וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופר במסכה: ערוץ 20 מנסה לעטות מסכה של ימני ופטריוטי, אבל הוא ערוץ ביביסטי

עודכן לאחרונה: 28.11.2021 / 12:51

דקה לפני עלייתו באפיק חדש, יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה לשעבר נתניהו מסביר ומזכיר מה האינטרסים האמיתיים העומדים מאחורי הקמת ערוץ 20 ומאחורי המיתוג החדש שלו כ"ערוץ חדשות" | דעה

לנתניהו שליטה מוחלטת בעיתונים "ישראל היום" ותחנת הרדיו "גלי ישראל", שליטה חלקית ב"גלי צה"ל", ושליטה חלקית בערוצי הטלוויזיה 12 ו-13

היום (ראשון) יעבור ערוץ 20 לשדר בספרה 14 בשלט, עובדה שאמורה להעלות את הרייטינג של הערוץ מבלי שיעשה פעולה אקטיבית כל שהיא לשפר את רמתו. הערוץ ידוע כעושה דברו של נתניהו, אשר שיעבד אותו לצרכיו הפוליטיים והאישיים, והפך אותו לערוץ הבית שלו ושל משפחתו.

לא ניתן להפריז בחשיבותה של תקשורת המונים, כאמצעי חשוב לצריבת תודעה והשפעה מכרעת על דעת הקהל. נתניהו הבין והפנים זאת, כבר לפני שנים רבות. בזמן שממשלת השינוי ממשיכה בעבודתה הגלויה, ממשיך נתניהו בעבודתו הסמויה, לכבוש עוד ועוד מוצבים ומעוזים בתקשורת הישראלית החיוניים להנדסת התודעה.

לנתניהו שליטה מוחלטת בעיתונים "ישראל היום" ותחנת הרדיו "גלי ישראל", שליטה חלקית ב"גלי צה"ל", ושליטה חלקית בערוצי הטלוויזיה 12 ו-13. ערוץ 20 הוקם ביוני 2014 כערוץ מורשת. ביולי 2005 פורסם המכרז לערוץ המורשת וקבוצת "הירש מדיה" בבעלות איש העסקים שלמה בן צבי, (שהיה המתמודד היחיד), זכתה במכרז. זמן קצר לפני תחילת השידורים רכש איש העסקים רון לאודר (המקורב לנתניהו) 24% ממניות הערוץ. אולם בסופו של דבר הערוץ לא הוקם עקב חוסר כדאיות כלכלית.

במרץ 2012 פרסמה מועצת הכבלים והלווין את המכרז השני להפעלת הערוץ. על פי תנאי המכרז, ההון העצמי של בעלי הערוץ היה צריך לעמוד על 24 מיליון שקל, ועל הזוכה היה להעמיד ערבות בגובה של 3 מיליון שקל. "שידורי הערוץ ימומנו ממכירת פרסומות וחסויות וכן ממכירת תוכניות וחלקי תוכניות. קבוצה בראשות יצחק מירלשוילי, בנו של איש העסקים מיכאל (מיכו) מירלשוילי, (שבעבר הסתבך ברוסיה בפרשה פלילית ואף ריצה עונש מאסר), הייתה המתמודדת היחידה במכרז ו"באופן מפתיע" גם זכתה בו. באוגוסט 2013 היא קיבלה את הרישיון להפעלת הערוץ.

ערוץ 20 בהשקת ערוץ 14. מאיר אילפור,
ערוץ 20 בהשקת ערוץ 14/מאיר אילפור

היסטוריה של הפרות

הערוץ חויב לדווח למועצה מדי חודש על ייצוגם של זרמים ודעות אלו בשידוריו. מנכ"ל הערוץ אז איים להפסיק את שידורי הערוץ ולהחזיר את הרישיון, דבר שכמובן לא קרה. מה שכן קרה, היה פרישתו של ערוץ 20 מועדת המדרוג, בטענה להתנכלות

ברישיון נקבע ש"שידורי הערוץ יקיפו מגוון נושאים הקשורים למורשת ישראל, לדת היהודית, להיסטוריה, לתרבות ולמסורת של העם היהודי בישראל ובתפוצות". לערוץ לא היה אישור לשדר חדשות, משום שלא זו הייתה מטרת הקמתו. ביוני 2015 הוטל על ערוץ 20 קנס ע"י הרשות השנייה בסך 100,000 שקל לאחר ששידר עצרת בחירות, וזאת בניגוד כאמור לרישיון שניתן לו. חודשיים לאחר מכן שוב נקנס הערוץ, הפעם בסך 150,000 שקל עקב שידור מבזקי חדשות, שלא היה רשאי לשדרם.
בדצמבר 2016 אישרה לפתע מועצת הכבלים והלווין לערוץ, לשדר גם חדשות.

ביולי 2017 פתחה מועצת הכבלים והלווין בהליך הפרה נגד הערוץ, בעקבות שידור ראיון עם רה"מ בנימין נתניהו. חודש לאחר מכן שוב הפר הערוץ את תנאי הרישיון, הפעם משום שאינו מאפשר ייצוג לזרמים: הרפורמים והקונסרבטיבים. על הערוץ הוטל קנס של 100,000 שקל.

הערוץ חויב לדווח למועצה מדי חודש על ייצוגם של זרמים ודעות אלו בשידוריו. מנכ"ל הערוץ (שכי פרנץ) איים להפסיק את שידורי הערוץ ולהחזיר את הרישיון, דבר שכמובן לא קרה. מה שכן קרה, היה פרישתו של ערוץ 20 מועדת המדרוג, בטענה להתנכלות. מיותר לציין שהערוץ מעולם לא קיים את חובת הדיווח שלו למועצת הכבלים והלווין כפי שהתחייב, והדרת הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים, נמשכת עד עצם היום הזה.

באוקטובר 17 בעקבות שידור ידיעה מוטעית על רופאים ערבים, נתבע הערוץ על ידם בסך 800,000 שקל. בסופו של דבר שילם הערוץ 90,000 שקל, בהסכם פשרה שהושג בין הצדדים.

ערוץ 20. יח"צ,
נבחרת ביביסטית. אנשי הערוץ/יח"צ

עושה דברו של נתניהו

הערוץ ידוע כעושה דברו של נתניהו. החל מהראיון של ריקלין עם שרה נתניהו, עבור לאיוש התפקידים המרכזיים בערוץ, וכלה בזמן מסך בלתי מוגבל הניתן לנתניהו ושופרותיו

בפברואר 2018 בעזרת רוח גבית של נתניהו, עבר בכנסת "חוק ערוץ 20", המדובר בתיקון חקיקה המאפשר לערוצים ייעודיים דוגמת ערוץ 20, לשדר חדשות. כמו כן נקבע שרק 51% משידורי הערוץ יעסקו במורשת ולא 75% כפי שנקבע קודם לכן.

במקביל נאסר על רה"מ נתניהו לעסוק בנושאי תקשורת בשל ניגוד עניינים, ובעקבות העובדות שנחשפו על עבירות לכאורה שביצע נתניהו בפרשת בזק-וואלה. נתניהו כהרגלו לעג להנחיות ומינה את עושה דברו-איוב קרא לשר התקשורת. מהקלטות שיחות שפורסמו ושודרו בתקשורת, התברר כי נתניהו הורה לקרא באופן חד משמעי, לפעול לטובת ערוץ 20.

מיד לאחר תיקון החוק, החל הערוץ לשדר מהדורות חדשות. בשנים 2018-2020 שיתף הערוץ פעולה עם תחנת הרדיו גלי ישראל שמתקשה להסתיר את אהדתה הבלתי מסויגת לנתניהו. ערוץ 20 נוהג לראיין ולארח אנשים בעלי עמדות קיצוניות ולא פעם גזעניות ומסיתות. כך למשל בנובמבר 18 שידר הערוץ ראיון עם העבריין יצחק גבאי שהורשע בהצתת ביה"ס הדו-לשוני בירושלים ואף ריצה 3 שנות מאסר בגין ההצתה.

הערוץ ידוע כעושה דברו של נתניהו. החל ב"ראיון ההנהונים" שהעניק שמעון ריקלין לשרה נתניהו ב-2017, שבו שרה מדברת, וריקלין מהנהן (ריקלין: "עשיתי עבודה עיתונאית מעולה") עבור לאיוש התפקידים המרכזיים בערוץ, וכלה בזמן מסך בלתי מוגבל הניתן לנתניהו ושופרותיו, לתקוף ולהשתלח בלשון בוטה וגסה, ביריבים פוליטיים, במשטרה, בפרקליטות, בתקשורת ובמערכת המשפט. חלוקת העבודה היא, שנתניהו אחראי לסימון המטרות, וערוץ 20 לתקיפתן.

ערוץ 20 בהשקת ערוץ 14. מאיר אילפור,
מגישת המהדורה המרכזית. טביב/מאיר אילפור

מורשת "האח הגדול"

נתניהו בניסיון לגמול ולתגמל את משרתיו, ניסה לקדם את הסטארט אפ "ווטרג'ן" (ההופך אויר למים) של משפחת מירלשווילי. ב-2017 הפגיש נתניהו את יו"ר החברה מקסים פסיק עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. אגב, פגישותיו של נתניהו עם בעלי הערוץ הן תמיד מקריות ובלתי מתוכננות

אולם אין צורך בחיפוש דוגמאות (הקיימות למכביר) על הקשר בין נתניהו לערוץ. בספטמבר 2019 אמר נתניהו במו פיו: "נלחמתי כמו אריה להציל את ערוץ 20". מאז אומנם איבד האריה את מלכותו ורעמתו, אך לא את אהדתו של מירלשווילי וערוצו.

נתניהו בניסיון לגמול ולתגמל את משרתיו, ניסה לקדם את הסטארט אפ "ווטרג'ן" (ההופך אויר למים) של משפחת מירלשווילי. ב-2017 הפגיש נתניהו את יו"ר החברה מקסים פסיק עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. אגב, פגישותיו של נתניהו עם בעלי הערוץ הן תמיד מקריות ובלתי מתוכננות. צרוף מקרים נדיר שכזה התרחש בינואר 2019 כאשר מיכאל ("מיכו") מירלשוילי הבעלים של ערוץ 20 והסטארטאפ "ווטרג'ן" הגיע לברזיליה באופן מקרי לחלוטין, במקביל לביקורו המדיני של רה"מ נתניהו בבירת ברזיל.

ערוץ 20 מנסה לעטות מסכה אידאולוגית של ערוץ ימני, יהודי ופטריוטי, אולם למעשה הוא ערוץ ביביסטי לכל דבר ועניין. הוא תמיד יתקוף אנשי ימין מובהקים כמו: בנט, יעלון, סער, ליברמן, אלקין, שקד, בגין ואחרים, רק בגלל היותם יריבים פוליטיים לנתניהו.

היום כאמור יזכה הערוץ בפיס, ויתחיל לשדר בספרה 14 בשלט.

מלוח שידורי הערוץ עולה, שבשעה 19.30 תגיש פליטת "האח הגדול" מעונה מספר 9 - מגי טביב, ביחד עם יהונתן אוחיון את המהדורה המרכזית. למי שירצה להמשיך ולהנות משידורי הערוץ, הרי שבשעה 20.00 יוכל לצפות בתוכנית ה"פטריוטים" כשאת משבצת האישה תמלא הגברת טל גלבוע, פליטת "האח הגדול" מעונה מספר 6.

אכן ערוץ מורשת אמיתי לכל דבר ועניין. מורשת "האח הגדול".

* הכותב הנו עיתונאי, מגיש "כיכר סחריר" בדמוקרט TV. בעבר שימש כיועץ התקשורת של ראש הממשלה לשעבר נתניהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully