וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 "מזונות על" שממש לא ראויים לתואר הזה

עודכן לאחרונה: 27.2.2022 / 10:09

הפירות האקזוטיים מהצד השני של העולם, המיץ המפורסם שכל חובב תזונה מכיר והשמן שהחליף אצל הרבה אנשים את שמן הזית המסורתי - אלו המאכלים שזכו להייפ מוגזם אבל לא באמת מצליחים לעמוד בו

החברה האנושית תמיד הייתה מושפעת מטרנדים ומאופנות מתחלפות - וזה ללא ספק רק הלך והתעצם בימי הדיגיטל והרשתות החברתיות. בתחום התזונה, אי אפשר לפספס את "מזונות העל", אותם מאכלים שמבטיחים להילחם במחלות, להאריך את החיים ולשפר את הבריאות. באופן כללי, רבים מהמאכלים האלו אכן מספקים יתרונות בריאותיים רבים, אך חלק מהמומחים סבורים כי התיוג שלהם כ"מזונות-על" נשען גם על מניעים שיווקיים וכדאי לקחת אותו בעירבון מוגבל.

התיוג של מאכלים כ"מזונות על" עלול לגרום לאנשים להאמין שאם הם פשוט יאכלו אותם בכל יום, הם בהכרח יהיו בריאים יותר וזה יכפר גם על בחירות פחות בריאות שהם מקבלים. בפועל, חשוב לזכור שככל שהתזונה מגוונת ועשירה יותר, כך התרומה שלה לבריאות תתעצם. ובעוד שיש המון פירות, ירקות ומאכלים אחרים שבהחלט מומלץ לאכול הרבה מהם - יש כאלו שמתויגים כ"מזונות על", אבל בפועל פשוט נהנים מ"הייפ" שאינו מוצדק. הנה כמה מהם:

שמן קוקוס

שמן קוקוס. ShutterStock
אחד המזיקים ביותר מבחינת ההשפעה על הכולסטרול. שמן קוקוס/ShutterStock

בשמן קוקוס, כמו בשמנים אחרים שמשמשים לבישול, יש חומצות שומן טובות שממלאות תפקידים חשובים במערכות הגוף השונות. לפני כמה שנים, שמן הקוקוס נתפס כבחירה פופולרית בקרב אנשים רבים שרצו לשפר את הבריאות בלי לוותר על מאכלים שמנוניים. בפועל, סקירה מקיפה שנערכה בנושא קבעה שהשמן עלול להגדיל את שיעור ה"כולסטרול הרע " (LDL) בגוף בשיעור דומה לזה של חמאה.

עוד בוואלה!

תזונה בריאה יכולה להאריך את החיים ב-10 שנים. אז מה כדאי לאכול?

לכתבה המלאה

ב-2020, איגוד הלב האמריקאי (AHA) פרסם גם הוא סקירה שהשוותה בין 16 סוגי שמנים כדי להבין איך הם משפיעים על הבריאות. שמן קוקוס הוגדר שם כאחד המזיקים ביותר מבחינת ההשפעה שלו על הכולסטרול. באותה הסקירה צוין כי אחד השמנים הבריאים ביותר הוא עדיין שמן זית, שבצריכה מבוקרת עשוי דווקא להועיל לבריאות.

מיץ עשב חיטה

מיץ עשב חיטה. ShutterStock
לא, הוא לא מונע סרטן. מיץ עשב חיטה/ShutterStock

אנחנו יודעים מה אתם חושבים - איך משקה כל כך ירוק וטבעי, שמריח כמו מכסחת דשא - לא יעשה אותנו בריאים יותר? אז כן, עשב חיטה, כמו צמחים ירוקים אחרים, מכיל כלורופיל שמקנה לו את הצבע הירוק ומספק תרומה משמעותית לבריאות. הבעיה מתחילה כשחושבים שהוא מועיל למצבים שאין הוכחה שהוא אכן יסייע להם - כמו במניעת סרטן לדוגמה.

חלק מהאנשים מאמינים כי נבט חיטה ממלא תפקיד חשוב במניעת סרטן ולעיתים אף בטיפול בסרטן. זאת לאחר פרסום של מחקר מעודד שנערך בנושא. הבעיה היא שהמחקר המדובר לא נערך על בני אדם, וכשמדענים אכן ניסו לבדוק את ההשערה הזאת על בני אדם, הם לא מצאו שום הוכחה חותכת באשר ליכולת של נבט חיטה למנוע סרטן או לטפל במחלה ובתסמיניה. כאמור, לנבט חיטה אכן יש יתרונות רבים - אבל הוא לא יותר "מזון על" מירקות ועלים אחרים שמכילים כלורופיל.

דבש

גיף דבש. Giphy
בגדול, זה סוכר. דבש/Giphy

כשחולים, אחת הדרכים הכי מוכרות לגרום לעצמנו להרגיש קצת יותר טוב היא להכין כוס תה עם דבש ולימון. החום והמתיקות עוזרים להקל על הגרון הבוער, אבל יש אנשים שהולכים רחוק יותר עם הציפיות שלהם מהמשקה וחושבים שהדבש לכל הפחות יהיה בריא יותר מהסוכר הלבן ואולי אף יכול לטפל במחלה ולסייע בהחלמה.

בפועל, צריכת סוכר מכל סוג מגבירה משמעותית את הסיכון למחלות לב, השמנה וכמובן סוכרת. זה נכון גם לגבי סוכר ממקורות טבעיים יותר - כמו דבש, מייפל ואגבה. האופן שבו הגוף מעבד את כל סוגי הסוכר הוא זהה, ולכן הנזק הפוטנציאלי יהיה זהה. וכשאנשים חושבים שדבש פחות מזיק מסוכר - הם יכולים לצרוך יותר ממנו, בלי להאמין שהם גורמים נזק.

נדגיש כי דבש אכן מכיל נוגדי חמצון שתורמים לבריאות, אך כאמור כדאי להימנע מצריכה מופרזת. עם זאת, באופן די מפתיע, מחקרים מצאו כי דבש יעיל דווקא בקיצור ההחלמה של פצעים או מחלות עור - בייחוד כוויות, חתכים, צלקות ואפילו הרפס ופסוריאזיס.

חלב שקדים

חלב שקדים. ShutterStock
לא מזיק, אבל גם לא מועיל. חלב שקדים/ShutterStock

אם בחרתם לזנוח את חלב הפרה ולעבור לחלופות צמחיות - בטח ניסיתם גם חלב שקדים שנחשב לאחת הבחירות המובילות בתחום. קודם כל חשוב להדגיש, חלב שקדים כנראה לא יזיק לבריאות והוא אכן מהווה חלופה ראויה לחלב פרה, אך בפועל, כדאי לנפץ כמה מיתוסים שמלווים את הבחירה בו.

שקדים, כמו אגוזים אחרים, מכילים שורה ארוכה של חומרים מזינים כמו נוגדי חמצון, חלבונים, סיבים ומינרלים. אולם רוב הרכיבים האלו מצויים דווקא בקליפת השקד, שלא משתמשים בה להפקת תחליף החלב. בפועל, חלב השקדים מאבד את רוב החומרים המזינים שבו בתהליך הייצור, כך שהמוצר הסופי אינו מספק את אותה התרומה לבריאות של השקדים עצמם. זה אמנם לא הופך אותו למזיק כאמור, אך הוא גם לא "משקה העל" שחלק מהאנשים חושבים שהוא.

כל מאכל אקזוטי שמשווקים לכם בהגזמה

אסאי. ShutterStock
בריא, כמו כל פרי אחר שעולה הרבה פחות. אסאי/ShutterStock

בטח ראיתם לא מעט פרסומים בשנים האחרונות (מודים שגם אצלנו), על פירות וצמחים אקזוטיים כמו גוג'י ברי, אסאי, מנגוסטין או דוריאן - שעשו את כל הדרך מאזורים מרוחקים ברחבי הגלובוס, כדי לספק לכם יתרונות ייחודיים שיעשו אתכם בריאים ומאושרים יותר. זה לא יהיה נכון להגיד שהפירות האלו לא תורמים לבריאות, אך התרומה שלהם לא שונה בהרבה מזו של תפוח, בננה ותפוז. עם זאת, תג המחיר שלהם בדרך כלל גבוה בהרבה מזה של הפירות המקומיים כמובן.

באופן כללי, אם אתם באמת רוצים להיות בריאים יותר, שורה ארוכה של מחקרים מראה שכדאי לכם פשוט לאכול הרבה פירות וירקות בכל צבעי הקשת. אתם לא צריכים לבחור מוצרים ספציפיים, יקרים או אקזוטיים - אלא פשוט את אלו שיהיו טעימים וגם משתלמים בטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully