וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הר געש תת-ימי התפרץ באוקיינוס השקט, גלי צונאמי הכו באי טונגה

עודכן לאחרונה: 15.1.2022 / 18:43

התפרצות הר געש השוכן כ-60 ק"מ מבירת האי הובילה לאזהרות מפני צונאמי באזור, כולל בהוואי וניו זילנד. לא ידוע על נפגעים בשלב זה, אך חלקים נרחבים מטונגה מנותקים מחשמל כך שהמידע המגיע משם מוגבל. "אנשים צרחו כדי לתפוס מחסה"

הר געש תת-ימי התפרץ באוקיינוס השקט/רויטרס

הר געש תת-ימי התפרץ היום (שבת) לחופי האי טונגה שבאוקיינוס השקט, וגרם לגלי צונאמי ששטפו בתים. גלי צונאמי נצפו גם לחופי סמואה האמריקנית, ואזהרת צונאמי פורסמה בכמה מדינות נוספות באזור, בהן ניו זילנד, פיג'י וכמה ממדינות ארצות הברית. לא ידוע בשלב זה על נפגעים.

על פי השירות המטאורולוגי של אוסטרליה, התפרצות הר הגעש התת-ימי הונגה טונגה-הונגה האפאי, השוכן כ-65 ק"מ מצפון לבירת טונגה, נוקואלופה, גרמה לגלי צונאמי בגובה של 1.2 מטר. בשירות ציינו כי לא נשקפת סכנת צונאמי לשטחים האוסטרליים.

הר הגעש פלט גזים, עשן ואפר, שחתיכות ממנו נחתו על בירת טונגה. חלקים רבים מהאי מנותקי קשר בעקבות הפסקות חשמל, ובסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראים פקקי תנועה גדולים של תושבים שניסו לברוח מאזור החוף במכוניות.

התפרצות הר געש תת-ימי לחופי טונגה, 15 בינואר 2022. ממשלת ארה"ב, אתר רשמי
אחת ההתפרצויות הגדולות בעשרות השנים האחרונות. התפרצות הר הגעש, היום/אתר רשמי, ממשלת ארה"ב
תמונת לוויין של התפרצות הר געש תת-ימי לחופי טונגה, 15 בינואר 2022. רויטרס
(צילום: רויטרס)/רויטרס

מרה טאופה, תושבת האי, סיפרה כי ההתפרצות תפסה את משפחתה מתכוננת לארוחת ערב. אחיה הצעיר חשב שמדובר בפצצות שהתפוצצו בסמוך לבית.

"האינסטינקט הראשוני שלי היה להסתתר מתחת לשולחן, תפסתי את אחותי הקטנה וצעקתי להורים שלי ולאחרים בבית לעשות אותו הדבר", היא אמרה, לפי האתר הניו זילנדי Stuff. לדבריה, מים החלו למלא את הבית. "אפשר היה לשמוע צרחות בכל מקום, אנשים צרחו כדי לתפוס מחסה, כדי שכולם יעברו למקומות גבוהים".

המרכז לאזהרות צונאמי באוקיינוס השקט שבהונולולו פרסם אזהרת צונאמי להוואי, שבה דווחו על גלים גבוהים בשעות הבוקר. המרכז הוסיף כי יש התראות לצונאמי באי אטו שלחופיה המערביים של אלסקה ולאורך גבול קליפורניה-מקסיקו. התושבים באזורים שבהם פורסמה אזהרת הצונאמי נקראו לעבור למקומות גבוהים ולהתרחק מהחוף.

בניו זילנד, שירות החירום פרסמה אזהרה מפני פעילות צונאמי בחוף הצפוני והמזרחי. היא התריעה כי אזורים אלו צפויים לחוות גלים חזקים ולא חריגים, וגלים חזקים ולא צפויים לאורך החוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully