וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות צו הביניים מבית המשפט - כרמל שאמה הסיר את "יצירת המריבה" ממוזיאון רמת גן

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 12:32

במענה לעתירה שהגישו אתמול בערב האגודה לזכויות האזרח והאמן דוד ריב, בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא הבוקר צו מניעה זמני שאוסר להסיר את היצירה "ירושלים" ממוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית. למרות זאת הודיע הבוקר ראש עיריית רמת גן כי היצירה הוסרה: "יצירה מבזה"

היצירה "ירושלים" של דוד ריב. דוד ריב, אתר רשמי
היצירה שעוררה סערה/אתר רשמי, דוד ריב

אחרי שראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן דרש להסיר מקירות מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית את היצירה "ירושלים" של האמן דוד ריב בטענה שהיא פוגעת ברגשות, עתרו האמן והאגודה לזכויות האזרח לבית המשפט נגד ההחלטה - והבוקר (שני) קבע בית המשפט המחוזי כי הוא אוסר בצו מניעה זמני להסיר את היצירה. בנוסף קבע דיון דחוף בעתירה שיתקיים עוד יומיים.

עם זאת, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה החליט להסיר את היצירה על אף צו הביניים. "הוסרה היצירה המבזה את ירושלים, את הכותל ואת החרדים ובעצם מבזה את כולנו", כתב בפייסבוק. "כבר אתמול הוסרה היצירה כך שלכל צו מניעה זמני כנגד הסרתה אין משמעות בפועל עד להחלטה אחרת. העיר לא תממן בכספי תושביה לעולם פגיעה או ביזוי של שום אדם, מגזר, מקומות קדושים גם אם הדבר יחייב להחליף את אופי ונושא המוזיאון".

בעקבות צעד זה פנתה האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט על מנת שיורה לשאמה לתלות מחדש את היצירה במוזיאון עד להכרעה בדיון. עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח: "הצילום שבו מורדת היצירה מתצוגה במוזיאון בגלל הנחייה של פוליטיקאי וחרף צו מפורש של בית משפט שאוסר לעשות זאת, צריך להדיר שינה מכל מי ששלטון החוק וחופש הביטוי יקרים לליבו. ביקשנו כעת מבית המשפט לקבוע כי יש להחזיר את היצירה לתצוגה עד למתן החלטה אחרת".

כרמל שאמה הכהן. רשת
"ביזוי". שאמה/רשת

בתשובה לשאלה מה הדין במידה והיצירה הוסרה מהמוזיאון לפני מתן צו המניעה, השיב עו"ד אביגדור פלדמן בשיחה עם וואלה! תרבות: "להבנתי, אפשר להחזיר את היצירה. אין לראש העיר שום סמכות להוריד יצירות. מאחר ולדעתי לראש העיר לא היתה סמכות להוריד את היצירה, מי שהיה מוסמך אולי למנוע את המשך הצגת היצירה הוא בית המשפט, אבל בית המשפט קבע להפך, שהיצירה צריכה להישאר במקומה. אז צריך להחזיר אותה לדעתי. אם הצייר הוריד את זה - אין בעיה. אבל ראש העיר הוריד את זה, ואין לו סמכות להוריד יצירות. צריך להיענות לצו גם אם יצא אחרי הסרת היצירה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
עו"ד אביגדור פלדמן, 
מייצג את זכריה זביידי במהלך הארכת מעצרו בבית המשפט השלום בנצרת 11 בספטמבר 2021. דוד כהן, פלאש 90
אין סמכות לראש העיר. פלדמן/פלאש 90, דוד כהן

בסוף השבוע פרסם כאמור כרמל שאמה פוסט שבו קרא להסיר את היצירה "ירושלים", שבה לצד תמונת חרדים מתפללים בכותל נכתבים המשפטים "ירושלים של זהב" ו"ירושלים של חרא". הוא הוסיף והסביר: "חופש הביטוי הוא נשמת אפנו, עד שהוא מאיים להפוך לחופש השיסוי והביזוי. בטח היכן שהוא מתחיל לקבל ארומה של גזענות. ירושלים היא סמל. היא נמצאת בלבו של כל יהודי וקדושה לכל הדתות. כבר באירוע הפתיחה היו שלא יכלו לשאת את הפגיעה והפסיקו את ביקורם במוזיאון בגלל היצירה הזו. מצמרר רק לחשוב מה היינו מרגישים ועושים אם היצירה הזו היתה במוזיאון בפולין, גרמניה או צרפת.

"רמת גן חרטה על דגלה ליברליות שפויה ומאוזנת, אך לא פוגענית ובטח לא מתאבדת. כל מי שכבר ביקר ראה שבתערוכה יש לא מעט יצירות פרובקטיביות, אך מעוררות רגשות וויכוח מבלי לבזות אף סמל לאומי, מקום קדוש או מגזר. רמת גן לא בנתה מוזיאון בסכום עתק ולא תסבסד אותו כל שנה כדי שילדיה ואחרים יחשפו לשפת ביבים". שאמה פנה לתושבים ובסקר פייסבוק מיוחד ביקש מהם להכריע האם להורות על הסרת היצירה או לא.

סגנו של שאמה, עו"ד רועי ברזילי, המשמש גם כיו"ר המוזיאון שנפתח מחדש בשבוע שעבר, הביע התנגדות נחרצת להסרת היצירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully