וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הוא שגייס את אהרון ברק כדי לתווך מול מנדלבליט: פרטים חדשים על הסדר הטיעון המתגבש

עו"ד מיכאל ראבילו נשלח מטעם נתניהו לנשיא בית המשפט העליון לשעבר כדי "לחזק" את מנדלבליט בעניין העיסקה. ברק התלבט והסכים, ונמסר כי הוא "שלם עם עצמו". הערב התקיימה הפגנה נגד העסקה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה, והפגנה נוספת למען ועדת חקירה בפרשת הצוללות

בווידאו: הפגנה מול ביתו של מנדלבליט במחאה על הסדר הטיעון המתגבש עם נתניהו/צילום: ניב אהרונסון

בנימין נתניהו הוא שפנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר פרופ' אהרון ברק לצורך תיווך בינו לבין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, במטרה לגבש עסקת טיעון בעניינו. ברק, התלבט והסכים, ונמסר כי הוא שלם עם הסכמתו. לצורך המהלך שלח נתניהו את עורך הדין מיכאל ראבילו לשכנע את ברק. עוד נודע כי מדובר בסבב שלישי של גישושים בין הצדדים לקראת גיבוש עסקה. המגעים, כך נמסר, התחילו כבר בשנת 2019.

בסיבוב הראשון גייס ראבילו לצורך הפנייה את הכלכלן יוסף צ'חנובר, אך הפנייה לא הבשילה לכדי מגעים של ממש. סבב נוסף התקיים בשנת 2020, סמוך למועד הגשת כתב האישום. בסבב השני הערוץ היה זה לסיבוב הנוכחי - ראבילו פנה לברק, שפנה למנדלבליט. היועץ המשפטי אמר אז שהוא מוכן לדון באפשרות הזו, בתנאי שיגיע אליו עורך דין מטעמו של נתניהו. המהלך לא מוצה לאחר שנתניהו לא שלח עורך דין. הפעם, בעקבות הפנייה נשלח למנדלבליט עוה"ד בעז בן צור.

בעקבות המגעים לגיבוש עסקת הטיעון, הערב (שבת) התחדשו ההפגנות בדרישה למצות עם נתניהו את הדין. הפגנה אחת התקיימה מול ביתו של היועץ המשפטי, בכיכר גורן בפתח תקווה. את ההפגנה הזו יזמו ארגוני מחאת בלפור ובשעה זו משתתפים בה עשרות בני אדם. הפגנה נוספת התקיימה במרכז שוסטר בתל אביב, בדרישה למנות ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת פרשת הצוללות.

הפגנה נגד עסקת טיעון בעניין משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מול ביתו של היועמ"ש מנדלבליט בפתח תקווה. ראובן קסטרו
הפגנה ליד ביתו של אביחי מנדלבליט, 15 בינואר 2022/ראובן קסטרו
הפגנה נגד עסקת טיעון בעניין משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מול ביתו של היועמ"ש מנדלבליט בפתח תקווה. ראובן קסטרו
מתנגדים לעסקה "רגע לפני הפרישה" של מנדלבליט/ראובן קסטרו

אמיר השכל, פעיל בולט במחאת היחידים, קרא למגיעים להפגנה להעביר לאביחי מנדלבליט את המסר שלפיו "אין מצב שמי שהיה יד ימינו של הנאשם נתניהו כמזכיר הממשלה, מי שכיועץ משפטי לממשלה החליט לא לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות, יחתום על עסקת טיעון עם נאשם בשלושה כתבי אישום".

במהלך ההפגנה אמר השכל: "הסדר הטיעון שנרקם מול עינינו הוא פגיעה קשה בערך השוויון בפני החוק ויריקה בפרצופם של אזרחי המדינה, אזרחים שומרי חוק וחסידי משפט צדק. זו מכת מוות למוסד הפרקליטות ולמערכת המשפט, שגם כך נמצאות בשפל חסר תקדים".

הפגנה נגד עסקת טיעון בעניין משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מול ביתו של היועמ"ש מנדלבליט בפתח תקווה. ראובן קסטרו
אי מיצוי הדין יהווה "מסר ברור שהשחיתות משתלמת"/ראובן קסטרו

לקראת ההפגנה מסרו בסוף השבוע ארגוני המחאה, ובהם "קריים מיניסטר", "קומי ישראל" ו"חקירה עכשיו" כי "לאחר שנים של טיוח תיקים ושנמוך אישומים, מנסה מנדלבליט, רגע לפני פרישתו, להציל את עורו של הנאשם. שום טיעון לא יכול להצדיק את קיומה של העסקה המפוקפקת הזאת שפוגעת באמון הציבור. אי מיצוי הדין עם מי שטען שאין כלום, גרר את המדינה לארבע מערכות בחירות ועל פי מנדלבליט 'סיכן את הדמוקרטיה' - מהווה מסר ברור שהשחיתות וההסתה משתלמות. אסור לאפשר את המהלך הזה".

מטעם קריים מיניסטר נמסר: "מנדלבליט משת"פ של נאשם. אחרי שנים של טיוח והנחות סלב, רקם במחשכים עסקה אפלה להצלת עורו של נתניהו מאחורי גבה של הפרקליטות. אסור לתת לזה לקרות".

השופט אהרון ברק. ראובן קסטרו
שלם עם עצמו. פרופ' אהרן ברק/ראובן קסטרו

בהפגנה השנייה בתל אביב, המסר העיקרי הוא קריאה לראש הממשלה נפתלי בנט וליאיר לפיד לקיים את הבטחתם להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות. בהפגנה נאמו שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ ויו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא.

בסוף השבוע חשף בן כספית באתר "מעריב אונליין" את הידיעה בדבר קיומם של מגעים סודיים בין היועץ המשפטי מנדלבליט וצמרת הפרקליטות לבין ראש הממשלה לשעבר במאמץ להגיע לעסקת טיעון. חשאיות המגעים נועדה למנוע מבוכה מנתניהו, שהצהיר בעבר שלא יסכים לעסקת טיעון משום שהוא משוכנע ביכולתו להוכיח את חפותו.

הפגנה נגד עסקת טיעון בעניין משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מול ביתו של היועמ"ש מנדלבליט בפתח תקווה. ראובן קסטרו
המגעים לגיבוש עסקת טיעון התחילו כבר ב-2019. הפגנה נגד העסקה, 15 בינואר 2022/ראובן קסטרו
הפגנה נגד עסקת טיעון בעניין משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מול ביתו של היועמ"ש מנדלבליט בפתח תקווה. ראובן קסטרו
המפגינים מאשימים את מנדלבליט במתן "הנחות סלב" לנתניהו/ראובן קסטרו

לשכת נתניהו לא הגיבה לידיעה ואולם על פי מקורות, במסגרת העסקה נתניהו עשוי להודות בעבירה אחת או שתיים של הפרת אמונים, בתנאי שלא יוטל עליו קלון. עוד דורש נתניהו כדי להסכים לעסקה, שהעונש לא יכלול מאסר בפועל או על תנאי, וגם לא עבודות שירות. על פי החשיפה, הפרקליטות אינה מוכנה לקבל את הדרישות שהציב. ברקע המגעים עומדת החלפתו הקרובה של אביחי מנדלבליט, שיסיים את תפקידו בעוד שבועיים, וההערכה שיועץ חדש עלול להזיק לאינטרסים של נתניהו.

הידיעות בדבר העסקה המסתמנת עוררו גל של ביקורת מצד מפלגות הקואליציה והשמאל. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי "מרוב דיבורים על עסקת טיעון מפספסים את העיקר, נתניהו לא מוותר על החלום הוורוד שלו לחזור לשלטון". לדבריו, שאיפתו של נתניהו היא "למנות את אוחנה לשר המשפטים ואת אמסלם לשר לביטחון פנים, ולהפוך לארדואן".

המפץ הגדול של הפוליטיקה הישראלית

ליברמן אומר כי ברגע שנתניהו הבין שהוא הולך להפסיד בבית משפט, "הוא רץ למנדלבליט לסגור עסקת טיעון. אין לי ספק שהוא עובד כל הניסוחים כדי שתהיה לו פרצה לחזור. וגם אם לא אין לי ספק שביום למחרת נראה מסע לחצים על הנשיא לחנינה, נתניהו מתכוון להמשיך ולהיאבק ולחזור לשלטון".

עוד אמר ליברמן: "משמעות הסתלקותו של נתניהו, גם באופן זמני מהחיים הציבוריים - זה המפץ הגדול של הפוליטיקה הישראלית". לדבריו, המפץ האמור פותח "אין ספור אפשרויות". ליברמן סיפר כי לפני חודש וחצי פנה אליו ח"כ לשעבר מהליכוד בהצעה לארגן פריימריז פתוחים שיכללו את ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו ביחד עם פעילים מהליכוד וראשי ערים, כדי "לארגן אלטרנטיבה לאומית ליברלית אמיתית". ליברמן ניבא כי גם בתוך הליכוד, תהליך הבחירה של היורש הוא עניין של כמה חודשים.

גדעון סער, אביחי מנדלבליט. יונתן זינדל, פלאש 90
יוחלף בעוד שבועיים. היועץ מנדלבליט עם גדעון סער/פלאש 90, יונתן זינדל
הפגנה נגד עסקת טיעון בעניין משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מול ביתו של היועמ"ש מנדלבליט בפתח תקווה. ראובן קסטרו
המפגינים טוענים שהעסקה היא "מכת מוות למוסד הפרקליטות"/ראובן קסטרו

סגן השר יאיר גולן (מרצ) כתב בטוויטר: אסור להתפשר על קלון לנתניהו. אסור להתפשר על ועדת חקירה בפרשת הצוללות. אסור להתפשר על תיק 2000. כשמדובר בנתניהו, אסור להתפשר".

חברת הכנסת גבי לסקי (מרצ) הודיעה כי הגישה הצעת חוק שתמנע מהנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על מי שהורשע בעבירות שוחד או מרמה והפרת אמונים, גם כשאין לצידן קלון, ואמרה: "לא הגיוני שאדם שהורשע בעבירות שוחד או מרמה והפרת אמונים, גם כשאין לצידן קלון, ומי שהורשע בעבירות של טוהר מידות ושחיתות ציבורית יעמוד בראש המערכת הפוליטית. יש להוקיע כל ניסיון שמי שעשה שימוש לרעה בתפקידו תוך פגיעה באמון הציבור יכהן בתפקיד החשוב במדינה. הגיע הזמן להעמיד סטנדרט ערכי, ולמנוע ממי שפגע בציבור לכהן כראש ממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully