וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה במקרה עיירת רפאים מדברית בת 4,000 שנה ממנה יצא אברהם אבינו

6.3.2022 / 0:01

משתמש גוגל מפות הצליח לאתר את שרידיה של העיר העתיקה אור, שחלק מחוקרי המקרא משוכנעים שזוהי אור כשדים, מקום הולדתו של אברהם אבינו - ולכן למעשה הייתה גם מקום לידתו של כל העם היהודי

משתמש גוגל מפות חד הבחנה מצא את שרידי העיר "אור" שנכבשה על ידי חולות המדבר של עיראק, על אף שבעבר שימשה כביתם ההומה של למעלה מ-65,000 איש.

על פי הפירסום ברדיט הגולש טוען שאיתר עיר נטושה בגוגל מפות, אלפי שנים לאחר שהפכה לעיר רפאים מדברית. כותב הפוסט, המכונה u/mystery_unrolles, שיתף 3 תמונות אוויריות של העיר ההיסטורית "אור", שלמרות שהחלה לשקוע בחולות בשנת 550 לפנה"ס ולאחר 500 לפנה"ס כבר לא הייתה מיושבת - עדיין ניתן לראות בה בניינים ענקיים שמציצים מהחול. המשתמש כתב: "העיר אורו/אור נוסדה במאה ה-20 לפני הספירה (לפני כ-4,000 שנה). באותה תקופה היא הייתה העיר המאוכלסת ביותר באזור במסופוטמיה עם 65,000 תושבים".

מאוחר יותר הוא ציין בתגובות את הקורדינציות המדויקות בהן מצא את העיר בגוגל מפות - 30°57′42″N 46°06′18″E והוסיף: "יש ערים עתיקות יותר מאור, למשל מואנג'ודארו, אחת מערי תרבות עמק האינדוס, שנוסדה לפני כ-4,500 שנה (סביר להניח)".

שרידי העיר העתיקה אור התגלו בגוגל מפות. GOOGLE MAPS, צילום מסך
שרידי העיר העתיקה אור התגלו בגוגל מפות/צילום מסך, GOOGLE MAPS

לפי בריטניקה, המחוז בדרום מסופוטמיה, כיום דרום עיראק, היה ממוקם בעבר על מה שהיה נהר הפרת וזו אחת הערים העתיקות ביותר באזור. מתיישבים הגיעו לאזור באלף הרביעי לפני הספירה ולפני שקיעתה היא שימשה עיר מרכזית באיזור, אך כיום נותרו בה רק הריסות ושרידי הזיגוראת, מבנה עתיק וגבוה ששימש לפולחן לאל הירח לננה במיתולוגיה השומרית.

עוד תגלית בגוגל מפות

שרידי גולאג רוסי נחשף במקרה: המקום המדכא בהיסטוריה

לכתבה המלאה
שרידי העיר העתיקה אור התגלו בגוגל מפות. GOOGLE MAPS, צילום מסך
שרידי הזיגוראת/צילום מסך, GOOGLE MAPS
שרידי העיר העתיקה אור התגלו בגוגל מפות. GOOGLE MAPS, צילום מסך
שרידי העיר העתיקה אור התגלו בגוגל מפות/צילום מסך, GOOGLE MAPS

ככה שרידי העיר נראים מקרוב:

האם כאן נולד אברהם אבינו?

ישנם חוקרי מקרא המאמינים שהעיר אור היא למעשה "אור כשדים", מקום לידתו של אברהם אבינו ולכן למעשה גם מקום לידתו של כל העם היהודי, ממנה יצא אברהם עם משפחתו לחרן. מחרן נשלח על ידי אלוהים לארץ כנען.העיר אור כשדים מוזכרת בסיפורי התנ"ך ארבע פעמים, כשבספר בראשית אוּר כשדים נרמזת כמקום לידתו של אברהם וממנה יצא תרח, אביו של אברהם, להשתקע בחרן.

הארכאולוג סר לנרד וולי, שביצע חפירות באתר העיר השומרית אור שיער כבר בשנת 1927 כי ייתכן ומדובר באור כשדים המקראית. אור הייתה עיר חשובה בשומר ולאחר מכן באכד וחורבותיה נמצאים בתל אל-מקיר. במקור שכנה אור על גדות תעלה מלאכותית המחוברת לנהר פרת אך מחמת השינויים באפיק הנהר, הוא זורם היום במרחק של כ-20 קילומטר משם. "אור" היא "עיר" בשפה השומרית, ולפי המסורת השומרית נוסדה עוד לפני המבול, שמופיע גם בכתבים השומריים העתיקים. לפי פרשנות זו, התווספה לשם העיר המילה "כשדים" מאחר שבשלב מאוחר הם התיישבו שם או שהיא נוסדה על ידי על ידי בנו של אוּר בן כשד, ככל הנראה מצאצאי ארפכשד, בנו השלישי של שם בן נח.

לעומת זאת, יש חוקרים שמזהים את אור כשדים במקומות אחרים כמו העיר אורפה בדרום טורקיה של היום, או העיר אורקש בצפון סוריה, השוכנת מזרחית צפונית לעיר חרן. במקביל, פרשני התורה חלוקים בדעתם האם אברהם אכן נולד באור כשדים כמו אביו או שנולד בכלל לאחר שאביו כבר עבר לחרן.

כעת, כשהעיר נטושה ונבלעת לה בחולות המדבר, היא אתר מרתק עבור ארכיאולוגים מקצוענים וחובבים. הגולשים ברדיט הביעו את התלהבותם מהתגלית: "אני אשמח לבקר שם בשלב מסוים כדי לראות את הבניינים האלה ולבדוק מדוע התנ"ך מזכיר את אור כל כך הרבה פעמים", כתב אחד ואחר הוסיף: "קראתי איפשהו שאור היא מועמדת מאוד סבירה לענות להגדרה של העיר האנושית הראשונה". אדם שלישי הוסיף: "זאת העיר שממנה בא אברהם. כך מוזכר הרבה פעמים בתורה. סביר להניח שאברהם חי בימי הזוהר של העיר הזו".

חלק מהמבנים במקום שנחשפו בעבר בחפירות במקום שבו להתכסות בחול, ולא ידוע האם הדבר נעשה בכוונת מכוון או אם על ידי כוחות הטבע. הזיגוראת הגדול עדיין חשוף לגמרי והוא המבנה השמור היחידי באתר. במפתיע, על אף המצב הפוליטי בעירק, האתר נגיש לתיירות, אך הוא מכוון בעיקר לתיירות פנים. מאז מלחמת עירק שפרצה בשנת 2003 שוב הגיעו מבקרים תיירים מערביים לאתר, אך רובם היו אנשי כוחות הקואליציה, המגיעים מבסיס צבאי מערבי הסמוך לאתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully