיר מחדש כל מה שהוגדר כבר מזמן על ידי האבות המייסדים. זוהי הברית הלא קדושה שנכרתה בין הקיצונים המשיחיים, מאמיני "מדינת יהודה" ומתנגדי הדמוקרטיה והנאורות, לנאשם שמנסה להימלט מאימת הדין. האיש שזולל שרצים, מזלזל בתפילין ומנהל אורח חיים נהנתני/אוליגרכי, בד"כ על חשבון הציבור, הכתיר את עצמו למנהיג פיקטיבי של ישראל השנייה בקואליציה עם נערי הגבעות, קיצוני המערות, הכהניסטים והפוסט ציונים באשר הם.

מתווה נושם

ומה עושים עם הפליטים שאינם זכאי חוק השבות? השמאל הליברלי יצא השבוע על איילת שקד. מה יש בגברת הזו שכל אירוע גלובלי מגיע, איכשהו, לפתחה ומייצר מהומה? שקד הכריזה על מתווה שהשורה התחתונה בו הייתה קליטה של 5,000 פליטים אוקראינים לא יהודים. ההסתערות עליה הייתה מידית. בשמאל דורשים לפתוח את השערים לכל דיכפין. יש מלחמה, וכו'. שקד ניסתה לטשטש מעט את המצב כשהכלילה את 20 אלף האוקראינים שנמצאים כאן בלי אשרה במשך שנים, במספר הכולל. זה לא רציני. מצד שני, המתווה שלה דווקא רציני ואחראי.

ישראל אינה באירופה. מי שמגיע לכאן מאוקראינה, מתכנן הגעה. נמלט מאוקראינה למדינה סמוכה ואז קונה כרטיס לישראל. באותו רגע, הוא כבר לא מוגדר כ"פליט". צריך לזכור שאירופה כולה פתוחה בפני הפליטים. אין גדרות ואין גבולות. הם גם יכולים לקבל רישיון עבודה לשלוש שנים בעשרות המדינות ביבשת. משום מה, יש ביניהם המעדיפים לטוס לכאן. האם צריך לקבל אותם ללא הגבלה? זו השאלה.
הבהרה: אם ישראל הייתה סמוכה לאוקראינה, לא הייתה מתעוררת שאלה. הייתי עומד על הגדר ומעביר את הפליטים על גופתי פנימה. אם שעריה של ישראל היו מצילים נפש אחת ממוות, פציעה או סבל, הם צריכים להיפתח לאלתר. אבל זה לא המצב. צריך להוסיף עוד נתון למשוואה הזו: ישראל נערכת לקליטת עשרות אלפי עולים. זה מצריך תשתיות, מגורים, שירותים חברתיים, טיפול פרטני. זה מבצע לוגיסטי אדיר. אסור לשכוח גם שישראל היא מדינה קטנה המכילה שבטים רבים, האיזון הדמוגרפי שלה שביר, היא לא אירופה. ולכן, האיזון הנכון הוא לנסות לווסת את הזרם, כל עוד אפשר.

בין שקד לשרים זאב אלקין ופנינה תמנו-שטה פרצה מלחמה באמצע השבוע. אלקין ותמנו שטה האשימו אותה ב"בלימת העלייה", לאור הדרישה מכל מי שמגיע לכאן (עולה או פליט) לקבל קודם אישור דיגיטלי ממשרד החוץ. הוויכוח הזה אמור היה להיות מוכרע בקבינט הקליטה והעלייה אתמול בערב. גם היחס אותו קיבלו הפליטים בנתב"ג היה, בעיני כמה גורמים בממשלה, לא מספק. שקד טוענת שדווקא כן. בשטח - המצב אחר. צפיפות. דוחק. נשים וילדים ישנים על מזרונים. חרפה. צריך לתקן את זה מיד.

צעצוע של מטוס

דוח מבקר המדינה בעניין "כנף ציון", מטוס ראש הממשלה שהפך לפיל לבן מצופה זהב טהור, הוא מסמך חובה לכל מי שמנסה להבין איך נראית מונרכיה רקובה מבפנים. מבקר המדינה הוא אדם שאינו כשיר לתפקידו. הוא מעקר דוחות, מעלים שמות ולא מסמן אחראים. אני אעשה את זה במקומו.

אני מניח שהפרטים שפורסמו השבוע ידועים: מחיר שהאמיר במאות מיליוני שקלים מבלי שאיש בדק, העיר או עצר לחשוב. מטוס שלא מתאים לתפקידו, מיושן, שרק כדי להפעיל ולתחזק אותו צריך הון תועפות. אין ספור עיכובים והשהיות בגלל שינויים תכופים ודרישות מופרכות בכל הקשור ב"אגף האח"מים". מה לא היה שם: מקלחות בקרוב ל-5 מיליון שקלים, דרישה לתוספת תאי מזוודות (נחשו למה), פינות התארגנות, מראות, שידות, החלפה תדירה של צבעים לשטיחים ולקירות.

בדוח אין שמות. הנה, כשירות לציבור, השמות: ראש הממשלה עצמו, על פי עדות כל מי שהיה שם, הורה "להתייעץ עם הרעיה" בכל הקשור למטוס. שני ה"מתייעצים" הראשיים היו מי שהיה אז ראש המל"ל יוסי כהן (שמונה אח"כ לראש המוסד) ומי שהיה הסמנכ"ל עזרא סיידוף, שהורשע אחר כך בפלילים. כל הדרישות המופרכות באו משם. גם מה שמוסווה בתור "דרישות ביטחוניות", התחיל שם. במטוס מהסוג הזה, כל דרישה, אפילו לשנות את הצבע, היא דרישה ביטחונית, כי כל רכש הקשור במטוס כזה מצריך רכישה כפולה ומשולשת מכמה ספקים (כדי שאי אפשר יהיה לשתול בתוך המטוס אמצעי ציטוט או מזיקים אחרים). זה לא היה מטוס ראש הממשלה, זה היה אמור להיות מטוס מלכותי, צעצוע תפנוקים של מי שהאמינו שיישארו שם לעד. כמה סמלי הוא, שהם לא זכו לטוס בו.

מבצע פגסוס

גופתו המיוסרת של הברווז הצולע הובאה לקבורת חמור סופית ביום חמישי השבוע כשהרכב השופטים במשפט נתניהו דחה את דרישת סנגוריו של בנימין נתניהו לקבל מהפרקליטות את החומרים שנשאבו שלא כדין מהטלפון הנייד של עד המדינה שלמה פילבר. בית המשפט קבע כי "מצאנו שאין מקום להעבירם לנאשמים באשר אין בהם מידע רלוונטי להגנה". בכך אושרה סופית הגרסה המקורית של המשטרה ושל צוות הבדיקה הבינמשרדי: גם המעט שנשאב מחוץ לגבולות צו השופט, כלל לא רלוונטי לענייננו.

בעודנו ממתינים לתוצאות הבדיקה שהבטיחו בכלכליסט, כדי להבין מי או איך שיטו בהם להכריז על מדינת ישראל כרפובליקת בננות ועל משטרת ישראל כשטאזי, בואו נסכם: מישהו ערך כאן מבצע שיטוי מתוחכם, יקר ושאפתני. מישהו מאוד רצה שהציבור הישראלי יאמין שהמשטרה שלו שותלת רוגלות ריגול אצל אזרחים תמימים על פי גחמותיה. מישהו רצה שנחשוב שתפרו כאן תיקים. מישהו רצה לחולל כאן כאוס ולפרק את שאריות האמון שהאזרחים רוחשים למוסדות הממלכתיים החיוניים ביותר במדינה.

הוא נכשל. כפי שהוכיחה הבדיקה הפרטית שבוצעה על הניידים של שלושת המנכ"לים (שי באב"ד, קרן טרנר ואמי פלמור), הרוגלות שהושתלו עליהם היו חובבניות יחסית, לא קשורות ל"פגסוס", NSO או למשטרה. הן הושתלו מחו"ל והוסרו, באקט מחשיד, סמוך לפרסומים בכלכליסט. אותו מישהו שעומד מאחורי המבצע הזה, מאוד רצה שנחבר את הסרת הרוגלות מהניידים של המנכ"לים, לפרסומים. הוא רצה שנחשוב שהפרסומים גרמו למשטרה להתקפל במהירות ובבהלה. הוא רצה לספק "אקדח מעשן". הוא נכשל. למזלנו.

אפשר להגיע לזהותו של האחראי על המבצע הזה. זה יקר. צריך להעמיד בעלי מקצוע, לתת להם תקציב, לאפשר להם לרכוש גישה לשרתים שונים בעולם ולקוות שיצליחו לעקוב, במה שנקרה reverse engineering, אחר האופרציה כולה. לא, זה לא יקרה. נחכה למבצע הבא.

אמת מנצחת

בחודש מאי האחרון השתתף תא"ל (מיל) רונן מנליס, במקור קצין מודיעין שהיה גם דובר צה"ל, בתכנית טלוויזיה שדנה בפייק ניוז בקשת 12 (גילוי נאות, גם אני הייתי שם). במהלך התוכנית אמר מנליס כי "הצל", יואב אליאסי, מוותיקי הביביסטים בישראל, הוא "יצרן שקר יום יום, שעה שעה, עליו מתלבשים אנשים לגיטימיים ומפיצים את השקר עוד ועוד".

"הצל" הגיב בשורת פוסטים מתלהמים נגד מנליס, שזו זכותו, להם צורפה דרישה להתנצל על דבריו ולפצותו בסכום כסף אותו, כך הבטיח הצל, יתרום לחיילי צה"ל (תזכרו את הפרט הזה להמשך). מנליס לא נעתר. הצל המשיך להפציץ ברשתות והגיש נגד מנליס תביעת דיבה (לשון הרע) שלוותה בקרנבל תקשורתי ססגוני בכל ערוצי הביביזם במסגרתו נעקדה גופתו של מנליס לכרכרה רתומה לחמור, נמשחה בזפת ונוצות ונגררה בחוצות העיר לקול מצהלות הקהל. השאלה לא הייתה האם הצל יזכה בתביעה, אלא גובה הסכום.

אבל אז החל ההליך המשפטי. עורכי דינו של מנליס, יוסי בנקל ושי גליק מפירמת שיבולת, חשפו כי הצל הסתיר מבית המשפט את העובדה הפעוטה שהוא הוכרז כפושט רגל. על פי החוק, פושט רגל לא יכול להגיש תביעת דיבה ללא אישור הנאמן המופקד על נכסיו (התביעה מוגדרת אף היא כ"נכס"). על פי הטענה, הצל הסתיר מהנאמן שתבע והסתיר מבית המשפט שיש לו נאמן והוא בפשיטת רגל.

טיסת הבכורה של מטוס ראש הממשלה,  נתב"ג\ 3 בנובמבר 2019. צילום: קובי ריכטר, TPS
זה לא היה מטוס ראש הממשלה, זה היה אמור להיות מטוס מלכותי. מטוס רוה"מ/TPS, צילום: קובי ריכטר

לטענת עורכי הדין, זו לא הייתה טעות טכנית, אלא שיטה קבועה. מחד, הוא לא פורע את חובותיו, נקלע לחובות ומוכרז כפושט רגל, מאידך הוא מנסה לגרוף כסף ע"י הגשת תביעות, שהוא כלל לא רשאי להגיש. אבל זה לא נגמר. העובדה שהוא פושט רגל המתחמק מתשלום חובותיו לנושים מרתקת עוד יותר על רקע גיוס ההמונים שערך לא מזמן למטרה אותה הגדיר כ"גיוס כספים על מנת לרכוש דירה להוריי". גם במקרה הזה, הוא לא בדיוק עדכן את התורמים שהוא עצמו סרח ופשט רגל כי לא שילם את חובותיו. אין לי מושג איך נגמר גיוס ההמונים ההוא והאם הוריו של הצל זכו, סוף סוף, לקורת גג. יש לי מושג שבית המשפט מחק השבוע את תביעת הצל נגד מנליס, אחרי שנתן לו אורכה להביא אישור מכונס הנכסים להגשת התביעה ומשלא הובא אישור כזה, נמחקה התביעה.

מה עשה הצל כתגובה, השבוע? העלה באחד מחשבונותיו ברשתות החברתיות משאל בו הוא מבקש מעוקביו לענות על מי הם סומכים יותר: על ראש הממשלה נפתלי בנט, או על עגבניה רקובה. אני לא יודע מה הייתה התוצאה אבל ממליץ לעוקבים שכשמדובר בכספים, יעדיפו אפילו עגבניה רקובה על עורך המשאל. מוסר השכל? לא להירתע מבריוני הרשת, לא לפחד מתביעות השתקה, הפרקטיקה הזו נועדה להפחיד, להטיל אימה, לסתום פיות ועל הדרך לעשות גם כמה לירות. התגובה היחידה היא להיצמד לאמת. למרות הכל, בדרך כלל היא מנצחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully