וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגלל הקול שלי התעללו בי בילדות, זרקו אותי לפח, היכו אותי. שנים לא הוצאתי הגה"

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 10:25

ההתנכלות שחווה בילדותו ("הייתי בודד. הרביצו לי כל הזמן"), השינוי ביחס של אמו הדתייה ליציאתו מהארון ("שנים היא לא קיבלה את זה") והעבודה בסופרמרקט ("לא מצאתי עבודה בתעשייה"): מיכאל בן דוד, מהמתמודדים הבולטים ב"אקס פקטור לאירוויזיון" (רשת 13), מדבר. ריאיון

מיכאל בן דוד ב"אקס פקטור לאירוויזיון". אוהד קב,
מיכאל בן דוד/אוהד קב

כשאמא של מיכאל בן דוד - אחד המתמודדים המוכשרים והמבטיחים ב"אקס פקטור לאירוויזיון" של רשת 13 - עלתה לבמה וחיבקה אותו בזמן שהוא שר קאבר לשיר "אמא" של מירי מסיקה, הוא הבין סופסוף שהיא מבינה אותו. "הרגשתי שהיא רואה את הדרך שעברתי, שהיא מבינה שאני צריך את האישור הזה. היא באה לאודישן עם בן הזוג שלי, הם ישבו ביחד באותו חדר. מבחינתה, כאישה דתייה, זאת היציאה שלה מהארון".

גרסת הכיסוי לשיר "אימא" הציפה בבן דוד את הכאב הגדול שלו שנבע מכך שאמו התקשתה לקבל במשך שנים רבות את היותו גיי עוד לפני שחזרה בתשובה, וכמובן גם לאחר מכן. "כילד עם נטיה מינית שהיא שונה, אתה מצפה שיבינו אותך, מצפה שיתייחסו אליך כאל נורמלי, עד שאתה מבין שהסביבה שלך מתייחסת אליך כאל לא נורמלי", הוא אומר. "אימא שלי אישה צעירה, ולפני 20 שנה היא היתה בת 30. לא דיברו על הדברים האלה, זה לא היה נושא שיחה כמו היום. היא גם לא היתה בקיאה בעניין ונורא נבהלה. היא לא רצתה שאהיה שונה, כדי שאני לא אסבול. ואני הרגשתי שכמה שהיא ניסתה לתת לי ולעשות למעני - היא מפחדת מזה. היא רצתה שאהיה נורמטיבי".

הזמר והשחקן מיכאל בן דוד נולד לפני 25 שנה, בן לאמא רוסיה-אוקראינית ולאבא גיאורגי. הוא גדל רוב ילדותו באשקלון, בנעוריו עברה משפחתו לפתח תקווה ולפני חודשיים עבר לגור עם חברו ברמת גן. יש לו אחות שגדולה ממנו ועוד ארבעה אחים שקטנים ממנו. מגיל צעיר היה בעל קול גבוה, מה שהוביל ילדים אחרים להתעלל בו. "כבר בכיתה ג' הייתי מאוד תיאטרלי, היה לי קול מאוד גבוה והייתי שונה. דיברתי עם המורה, והילדים היו צוחקים. חיכו לי מחוץ לבית הספר להרביץ לי, זרקו אותי לפחים. לא היו עוזבים אותי עד שהייתי מצחין מסירחון. אמרתי לעצמי, שאם לא אסתום את הפה, זה לא ייגמר. במשך שנים בבית ספר לא הוצאתי הגה. הייתי בודד והיה לי קשה".

מיכאל בן דוד ב"אקס פקטור לאירוויזיון". אוהד קב,
מיכאל בן דוד ב"אקס פקטור לאירוויזיון"/אוהד קב
מיכאל בן דוד ב"אקס פקטור לאירוויזיון". אוהד קב,
מיכאל בן דוד ב"אקס פקטור לאירוויזיון"/אוהד קב

שיתפת את המשפחה שלך בהתנכלויות שחווית?

"ברגע שהמורה שיתפה את אימא שלי שמתעללים בי בלימודים ראיתי שזה שבר לה את הלב. כשראיתי אותה שבורה, החלטתי שאני לא משתף ולא מספר לה כלום, כי אני רוצה שאימא שלי תהיה הכי מאושרת. במשך שנים על גבי שנים סיפרתי לה שהכל בסדר. כילד, לא רציתי לדבר איתה על הנטיה המינית שלי כי לא רציתי להכאיב לה. אבל ראיתי שזה משהו שישב לה על הלב. בכיתה ו' עברתי לפנימית הכפר הירוק. כשהגעתי הביתה לקחתי את תפקיד המבוגר האחראי, דאגתי לה, הקשבתי לה. אבל עדיין לא דיברתי איתה על הנטיה המינית".

ומתי יצאת מהארון בפני אמך?

"בערך בגיל 16. אמרתי לה, 'אני מרגיש דבר או שניים לבנים'. אימא אמרה לי 'אני מאחוריך תמיד, מה שאתה צריך אני אהיה איתך, אבל קשה לי לקבל את זה, ואני חושבת שאתה עוד ילד אז אתה לא באמת יודע'. ברגע שראיתי את ההסתייגות שלה פשוט לקחתי צעד אחורה, הורדתי רגל מהגז. הבנתי שזה נוגע לה במקום כאוב".

היציאה שלך מהארון בפני אימא קרתה קצת לפני שהיא חזרה בתשובה. אני מניח שהתקרבותה לדת לא הקלה על הדברים.

"נכון. לקחתי מאוד קשה את חזרתה בתשובה. אמרתי לעצמי, וואי, רק זה מה שחסר לי עכשיו. כי כמה שהנטיה המינית שלי היתה נושא רגיש עוד קודם, זה הפך לעוד יותר קשה מולה לאחר שהיא חזרה בתשובה. אז אחרי שהיא חזרה בתשובה לא דיברתי איתה על הנושא הזה".

בן דוד שירת במשרד הביטחון ביחידה מסווגת ולאחר שחרורו למד משחק בבית צבי במשך שלוש שנים. "בזמן לימודי המשחק הכרתי את בן זוגי הראשון, ולאימא היה קצת קשה לקבל את זה. הרי כבר עברו שנים, עכשיו אני גדול ובוגר, והיא שואלת - מה עם אישה וילדים? אני אומר לאימא, 'יפה שלי, אני אוהב גברים'. היה לה מאוד קשה. התנפץ לה החלום. היא לא הבינה איך יכול להיות שאני, הילד הכי מוצלח, מכיל ומבין שלה, יכול להיות הומו? היא ישר חשבה על זה שלא יהיו לי ילדים. הקושי הזה שלה לא השתנה עם השנים. מה שכן השתנה זה ההבנה שלי שאני צריך להפסיק לשים רגל על הגז ושאני צריך לשים פול גז, ולהגיד לה - יש לי בן זוג, אני רוצה שתכירי אותו ושתקבלי אותו. זה אחרי שכל השנים הצבתי את הרגשות שלה במקום הראשון ואיבדתי את עצמי. החלטתי לא לוותר על עצמי. היא לא כעסה - אבל כאב לה בלב. אני זוכר את המבט שלה, אחרי שאמרתי לה 'אמא, יש לי בן זוג, הוא אהבת חיי ואני אתחתן איתו', ואתה רואה את הכאב שלה בעיניים".

עוד בוואלה!

"מנגן ושר" ו"הד קולך" הוכיחו: יש פצעים שרק שירים יכולים לרפא

לכתבה המלאה

ובכל זאת קרה דבר, היא באה עם בן זוגך ל"אקס פקטור", ואתה שרת מולה "ואולי את לא אשמה, ואולי העולם הזה דפוק, אבל בסוף היום, רק רוצה למצוא חיבוק".

"ברגע ששמעתי את השיר הזה כשהוא יצא הרגשתי שהוא מתאים לי כמו כפפה ליד. כששרתי את השיר הזה שרתי את הכאב שלי. זאת הייתה סגירת מעגל מטורפת. היא שומעת אותו ומבינה. בגלל זה היא גם עלתה לבמה וחיבקה אותי. בתחילת האודישן קראתי לה לעלות לבמה והיא לא הסכימה כי היא ליידי. וכששרתי את השיר הזה היא פשוט קמה ובאה אליי".

השתתפותו של מיכאל ב"אקס פקטור לאירוויזיון" (המשודרת בראשון, שלישי וחמישי ברשת 13) היא חתיכת רכבת הרים עבורו. "זו חוויה פשוט מטורפת, לא האמנתי בחיים שאני בכלל אעבור את השלב הראשון של התכנית, לעמוד מול שופטים ומול קהל זו היתה הזיה, כמו חלום. עבדתי מאוד קשה על כל אודישן שעשיתי ורק בדיעבד אתה יושב ואומר, וואו, מה קרה עכשיו? זו הזיה וזכות שלא תתואר, לתת את הקול שלי ואת עצמי מול שופטים ברמה מאוד גבוהה. הייתי מאוד לחוץ לשיר מול מירי, כי אני מאוד אוהב אותה, ועוד לבצע שיר שלה היה בכלל מלחיץ".

בעוד ששופטות התכנית עפו עליך, אביב גפן השמיע ביקורת קשה כלפיך באחד הפרקים: "כולם היו יותר טובים ממנו. הוא ממש לא אותנטי. אני לא מאמין לו". בפרק בהמשך היה פחות דוקרני: "הוא מזויף בעיני, אבל הזיוף שלו הוא אמיתי".

"זה לא העליב אותי, כי אביב גפן מייצג את רוב הדברים ששמעתי כל החיים. הוא מייצג את האוכלוסייה שתמיד לא האמינה לי, שתמיד קראה לי ציני, שלא מאמינה לי שהדמות התיאטרלית שלי היא משהו שיצרתי כדי להגן על עצמי. הדברים שאביב אמר לא היו חדשים לי. יש דברים שהוא צודק בהם, כמו משבר זהות. כל החיים שלי זה משבר זהות. כילד שגדל לבד, בלי שמישהו יסביר לי מה זה להיות הומו, בלי שמישהו יגיד לו שזה בסדר, בלי שמישהו ידריך אותי איך אני מגן על עצמי. הוא מייצג את אלה שלא מבינים מאיפה זה בא, את אלה שרואים באופי שלי ובדמות התיאטרלית שלי זיוף ומשהו שהוא לא אמיתי. אני מאוד דרמטי, קיצוני ואני אוכל את הראש. אבל זה אני, מה לעשות? וזה בסדר גמור שהוא אמר את זה, כי יש אנשים שככה חושבים עליי. לא הכל ורוד. היה לי חשוב להראות לו את האמת שלי דרך הביצועים שלי. מקווה שהצלחתי. אביב דרש ממני לעבוד פחות, להיות יותר פשוט, לא להתאמץ, לא לשחק אלא פשוט להיות אני וזה מספיק".

מיכאל בן דוד, מתמודד "אקס פקטור לאירוויזיון". אוהד קב, באדיבות המצולמים
מיכאל בן דוד/באדיבות המצולמים, אוהד קב
מיכאל בן דוד, מתמודד "אקס פקטור לאירוויזיון". אוהד קב, באדיבות המצולמים
מיכאל בן דוד/באדיבות המצולמים, אוהד קב

אתה ניצב בתחרות קשה מול ספיר סבן, שנחשבת לבעלת סיכויים גבוהים לזכות, ומעבר לכשרונה גם יש מאחוריה תמיכה של רוברטו. היא גם קבעה הופעה גדולה ברידינג 3 בפברואר בסמוך לגמר התכנית, מה שיכול להתפרש כביטחון שלה בזכייתה.

"תקשיב, אני מאוד מאוד אוהב מוזיקה. ואת ספיר סבן אני מאוד מאוד מעריך, עוד לפני שבכלל הלכתי ל'אקס פקטור'. כששמעתי שאני מתחרה מולה רעדו לי הברכיים. לכל אחד יש את המשא שלו. אני מאוד אוהב אותה. לעונג לי להתמודד מולה. גם אני אהיה מאחוריה אם אוכל. היא כל כך עזרה לי בתכנית, ברגעים שהיה לי חוסר בטחון, היא הרימה אותי. היא מקסימה ואחת הזמרות הטובות בארץ".

בשנים האחרונות באירוויזיון התרבה מינון הזכיות של שירים נטולי שואו מטורף, ובהם סלבדור סובראל מפורטוגל ודאנקן לורנס מהולנד. נטע שלנו היתה יוצאת מהכלל, נתנה שואו אבל גם חיבור אותנטי ל"מי טו". אם תייצג את ישראל באירוויזיון, תלך עם אופייך התיאטרלי המוקצן או שתביא בלדה שקטה?

"כל מה שרואים באירוויזיון זה בדיוק מה שאנחנו חווים בחיים. או שאתה קם בתחושה של לחגוג את החיים ולשמוח או שאתה קם פגיע. יש ביצועים כמו פורטוגל שהיו מאוד חשופים, ולפעמים אנחנו מאוד אוהבים את ההזדהות הזאת, תראה את ההצלחה של אדל. לביצוע של נטע לא הייתי קורא גימיק, ונכון שהיה חיבור חזק בטקסט למי טו. זה היה חייב לקרות לאור היחס הבלתי יתואר לנשים. היא הייתה שליחה מטורפת. גם לי חשוב להביא משהו שנותן השראה, בין אם בצורה תיאטרלית ובין אם בבלדה מלאה בכאב. כי היו הרבה קושי, כאב ופגיעות בילדות שלי".

ואגב מי טו, באחרונה הופיעו תחקירים ופרסומים שטענו להטרדות ותקיפות מיניות מצד דמויות בולטות בקהילה הגאה, ויש מי שכינה זאת "המי טו של הקהילה". מה תחושתך ביחס לזה?

"אני מקווה מאוד ומייחל שלא יהיה בן אדם אחד שירגיש שהוא מנוצל. התפקיד שלי, חוץ מלשיר, זה להראות במיוחד לאנשים בקהילה שלנו שאתה יכול להיות מה שאתה רוצה, איך שאתה רוצה, בלי בושה. אם יש אנשים בקהילה שהם פגועים, שחוו הטרדה כזאת או אחרת, שלא ישתקו, שיקומו וידברו. הנפש שלנו זה הדבר היחיד שיש לנו בחיים ששייך לנו באמת. אז חשוב שאנשים יקומו וידברו. אחרת נישאר עם עצמנו ויהיה מאוד קשה. חשוב לא לפחד מהפחד, לא לשתוק, וכן לדבר ולבקש עזרה".

עבדת בסופרמרקט. מה שמעלה את השאלה - איפה הכי כדאי לי לקנות מלפפונים - בחנות הירקות של אלירז שדה, בחנות הירקות בה עבד גיא לואל או בסופרמרקט שבו אתה עבדת?

"תקנה במקום שהכי קרוב לבית! היה לי קשה למצוא עבודה במקצוע הזה, משחק, וזה רק נהיה עוד יותר קשה מאז הקורונה. אני צריך לדאוג שיהיה לי אוכל במקרר. כמה כיף שהיה לי סופר מול הבית. החוויה שלי בסופר היתה אחת מהחוויות הכי מבדרות והכי מקרקעות שהיו לי בחיים. כי עבדתי עם נשים שחוות קשיים כלכליים בצורות חריפות. עבדתי עם ערביה שחווה גזענות יומיומית בסופר, עם רוסיה שיש לה ילדים קטנים והיא חייבת להביא אוכל הביתה. אתה חי את החיים האמיתיים והמקום הזה הראה לי מה באמת חשוב בחיים. חלומות זה חלומות אבל אנשים צריכים להתפרנס. יש אנשים שאין להם מה לאכול. וכל עוד אתה לא עובד על הכביש כל עבודה מכבדת את בעליה".

סיימון קאוול בסוף הבריז ולא בא לשפוט ב"אקס פקטור". לו היה מגיע, מה לדעתך הוא היה אומר עליך?

"הוא בטח היה אומר 'אתה משוגע, אבל יש עם מה לעבוד'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully