וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים באתיופיה בדרך לבירה, הממשלה הכריזה על מצב חירום

חזית תיגראי כבשה שורת ערים מצפון לעיר, והודיעה על שילוב כוחות עם ארגון מורדים אחר. הרשויות בעיר מפצירות בתושבים להיערך להגנה עליה, ולפי דיווחים החלו בגל מעצרים אתני נגד התיגרנים. בינתיים, ממשל ביידן ביטל הסכם סחר עם אתיופיה בשל "הפרות זכויות אדם חמורות"

בווידאו: נזקי מתקפה אווירית בצפון אתיופיה במחוז תיגראי/צילום: רויטרס

המורדים במחוז תיגראי שבצפון אתיופיה התקרבו בימים האחרונים לבירה אדיס אבבה, והממשלה הכריזה היום (שלישי) על מצב חירום. ההכרזה שפורסמה בכלי התקשורת הרשמיים הגיעה יומיים אחרי שראש הממשלה אביי אחמד הפציר באזרחים להתחמש ולהגן על עצמם מפני החזית העממית לשחרור תיגראי.

במקביל, הרשויות בעיר קראו היום לתושבים להיערך להגנה עליה. הממשל באדיס אבבה הוסיף כי "אלו המנסים ליצור כאוס" נעצרים על ידי הרשויות, על רקע דיווחים על גל מעצרים בקרב תושבים תיגרנים בעיר. הממשל באדיס אבבה הוסיף כי "אלו המנסים ליצור כאוס" נעצרים על ידי הרשויות, על רקע דיווחים על גל מעצרים בקרב תושבים תיגרנים בעיר.

"תושבים יכולים להתאסף בקהילה שלהם ולשמור על האזור", נמסר בהודעת הרשויות באדיס אבבה. "אלו שיש להם כלי נשק, אבל לא יכולים להגן על האזור הסמוך להם נקרים למסור אותם לממשלה או לקרובי משפחה או חברים".

אתיופיה הכריזה בפעם האחרונה על מצב חירום בפברואר 2018, והוא נמשך שישה חודשים לפני שאביי עלה לשלטון. תנועת האזרחים הוגבלה, בעוד שאלפי אנשים נעצרו.

לפני ההכרזה, הבירה התנהלה כרגיל. "אנסה לרכוש מוצרי מזון מראש. אבל עד עכשיו לא רכשתי כלום", אמרה אישה, שביקשה שלא להזכיר את שמה. כמו כן, ערוץ הטלוויזיה הפרו-ממשלתי "פאנה" דיווח כי הממשלות בארבעה מתוך עשרת האזורים הפדרליים במדינה קראו לאזרחיהם להתגייס כדי להילחם נגד חזית תיגראי.

מורדים ממחוז תיגראי מלווים שבויים מצבא אתיופיה אל כלא בבירה מקלה, 22 באוקטובר 2021. AP
מאיימים להפיל את הממשלה באדיס אבבה. מורדים בתיגראי מובילים שבויי מלחמה, בחודש שעבר/AP

הדריכות בבירת אתיופיה גוברת אחרי שחזית תיגראי הכריזה בימים האחרונים כי כבשה שלוש ערים במחוז אמהרה הסמוך לתיגראי, והתקרבה למרחק של כ-380 ק"מ מצפון לאדיס אבבה. בנוסף לכך, אתמול הודיעו הכוחות על חבירה אל הארגון לשחרור אורומיה, הנלחם גם הוא בממשלה הפדרלית של אביי אחמד, ואמרו כי הם שוקלים להתקדם לעבר הבירה. האורמו, שאליה משתייך גם אביי, היא הקבוצה האתנית הגדולה ביותר במדינה, אך רבים ממנהיגיה הפוליטיים נמצאים בכלא.

הערים שנכבשו בימים האחרונים לפי המורדים הן דסי, קומבולצ'ה ובורקה, כולן במחוז אמהרה. בתחילה הכחישו בממשלה את נפילתן של שתי הערים הראשונות, אך בהמשך האשימו "מסתננים" של חזית תיגראי ברצח של מאה צעירים בקומבולצ'ה. דוברים מטעם הממשלה, הצבא ומחוז אמהרה לא השיבו לפניות נוספות היום.

הרעב באתיופיה

"אנחנו רואים תינוקות מתים, אנשים אוכלים עלים כמו עזים"

לכתבה המלאה
מפת הלחימה באתיופיה. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפת הלחימה באתיופיה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

חזית תיגראי שלטה בפוליטיקה האתיופית במשך קרוב ל-30 שנה, לפני שאביי מונה לראש הממשלה ב-2018 לאחר שנים של הפגנות אנטי-ממשלתיות. היא האשימה אותו בריכוז סמכויות על חשבון מדינות המחוז, אולם הוא הכחיש זאת. המלחמה בין הצדדים החלה לפני כמעט שנה בדיוק, ב-3 בנובמבר, לאחר מתקפה על בסיסי צבא אתיופיה במחוז ומאז היא התרחבה לאזורים אחרים במדינה. אלפי אזרחים נהרגו בסכסוך, ומאות אלפים סובלים מרעב. יותר משני מיליון וחצי תושבים נמלטו מבתיהם בצפון אתיופיה.

כוחות של ממשלת אתיופיה בדרך למחוז תיגראי, 11 במאי 2021. AP
כוחות של ממשלת אתיופיה בדרך לתיגראי, מאי/AP

כשהוא עלה לראשונה לשלטון, אביי ביצע רפורמות פוליטיות משמעותיות, אך ארגוני זכויות אדם טוענים שרבות מהחירויות הללו נשללו מאז. הוא זכה בפרס נובל לשלום ב-2019 על סיום הסכסוך הממושך עם אריתריאה השכנה. ואולם, חיילים מאריתריאה, שנשיאה הוא אויב מושבע של חזית תיגראי, פלשו לתיגראי כדי לתמוך בכוחות האתיופיים והואשמו בביצוע מעשי זוועה.

הכוחות האריתראיים נסוגו מרוב חלקי תיגראי ביוני לאחר דיווחים רבים על הפרות זכויות אדם חמורות, אך אם הם ישובו לחזית הם עשויים להאט את התקדמות המורדים. האריתראים הכחישו מעורבות בפגיעה באזרחים ובהפרות זכויות אדם.

סנקציות אמריקניות

במקביל להתפתחויות בשטח, ארצות הברית האשימה היום את אתיופיה ב"הפרות חמורות" של זכויות אדם והממשל הודיע לקונגרס שהוא מתכנן לבטל את הסכם הסחר החופשי בין המדינות. השליח המיוחד של הממשל לקרן אפריקה, ג'פרי פלטמן, אמר כי וושינגטון מודאגת מהתדרדרות המצב ההומנירי בצפון אתיופיה והוא דקר לכל הצדדים לעצור את ההסלמה ולאפשר את הכנסת הסיוע.

פלטמן הוסיף כי וושינגטון רואה סימנים לרעב וכי מניעת הסיוע ההומניטרי היא תוצאה בעיקר של הגבלות הממשלה. הממשלה באדיס אבבה מכחישה שהיא חוסמת את העברת העזרה לתיגראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully