וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשים לפני בריחת המחבלים: מודיעין שב"ס התריע בפני הנציבה על פרצה בכלא גלבוע

עודכן לאחרונה: 28.11.2021 / 17:29

בדוח שנשלח לנציבה קטי פרי עם כניסתה לתפקיד נכתב במפורט על קיומן של כלונסאות העלולות להקל על חפירת מנהרה שתסייע להימלט מהכלא. למרות האזהרות, פרי לא פעלה בנושא. שב"ס: נדווח לוועדת הבדיקה על הפעולות שננקטו על ידי פרי

בווידאו: תיעוד בריחת המחבלים מכלא גלבוע/מערכת וואלה!

מודיעין שב"ס התריע בפני נציבת השירות קטי פרי על איום המנהרות בבתי הכלא, עם אזהרה ספציפית על קיומן של כלונסאות בכלא גלבוע שמאפשרות בריחה - כך על פי דוח שנשלח עם כניסתה לתפקיד בינואר השנה, והגיע לידי וואלה!. בנציבות שירות בתי הסוהר מנסים לכוון את האש לכיוונו של מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית ולהטיל עליו את האחריות למחדל.

המסמך הסודי ביותר הופץ בתפוצה מצומצמת וכותרתו הייתה "האיום התת קרקעי בשב"ס - הערכת מודיעין". בדוח מתריע מודיעין שב"ס בפני הנציבה ספציפית על איום הכלונסאות בכלא גלבוע. "מתחם בתי הסוהר שאטה/גלבוע ממוקמים באזור המאופיין בפעילות סיסמית ענפה, באדמת סחף קלה לחפירה ובמבני כליאה ישנים שייתכן ומכילים חללים תת קרקעיים קיימים, העלולים להקל על מלאכת חפירה במקום".

כלא גלבוע, 9 בספטמבר 2021. רויטרס
כלא גלבוע/רויטרס

לפני שנה: מנהרה נחפרה לתוך כלא אשל על ידי ארגון פשיעה

בדוח העלה המודיעין מקרה של כוונה לחפירת מנהרה מחוץ לתחומי כלא אשל, מקרה שעד עתה לא היה ידוע לציבור הרחב. לפי הדוח, הייתה כוונה לחפור מנהרה אל תוך מתחם הכלא בדצמבר אשתקד. על פי המידע, גורמים פליליים התכוונו לבצע את המעשה, מתוך תחומי הפזורה הבדואית אל-עזאזמה שבסביבת המתחם, ייתכן ובמימון של אנשי שבט תראבין, ובמעורבות של גורמים פליליים בעלי מעמד בכיר בארגון הפשיעה של יניב זגורי.

"בבדיקה שביצעה אז שב"ס לאיתור כלונסאות אותרה אינדיקציה לחלל תת-קרקעי בצידו המזרחי של המתחם. הקרקע במתחם אשל מאופיינת באדמת גיר, הנוחה לביצוע פעולת חפירה", נכתב בדוח. המקרה בכלא אשל התרחש בזמן שקטי פרי הייתה מפקדת מחוז הדרום, ובית הכלא היה תחת סמכותה.

עוד בוואלה!

אגף שמור של אסירים פליליים התגלה כבנוי על כלונסאות - האסירים פוזרו

לכתבה המלאה
נציבת שירות בתי הסוהר, קטי פרי. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
התעלמה מהדוח. פרי/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בדוח נכתב כי "הציר המודיעיני המרכזי בקרב האסירים הביטחוניים - המזימות אותן חורשים בבתי הכלא - לא נחשף על ידי הארגון, בוודאי שלא בהיקפים העשויים להניח את הדעת". במסמך שהועבר לנציבת שב"ס פרי צוין "פירוט האיום" ונכתב כי "במהלך 2014 סוכלה התארגנות של הג'יהאד האסלאמי ונחשפה מנהרה". בדוח מזכירים גם את שנת 1998 בה בוצעה בריחה של אסירים ביטחוניים דרך מנהרה ובמסגרת זה נתפסו שלושה אסירים ביטחוניים מחוץ לחומות הכלא וחמישה נתפסו בתוך המנהרה.

לנציבת השב"ס נכתבו המלצות לפעולה. "ממליץ ברמה הארגונית לבחון מחדש את אופן ביצוע בדיקות לאיתור חללים. להערכתי נדרש שינוי ממשי בהיבט זה. יעילות הבדיקות היומיות המבוצעות על ידי סוהרי הביטחון אינה מוכחת". אלא שלמרות האזהרות החמורות שעולות בדוח המודיעין, הנציבה פרי לא דאגה לטפל באופן מידי בנושא ולהורות על אטימה מיידית של החללים בבטון. כשמונה חודשים לאחר מכן, בספטמבר האחרון, התרחשה בריחת ששת האסירים מכלא גלבוע. הכלונסאות שעליהן התריעו במודיעין שב"ס היו אלו שסייעו לאסירים לברוח. עד עתה פרי לא התראיינה לתקשורת ולא מסרה תשובות לציבור על המחדל החמור שהתרחש במשמרת שלה. היום החלה עדותו בוועדת הבדיקה של תת-גונדר רגב דחרוג, ראש חטיבת המודיעין בשב"ס.

תגובת שב"ס

משב"ס נמסר כי "המסמך הינו חלק ממכלול שלם של פעולות שבוצעו בשב"ס ומול גורמי חוץ נוספים. על הפעולות שננקטו בתקופת כהונתה של הנציבה פרי יימסר דיווח מסודר בפני וועדת הבדיקה כנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully