וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקדת גל"צ מסבירה למה הדיחה את ברדוגו: "נגד התלהמות וביזוי"

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 19:58

מ"מ מפקדת גלי צה"ל גלית אלטשטיין במכתב לעובדי התחנה לאחר הורדת "וילנסקי את ברדוגו": "יש לעשות הבחנה ברורה בין דיווח עובדתי לפרשנות או דעה. מוטלת עלינו החובה לאמץ את הקוד האתי של גלי צה"ל לא רק בכתובים אלא גם במעשים"

הורדת תוכנית האקטואליה "וילנסקי את ברדוגו" עוררה סערה גדולה, ומ"מ מפקדת גלי צה"ל גלית אלטשטיין הבהירה במכתב שהוציאה לאנשי התחנה את פשר הצעד.

"בחודשים ובשבועות האחרונים עוברת גלי צה"ל שינויים משמעותיים", כתבה אלטשטיין, "מטרתם המובהקת היא לממש את ייעודה של גלי צה"ל כתחנת שידור צבאית וציבורית, ובתוך כך, לאפשר למחלקת החדשות של התחנה כר פעולה מקצועי וממלכתי, כפי שראוי שיהיה במערכת חדשות מובילה בשידור ציבורי. מערכת חדשות עצמאית מעניקה לאוחזיםבה בכלל, ובשידור ציבורי בפרט, עוצמה רבה שמקפלת בתוכה חובות רבים.

"נשמת אפה של מערכת חדשות היא היכולת להאיר פינות חשוכות, לחשוף עוולות, להשתמש בכוחה לשנות את אשר ניתן, ולשרת את האינטרס הרחב של ציבור המאזינים בכלל חלקי החברה. חובתה של מערכת חדשות לספק מידע מהימן, מהיר ככל שניתן ורלוונטי, לחשוף ממצאים על הטעון תיקון, לספק פרשנות ביקורתית, מדודה ומבוססת עובדות על סוגיות בליבת השיח הציבורי, להרחיב אופקים באופן שיתרום לנקודת המבט ולהעשרת המאזינים. את החובות הללו ניתן למלא תוך שמירה על נורמות עבודה עיתונאיות ברורות ועל כללי אתיקה עיתונאיים ידועים.

"קצרה היריעה מלפרט במכתב בודד את מלוא הכללים והקודים. הם מפורטים בקוד האתי של גלצ, נלמדים בקורס העיתונאים של גלצ ובבמות לימוד חיצוניות רבות וטובות, מעוגנים בפסיקות של בתי המשפט ונרכשים גם בעבודה מעשית בתהליכי חפיפה והעברת ידע מסודרים. בכל זאת ישנם כמה מהם שרצוי להדגיש ולהזכיר בעת הזו. בבסיס הקוד האתי של גלי צה"ל, שנוסח ע"י ועדה בראשותי לפני כמה שנים, ניצבים חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. בלב הקוד ניצבת חובתה של גלי צה"ל לעשות הבחנה ברורה ככל האפשר בשידורים בין דיווח עובדתי לבין פרשנות, דעה או ניתוח. קו מנחה זה, בדומה לאחרים, עוצב מתוקף ניסיון מקצועי רב שנים של עיתונאי ואנשי גלצ, ונגזר מאופייה הייחודי של גלי צה"ל כתחנה ציבורית וצבאית".

גלית אלטשטיין. גלי צה"ל,
"לא רק בדיבורים, גם במעשים. אלטשטיין/גלי צה"ל

אלטשטיין המשיכה והתעכבה על סגנון השידור: "הקוד האתי מדבר גם על אופי השיח המתבקש בגלי צה"לֹ. זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד מ"מ מפקדת גלי צה"ל והעורכת הראשית התוויתי מספר עקרונות מנחים ובמסגרתם קבעתי כי אנשי גלצ - עיתונאים ושדרים - יימנעו מקידום עמדות בדרך של התלהמות, הכפשה, ביזוי, או העדר ביסוס עובדתי - בכלל השידורים, כולל משבצות פובליציסטיות. נורמות שידור אלו, הן, ורק הן, הולמות את אופיה הציבורי של גלי צה"ל. מוטלת עלינו החובה לאמץ את הקוד האתי של גלי צה"ל לא רק בכתובים אלא גם במעשים.

"לצד הקודים והנורמות, קבעתי שגלי צה"ל, תחת פיקודי, תרחיב משמעותית את העיסוק בנושאים אזרחיים, חברתיים, כלכליים, צבאיים ובטחוניים, בדגש על שיבוצי כתבים ופרשנים המתמחים בתחומים אלה ויצירת רצועות שידור שיאפשרו להם ביטוי מרבי. בהמשך לכך, ובשלב ראשון, נעשו שינויים בלוח השידורים שנועדו לשקף את התמהיל החדש.

"איני חסידה של השינוי לשמו. גלי צה"ל משופעת בחלקות נרחבות של עשייה מקצועית ואיכותית בעולמות תוכן מגוונים. יחד עם זאת, כאשר שינוי נועד לממש יעד מקצועי לעתים הוא מתבקש ואין דרך בלתו. גם אם הוא מטלטל, לעתים, זכרו: הטלטלה רגעית, אבל הדרך המקצועית היא המבחן שלנו לאורך זמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully