וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מות פלסטיני בן 80: מג"ד נצח יהודה ננזף, קצינים הודחו

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 7:47

מתחקיר שהוגש לידי הרמטכ"ל, עולה כי במהלך פעילות צה"ל הונחה רצועת בד על פיו של עמאר עבד אלמג'ד אסעד לאחר שסירב לבדיקה והתפרע וכן גם נאזקו ידיו. לאחר כחצי שעה הוא שוחרר מהאזיקה, הכוח לא זיהה סימני מצוקה ממנו, וכמה שעות אחרי דווח על מותו. "אירוע חמור ביותר"

בווידאו: לפיד מתייחס על פגישתו עם בכיר פלסטיני ואומר שהכל היה מתואם עם שר הביטחון ורה"מ/צילום: ערוץ הכנסת

מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס ינזוף במפקד גדוד "נצח יהודה", נוכח מסקנות תחקיר שהוגש היום (שני) לרמטכ"ל אביב כוכבי בעניין עמאר עבד אלמג'ד אסעד, הקשיש הפלסטיני אמריקני בן 80, שמת בכפר ג'לג'ליא במהלך פעילות צה"ל. בנוסף, מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יודחו והם לא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים.

מהתחקיר עולה, כי בליל ה-12 בינואר, נערכה בכפר ג'לג'ליא פעילות מבצעית לסיכול פעילות טרור ולאיתור אמצעי לחימה. במסגרת הפעילות עצר כוח צה"ל כלי רכב לבידוק. באחד מכלי הרכב נהג עמאר אסעד, שלא נשא עימו תעודה מזהה וסירב לבדיקה. על מנת לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ובשים לב לחוסר שיתוף הפעולה מצידו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו. אסעד נלקח לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הכוח הצבאי. בתום הפעילות, בחלוף כמחצית השעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה.

הפלסטיני עמאר אסעד בן ה-80 שמת במהלך פעילות מבצעית של צה"ל בכפר ג׳לג׳ליא ב-12 בינואר 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
"אירוע ערכי חמור ביותר". עמאר עבד אלמג׳ד אסעד/אתר רשמי, מתוך טוויטר

מהתחקיר עולה, כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן ולא ניסו להעירו. כמה שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. לפי ממצאים חלקיים מדוח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב.

הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע כי מדובר באירוע ערכי חמור ביותר: "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".

הפלסטיני עמאר אסעד בן ה-80 שמת במהלך פעילות מבצעית של צה"ל בכפר ג׳לג׳ליא ב-12 בינואר 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
לפי התחקיר, החיילים סברו שהוא ישן. עמאר עבד אלמג׳ד אסעד/אתר רשמי, מתוך טוויטר

לאחר האירוע נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית במסגרתה נחקרו עד כה שורה של קצינים, חיילים ועדים נוספים. עם סיום החקירה, יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית ותתקבלנה החלטות במישור המשפטי ביחס למעורבים באירוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully