וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם היום, רופאים פשוט לא יודעים מה לומר למטופל גיי

איריס קול

עודכן לאחרונה: 12.11.2021 / 6:46

"רופאי משפחה לא תמיד יודעים אילו תרופות ואיזה חיסונים גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים צריכים", כך הסביר ד"ר רועי צוקר בפודקאסט מרפאת מומחים, והבהיר מדוע יש צורך ברפואה ייעודית ללהט"בים. האזינו לראיון המרתק עם איריס קול

בשנת 2021 לעיתים נראה כי הקהילה הלהט"בית כבר השתלבה לחלוטין בחברה וכי הימים הקשים של הדרה ואפליה מאחורינו. אבל למרבה הצער, אלה לא פני הדברים, בעיקר בתחום הבריאות. האמת המטרידה היא שלהט"בים משתמשים הרבה פחות במערכת הבריאות, בעיקר בגלל שהם נתקלים לא פעם בחוסר הבנה או באטימות של הממסד הרפואי. לאחרונה הוקם באיכילוב תחום רפואת להט"ב, שמבקש לתת מענה לבעיה זו בדיוק. ד"ר רועי צוקר, שעמוד בראש התחום, התארח בפודקסט "מרפאת מומחים" כדי להעלות מודעות לאתגרים ולפתרונות שעומדים בפני הקהילה.

לשאלה מדוע צריך מענה רפואי שונה לקהילת הלהט"ב השיב ד"ר צוקר כי "שוויון זו זכות בסיסית, אבל שוויון לא אומר שכל אחד צריך אותו דבר, כאן נכנס הדבר של רפואה שהיא מותאמת אישית. השוויון הוא משהו שמגיע לכולם, אבל זה שיש לך צרכים, שהם צרכים רפואיים גרידא, בתור זה שאתה נמצא בקהילה מסוימת, וזה משהו רפואי לחלוטין, זה לא אומר שלא מגיע לך כמו כולם או שלא צריכים לקבל אותך חברתית כמו כולם".

לדבריו, "אנחנו יודעים שלהט"בים, על כל הקשת שלהם, משתמשים הרבה פחות במערכות בריאות. הם מגיעים רק במצבי קיצון לראות אנשי רפואה, מתוך הפחד לאפליה כשהם מגיעים לרופא שלהם". הוא הוסיף כי "הרבה פעמים כשמגיעים לרופא המשפחה, הוא גם לא יודע מה אתה צריך, הרבה פעמים דווקא הוא נמצא במקום שבו הוא רוצה והוא בסדר והכול טוב, אבל בתור גבר שמקיים יחסי מין עם גברים - הוא לא יודע מה החיסונים שאתה צריך ביחס לאוכלוסייה הכללית או איך להנגיש לך טיפול מונע ל-HIV".

בפרק הקודם

הבעיה הרפואית הזו מטרידה כל גבר - איך מטפלים בה?

לכתבה המלאה

אותו טיפול מונע, PREP, הוא דוגמא מושלמת לצורך מהותי אבל לא מספיק מונגש של הקהילה הגאה. "יש היום כדור שאם אתה לוקח אותו על בסיס יומי - הסיכוי שלך להידבק ב-HIV פוחת ב-99 אחוזים", הסביר ד"ר צוקר, והוסיף כי לא מספיק אנשים שמעו עליו, בגלל בעיית הנגשה. "כדי לבוא, בתור מטופל, ולהגיד 'אני צריך PREP' אתה צריך להיות פתוח עם עצמך, אתה בעצם אומר לרופא שלך 'אני מקיים יחסי מין עם גברים' או 'אני מקיים יחסי מין סיכוניים' וזה דורש פתיחות עם הרופא שלך. וכאן בדיוק נמצא הקושי".

כדור פרפ. ShutterStock, ShutterStock
זה לא פשוט לבקש מהרופא כדור שיגן עליך מ-HIV. כדורי PREP/ShutterStock, ShutterStock

ד"ר צוקר הבהיר כי אין כאן כוונה רעה מצד הממסד הרפואי, אלא פשוט חוסר ידע. "רופאי משפחה הם רופאים מצוינים, הם עושים עבודה מעולה, אבל בכל מה שקשור ללהט"בים הם רוצים לדעת יותר, אבל אין להם הרבה פעמים את הכלים כדי להתמודד", אמר.

חייבים לדבר גם על סמים ומסיבות

ד"ר צוקר היה הראשון שפרסם, ברשתות חברתיות, התייחסות רפואית מקצועית לחלוטין לכל הנושא של סמים, מסיבות ומחלות מין, וגם היום הוא משוכנע שזה משהו שחייבים לדבר עליו. "כשאתה מסוגל לדבר עם מטופלים על הפרקטיקות המיניות שלהם ועל השימוש שלהם בסמים - שזה באמת הקיצון של הקיצון, אחרי זה הם יוכלו לדבר איתך על הכל. אין משהו שיהווה חסם", הוא מסביר. "יש המון דברים טובים, והמון דברים שבתוך הקהילה הגאה שלנו צריך להוציא החוצה כדי לטפל בהם, וזה בסדר, לא צריך להחביא. הכוח הגדול של הקהילה הגאה הוא שאנחנו נמצאים במקום מספיק חזק כדי להציף את הבעיות שלנו ולטפל בהן", אמר.

צפו בראיון המלא:

איריס קול מראיינת את ד"ר רועי צוקר בנושא רפואת להט"ב/מערכת וואלה!

"ככל שאתה יותר נוכח ברשת ומעלה דברים עם האסמכתא הרפואית שלך, ואתה יודע גם לעשות את זה...אתה לומד כמה כוח כרופא יש לך מהקהל, מלמטה. כשאני מגיע בתור אחד שהוא גיי בעצמו ויוצא למסיבות, ואתה מקבל את הכוח שלך מהבליינים, שאומרים עשיתי ככה או עשיתי אחרת בזכותך, זה מבחינתי יותר מכל בוס שהיה לי בחיים, הפידבק הזה ממכר כי אתה מבין את יכולת ההשפעה האמיתית שלך".

ד"ר צוקר אמר לסיום כי חשוב לו להציף את הדברים האלה, ולדבר עליהם תחת כל קורת גג אפשרית, כדי "שאותו ילד שהיה רועי צוקר לפני 20 שנה, בקרית מוצקין, גדל ולא יודע בכלל, חושב שהוא לבד בעולם, פתאום יבין שיש את המישהו שדואג לו, שהוא נמצא שם, שהדבר הזה הוא לגמרי בסדר, ולדבר על העניינים הבריאותיים שלך זה ממש בסדר, כמו כולם - בשביל זה אני שם, זו הסיבה שלשמה התכנסנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully