וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד כבר כאן: שת"פ ישראלי ראשון לתדלוק במימן

עודכן לאחרונה: 27.2.2022 / 15:15

כלמוביל, סונול ובזן חתמו על שיתוף פעולה להקמת תחנת תדלוק במימן למשאיות יונדאי. "בטוחים כי המגמה העולמית תגיע דרכנו לישראל"

המעבר העולמי לכלי רכב המונעים באמצעות חשמל הולך ומתרחב, ובתעשיית הרכב יש את החברות שמסתכלות על השלב הבא - הנעת מימן לכלי רכב חשמליים.

כלמוביל, בזן וסונול חתמו על הסכם שיתוף פעולה ראשון בישראל, ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות. במסגרת ההסכם בין החברות בזן תייצר את המימן, סונול תקים את תחנות התדלוק לאספקת המימן וכלמוביל תעלה על כבישי ישראל את משאיות תאי הדלק מתוצרת יונדאי. כחלק מההסכם יוסיפו סונול ובזן משאיות המונעות במימן לצי הרכב שלהן, ומתחייבות ליישום המהלך כבר ברבעון השלישי של 2022.

פיילוט משאיות המימן של יונדאי הוכרז כבר בראשית שנת 2021, אז הצהיר אדווארד לי, סגן נשיא בכיר ביונדאי כי ישראל תהייה הראשונה לשלב משאיות מימן מחוץ לאירופה. אז הצפי היה שהן ייכנסו לשימוש עוד בשנה שעברה, אולם המועד נדחה לשנה הנוכחית. מבחינת יונדאי, ישראל היא "בטא סייט" אופטימלי למשאיות אלו בשל תנאי הדרך המגוונים, תנאי הכביש ומזג האוויר בה.

משאיות מונעות בגז. יונדאי,
נוע תנוע: משאית המימן החדשה של יונדאי/יונדאי

מים מהאגזוז

בכלי רכב מונעים במימן, אותם מפתחות יצרניות רכב מזה יותר מעשור וחצי, נעשה שימוש במימן על מנת לייצר תהליך כימי להפקת זרם חשמלי מפירוק המימן, כאשר תוצר הלוואי של התהליך הוא מים בלבד. יתרונות הנעת המימן על הנעה חשמלית מבוססת סוללה נובעת משלושה גורמים עיקריים.

הראשון הוא היעדר הצורך בסוללה שעלות ותהליך הייצור שלה גובים מחיר כלכלי וסביבתי גבוה ופירוקה גם הוא מצריך משאבים בשל החומרים המזהמים בה.

היתרון השני הוא האפשרות "לתדלק" את המכוניות בפרק זמן קצר יחסית לטעינה של מכוניות חשמליות וכן העובדה שסוג כזה של טעינת אנרגיה מבטל את הצורך בפריסת עמדות טעינה או מהווה פתרון למי שאינו יכול להתקין עמדת טעינה בביתו.

מצד שני, נתקלות מכוניות המימן במספר חסמים לא פשוטים על מנת להבשיל לשימוש אמיתי. הראשון בהם הוא היעדר תחנות תדלוק במימן (הנובעת בחלקה מהיעדר ביקוש), השני הוא הצורך לשנע ולאחסן את המימן שארוז במכלים מיוחדים תחת לחץ רב והשלישי הוא היצע הדגמים הקטן מאוד ומחירם הגבוה.

אולם בכל הקשור לציי רכב כבד דוגמת משאיות או אוטובוסים, יש למימן פוטנציאל חדירה גבוה משמעותית מאשר במכוניות פרטיות, כך שייתכן מאוד שהוא יהיה מנוע הצמיחה של סוג ההנעה הזו. כך למשל, הן משאיות והן אוטובוסים הינם כלי רכב שאופי השימוש בהם הוא "טבעתי", כלומר, הם יוצאים וחוזרים למקומות קבועים ומסלולי השימוש בהם צפויים וידועים מראש.

השילוב הזה מאפשר הן השקעה כדאית בתשתית תדלוק באותן "תחנות" והן התאמה של כלי הרכב לטווחים שמציע המימן שכן אלו קבועים וידועים מראש. בנוסף, יש לציין את החיסכון המשמעותי בעלויות תפעול, צמצום זיהום האוויר והרעש באזורים מיושבים שיציעו כלי הרכב האלו.

הדגם הראשון שיגיע לישראל ויונע במימן יהיה ה- XCIENT Fuel Cell משאית קלה של יונדאי שתוכל לנסוע 400 ק"מ בכל תדלוק בן 8 דקות של מימן. הצפי הוא שיונדאי תייצר כ-2,000 משאיות מימן עד שנת 2025. בהמשך צפויה היצרנית להרחיב את מעטפת הדגמים עם מכונית פרטית מונעת מימן, זו תיוצר תחת מותג נפרד בשם NEXO, בדומה לייצור סדרת הדגמים החשמליים מונעי הסוללה שלה תחת המותג איוניק.

בזן סונול ויונדאי בשת"פ חדש. יוסי אלוני,
מימין: מלאכי אלפר מנכ"ל בזן, יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל וניר גלילי, מנכ"ל סונול/יוסי אלוני

מימן ומחיר החיתולים

במעמד החתימה ציין ניר גלילי, מנכ"ל סונול, כי "סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. אני בטוח כי המגמה העולמית של שימוש במימן תגיע דרכנו לישראל ותשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה וידידותית לסביבה הרבה יותר".

מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן, הדגיש כי שיתוף הפעולה מהווה שלב מעשי ראשון ביישום האסטרטגיה של בזן, במטרה להפוך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה בדגש על שוק המימן.

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל, ציין כי "מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי. ישראל הינה בין המדינות הראשונות בעולם לשלב הנעת תאי דלק מימני בכבישי הארץ ושיתוף הפעולה בין החברות ממצב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם בראייה סביבתית.

ההכרזה של שלוש החברות על כניסת המשאיות החדשוות מגיעה ברקע הידיעות על הלחימה באוקראינה ויחד איתה עליית מחירי הדלק בעולם. אלו, גם ללא קשר לסבב הלחימה הנוכחי ידעו תנודות משמעותיות בשנתיים וחצי האחרונות ובאופן כללי מתאפיין מחיר חבית נפט בחוסר יציבות לאורך השנים.

בעוד השוק הפרטי נוטה כרגע להמרת הנעת הבנזין והסולר לחשמל, בתחום הרכב הכבד המעבר הזה כמעט ואינו מורגש, אולם מחירי הדלק משפיעים על יוקר המחייה גם הרבה מעבר למה שקורה במשאבת הדלק והמכונית הפרטית שלנו - שכן עלויות שינוע סחורות, נותני שירותים ועוד מושפעים גם הם מעליית מחירי הדלק. למעבר להנעה חלופית שעשויה להוזיל את מחירי התפעול השוטפים עשויה להיות השפעה משמעותית גם על היבטים אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully